اسرائیل آشفتگی منطقه را فرصتی برای مهار تهدیدهای ایران می داند

فشار تحریم ها و اعتراضات، فرصت خوبی برای جلوگیری از تهدیدهای ایران است

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده. عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی)

اسرائیل در تلاش است تا با بهره برداری از اعتراضات مردمی علیه سیاست های رژیم ایران، مانع افزایش تهدیدهای ایران در منطقه شود، در همین راستا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در دیداری که با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده در شهر لیسبون، پایتخت پرتغال داشت، تأکید کرد که لازم است با استفاده از فرصت های فراهم شده، تلاش های منطقه ای و بین المللی به منظور مقابله با تهدیدهای ایران در خاورمیانه افزایش یابد. نتانیاهو علاوه داشت که اسرائیل سعی می کند تمام اقداماتی که از گسترش نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کند را روی دست گیرد و به حضور ایران در سوریه و نفوذ آن کشور در لبنان، خاتمه دهد. نخست وزیر اسرائیل پیش از ملاقات با وزیر امور خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفته بود که عمده ترین مسائلی را که قصد دارد در دیدار با پمپئو مطرح کند مرتبط به ایران خواهد بود.

البته رهبران سیاسی، نظامی و امنیتی لبنان پیوسته تأکید دارند که بایستی از اوضاع فراهم شده در نتیجه تظاهرات مردمی در عراق، لبنان و ایران، استفاده لازم صورت گیرد تا دست تهران از دخالت و فتنه انگیزی در امور کشورهای منطقه کوتاه شود و رژیم ایران دیگر قادر به حمایت از سازمان حزب الله نباشد.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، اظهار داشته است که در صحبت های تلفنی اخیرش با دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده بر مسئله ای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و بهره برداری از پیامدهای اعتراضات مردمی در عراق، لبنان و ایران تأکید کرده و افزوده است که فشار تحریم های اقتصادی و افزایش مخالفت ها علیه سیاست های ایران، تهران را دچار آشفتگی و سراسیمگی کرده است، بنا بر این، بایستی از این وضعیت برای ایجاد آرامش در منطقه، استفاده صورت گیرد.

نتانیاهو، علاوه کرد: "من بارها به دونالد ترامپ و پمپئو، تأکید کردم که زمان آن رسیده است تا فشارها بر دولت ایران افزایش یابد تا از گسترش تهدیدهای این کشور در خاورمیانه جلوگیری به عمل آید."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل، عراق را به عنوان نخستین گذرگاه نفوذ ایران در خاورمیانه می دانند و به منظور این که بتوانند مسیر ارتباطی میان تهران و بیروت را قطع کنند، تحولات عراق را با دقت خاصی دنبال می کنند و البته روسیه و اسرائیل دو قدرتی در منطقه هستند که پیوسته سعی دارند تا از افزایش نفوذ و حضور ایران در منطقه "هلال بار ور" جلوگیری کنند.

مقامات امنیتی اسرائیل در حالی که از پیامدهای تحولات خاورمیانه احساس نگرانی می کنند و می دانند که ایران به آسانی حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نمی باشد، اما باور دارند که وضعیت فراهم شده در لبنان، سوریه و عراق تبدیل به یک بازی سیاسی شده است که در فرجام به سود اسرائیل تمام می شود.

در مطالعه ای که از سوی مرکز تحقیقات امنیت ملی اسرائیل در مورد مقابله با تهدیدهای ایران منتشر شده است، بنینا شوکر، تهیه کننده این مطالعه، شرایط کنونی در ایران را فرصت تکرار نشدنی برای پایان دادن به حضور ایران از سوریه تلقی کرده است. نامبرده علاوه کرده است که طرح نفتالی بنت، وزیر امنیت اسرائیل برای دور کردن ایران از نزدیکی مرزهای اسرائیل قابل اجرا نیست، زیرا مسیر عملی شدن این طرح از مسکو می گذرد و بعید است که اسرائیل خود را در رویارویی با روسیه قرار دهد.

شوکر با اشاره با توافق نامه همکاری نظامی که در ماه مه سال 2018، میان تهران و دمشق به امضا رسید، افزود که طبق توافق نامه یاد شده، ایران، ارتش آسیب دیده سوریه را بازسازی می کند و دمشق تأکید کرده است که ایران در بازسازی اقتصادی سوریه نیز از اولویت ویژه ای برخوردار خواهد بود. بنا بر این، بیرون کردن ایران از سوریه، کار آسانی نیست و شاید مناسب ترین گزینه در شرایط کنونی، نظارت اوضاع و بهره برداری از هر فرصت ممکن برای مقابله با ایران باشد. البته منظور بنده، تداوم سیاست سکوت علیه ایران که از هنگام بحران سقوط هواپیمای روسی در سپتامبر 2018، آغاز شد، نیست و باید در برابر هر اقدام ایران، اسرائیل واکنش لازم را نشان دهد، زیرا گسترش حضور نظامی ایران در سوریه و اقدامات تهدید آمیز گروه های وابسته به ایران در منطقه، دیگر قابل تحمل باقی نمانده است.

در واقع، خویشتن داری اسرائیل در برابر سیاست های تهدید آمیز ایران، قدرت و نفوذ تهران در سوریه را افزایش داده است، از این رو، اسرائیل نباید از این بیش سکوت اختیار کند و لازم است پایگاه های نظامی ایران در سوریه را هدف حمله قرار دهد تا از گسترش بیشتر حضور نظامی ایران در سوریه جلوگیری صورت گیرد.

در همین حال، شهروندان اسرائیلی معتقدند که دولت اسرائیل باید از موضع مشترک واشنگتن و تل آویو در قبال ایران، بهره برداری کند و علیه اقدامات تهدید آمیز تهران واکنش نشان دهد، زیرا ممکن است موضع گیری کنونی آمریکا در قبال ایران پس از انتخابات پیش رو به همین گونه باقی نماند. تردیدی نیست که تداوم وضعیت فعلی به سود ایران است و اگر اسرائیل همین اکنون دست به کار نشود، در آینده ناگزیر خواهد بود هزینه های هنگفتی را صرف رسیدن به این مأمول کند.

در پی افزایش احتمال حملات موشکی و پهپادهای پیشرفته ایران از قلمرو عراق، سوریه، لبنان و یمن، صبح جمعه گذشته، سرویس امنیتی اسرائیل اعلام کرد که سامانه های دفاعی این کشور برای مقابله با تهدیدهای ایران، در حال آماده باش قرار گرفته است. مقامات اسرائیلی افزودند که ارتش این کشور به منظور اطمینان از آمادگی های دفاعی خود، یک آزمایش موفقیت آمیز را در پایگاه نظامی " پالمهیم" انجام داده است.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه