استقبال کاخ سفید از اقدامات انجام شده برای حل مناقشه یمن

در این دیدارها مشاوران ارشد بایدن با مقام‌های سعودی بر سر خاورمیانه‌ای یکپارچه‌تر، باثبات‌تر و مرفه‌تر گفت‌وگو کردند

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، برت مک‌گورک مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه و تیم لندرکینگ نماینده آمریکا در امور یمن در روز‌های پنجشنبه و جمعه دیدارهایی با مقام‌های سعودی داشتند- AFP

مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری ایالات متحده پس از دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از اقدامات انجام شده در پیش‌برد حل و فصل مناقشه یمن استقبال و آن را «سازنده» ارزیابی کردند.

به گفته درین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، برت مک‌گورک مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه، و تیم لندرکینگ، نماینده آمریکا در امور یمن، در روز‌های پنجشنبه و جمعه در عربستان دیدارهایی با مقام‌های سعودی داشتند.

درین واتسون در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این رایزنی‌ها بر پیشبرد موضوع مهمی متمرکز بود که حل دیپلماتیک مناقشه یمن را دنبال می‌کرد. آنچه رئیس‌جمهوری بایدن مدت‌هاست آن را در اولویت قرار داده است.»

واتسون افزود: طرف آمریکایی بر حمایت‌ خود برای دفاع از عربستان سعودی در برابر تهدیدهای یمن و کشورهای دیگر تاکید کرد.

در جریان این دیدارها، آموس هاچستاین،  نماینده آمریکا در امور انرژی نیز با شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی سعودی، دیدار و گفت‌وگو کرد، اما کاخ سفید به جزئیات این دیدار اشاره نکرده است.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، در این دیدارها طرفین بر سر خاورمیانه‌ای یکپارچه‌تر، باثبات‌تر و مرفه‌تر گفت‌وگو کردند. موضوعات دیگر از‌ جمله فناوری‌های مخابراتی ۵ جی و ۶ جی هم در گفت‌وگو‌های آنها جای داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو روز پیش از این دیدارها، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در تماس تلفنی با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره پایان جنگ در یمن، کاهش تنش در منطقه و برنامه هسته‌ا‌ی ایران گفت‌وگو کرده بود. مشاور امنیت ملی آمریکا از اقدامات عربستان سعودی برای پایان دادن به بحران یمن تمجید و بر حمایت کامل ایالات متحده از این تلاش‌ها تاکید کرد.

این دیدارها همزمان با روزهای پایانی مذاکرات نمایندگان عربستان سعودی و نیروهای حوثی در صنعا، پایتخت یمن در جریان بود. مذاکراتی که شش روز طول کشید و در پایان آن «توافقی اولیه» برای ادامه آتش‌بس به دست آمد و قرار شد مذاکرات طرفین تا دستیابی به توافقی نهایی ادامه پیدا کند.

هم‌زمان با این توافق اولیه، مبادله اسرای جنگ یمن از روز جمعه آغاز شد. این تبادل سه روزه در‌پی توافق ماه گذشته در سوئيس انجام می‌شود. بر اساس این توافق، در ازای آزادی ۷۰۶ زندانی حوثی که در اختیار نیروهای دولتی‌اند، حوثی‌ها نیز ۱۸۱ زندانی از‌جمله اتباع عربستان سعودی‌ و سودان را آزاد می‌کنند.

دیدار مشاوران ارشد کاخ سفید از عربستان سعودی تقریبا یک ماه پس از آن روی می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین برای از‌سرگیری روابط دوجانبه پس از هفت سال تیرگی، به توافقی مهم و تاریخی دست یافتند.

بیشتر از جهان