جلسه دادگاه پرونده جمعه خونین زاهدان اردیبهشت برگزار می‌شود

در این روز ۱۱۵ شهروند ایرانی با شلیک ماموران جمهوری اسلامی کشته شدند و صدها تن دیگر نیز زخمی یا به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند

مادر خدانور لجه‌ای - هه‌نگاو

ابوالفضل ماهگلی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان سیستان‌ و بلوچستان، اعلام کرد برای متهمان پرونده «جمعه خونین زاهدان» کیفرخواست صادر شده و قرار است دادگاه آنها در اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شود.

ابوالفضل ماهگلی گفت: «حسب بررسی‌های به عمل آمده ما در دادسرا و کارشناسی‌هایی که انجام گرفت، مشخص شد برخی از افرادی که اقدام به تیراندازی کردند در این زمینه دچار افراط و تفریط شدند. سازمان قضایی شکایت افراد آسیب‌دیده، خانواده‌ها و اولیای دم کشته‌شدگان آن حادثه را اخذ کرده است.»

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در روز هشتم مهرماه ۱۴۰۱، که به «جمعه خونین زاهدان» معروف شده است، گروهی از مردم استان سیستان‌ و‌ بلوچستان را که از تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر بلوچ عصبانی بودند، در زاهدان به رگبار بستند.

بر اساس آخرین گزارش‌های فعالان بلوچ، در این روز ۱۱۵ شهروند ایرانی با شلیک ماموران جمهوری اسلامی کشته شدند و صدها تن دیگر نیز زخمی یا به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

قاضی ماهگلی، پیش از این در تاریخ ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ گفته بود: «در مورد پرونده کلانتری ۱۶ زاهدان در همان روز جمعه ۸ مهر، همکاران ما در دادسرا پرونده را ثبت کردند و در بعدازظهر همان روز در محل کلانتری حضور پیدا کردند و اقدامات لازم را انجام دادند. در نهایت شکات (شکایت‌کنندگان) و افرادی که در آن محدوده زخمی شدند و اولیای دم افرادی که جانشان را از دست داده‌اند مراجعه کردند. هم‌اکنون تحقیقات پرونده تقریبا کامل شده و دو نفر بازداشت هستند و نفرات دیگری هم متهم هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان سیستان‌ و بلوچستان در سخنان جدیدش، توضیح نداد که منظورش از «افراط و تفریط ماموران» چیست، اما پیش از این، مولوی عبدالحمید، امام جماعت مردم اهل سنت در زاهدان و روحانی پرنفوذ زاهدانی، بارها در خطبه‌های نمازجمعه خواستار شناسایی و محاکمه عاملان و سرکوبگران در پرونده جمعه خونین زاهدان شده بود.

مردم زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان از تاریخ هشتم مهرماه تاکنون، هر هفته پس از برگزاری نمازجمعه، در اعتراض به کشتار خونین زاهدان و همچنین در حمایت از خیزش سراسری ایرانیان، به برگزاری راهپیمایی عمومی اقدام می‌کنند و در این تجمعات، شعارهای صریحی نیز علیه علی خامنه‌ای و سایر مقام‌های جمهوری اسلامی سر می‌دهند.

مولوی عبدالحمید، روز جمعه یازدهم فروردین و در یکی از آخرین سخنرانی‌هایش، اعتراضات مردمی در ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کرد و از اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی بر خلاف آن کشورها، معترضان را به شدیدترین نحو زیر رگبار گلوله‌ها قرار می‌دهند، انتقاد کرد.

او گفت: «در همین اسرائیل که ما به‌ آن غاصب و صهیونیسم می‌گوییم، این‌ همه اعتراض کردند، شما شنیدید یک نفر کشته شود؟ در اعتراض‌های مردمی فرانسه نیز هم پلیس با آبپاش با مخالفان مقابله می‌کند و هیچ‌جا با گلوله جنگی و تفنگ ساچمه‌ای مردم خودشان را نمی‌زنند.»

در واکنش به این سخنان، مشرق نیوز، وب‌سایت نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز مسجد مکی را مبلغ شبکه فحشا و مولوی عبدالحمید را تبلیغاتچی «صهیونیسم» خواند.