شروین حاجی‌پور، نیلوفر حامدی و الهه محمدی در فهرست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار مجله تایم

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در بخش پیشگامان و شروین‌ حاجی‌پور در بخش هنرمندان مجله تایم حضور دارند

چهره‌های تاثیرگذار سال مجله تایم، پس از ارزیابی میزان اهمیت و تاثیرگذاری افراد در بخش‌های مختلف معرفی می‌شوند

شروین حاجی‌پور، خواننده آهنگ «برای» و الهه‌ محمدی و نیلوفر حامدی، دو خبرنگاری که گزارش‌های مرتبط با کشته شدن مهسا امینی را پوشش دادند، در فهرست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار ۲۰۲۳ مجله تایم قرار گرفتند.

چهره‌های تاثیرگذار سال مجله تایم، پس از ارزیابی میزان اهمیت و تاثیرگذاری افراد در بخش‌های مختلف معرفی می‌شوند. در فهرست امسال این مجله نیز نیلوفر حامدی و الهه محمدی در بخش پیشگامان و شروین‌ حاجی‌پور در بخش هنرمندان به‌عنوان چهره‌های اثرگذار معرفی شده‌اند.

مرجان ساتراپی، فیلم‌ساز، درباره شروین حاجی‌پور برای مجله تایم نوشت: «اواخر شهریور، زمانی که اعتراض‌ها در‌پی درگذشت مهسا امینی اوج گرفته بود و بسیاری از مردم خشمگین بودند، شروین حاجی‌پور در آپارتمانش پای پیانو نشست و آهنگی را خلق کرد که به‌طور معجزه‌آسایی همه چیز را بازگو می‌کرد.»

او با بیان اینکه هیچ‌کس هنگام خلق یک شاهکار نمی‌داند که دارد چه کاری انجام می‌دهد، نوشت جنبش اعتراضی ایران که با شعار زن، زندگی، آزادی آغاز شده بود، پس از انتشار آهنگ «برای» شروین حاجی‌پور، صاحب یک سرود رسمی نیز شد.

مرجان ساتراپی در این یادداشت کوتاه به دستگیری شروین حاجی‌پور ظرف ۴۸ ساعت پس از انتشار آهنگ «برای» اشاره کرد و نوشت که او صدای ایران شد و هر روز ملودی دردناک آهنگش از پنجره‌های باز ماشین‌ها در خیابان‌های ایران بلند می‌شود. آهنگ «برای» در ماه فوریه نیز برنده جایزه گرمی در بخش «بهترین آهنگ برای تغییرات اجتماعی» شد.

در بخش پیشگامان ۱۰۰ چهره اثرگذار مجله تایم، نام نیلوفر حامدی و الهه محمدی به چشم می‌خورد. نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، پس از پوشش اخبار مربوط به کشته‌‌ شدن مهسا امینی بازداشت شد. اتهام الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، نیز انتشار گزارش خاک‌سپاری مهسا امینی بود. این دو روزنامه‌نگار اکنون با اتهام‌های سنگین امنیتی در زندان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن‌پست که خود نیز سابقه بازداشت و زندان در ایران را دارد، یادداشت مربوط به الهه محمدی و نیلوفر حامدی را برای مجله تایم نوشت.

رضاییان با ستایش شجاعت نیلوفر حامدی در فاش کردن جزئیات مربوط به کشته شدن مهسا امینی نوشت که بیشتر مواقع قربانیان و خانواده‌های آنان به‌دلیل نگرانی از بدرفتاری بیشتر در سکوت رنج می‌برند، اما این بار وضعیت متفاوت بود؛ خبرنگاری به نام نیلوفر حامدی، خبر را فاش و عکس‌های مهسا امینی و خانواده‌اش که در بیمارستان یکدیگر را در آغوش کشیده بودند، منتشر کرد. الهه محمدی نیز مراسم خاک‌سپاری را که به صحنه اعتراض علیه حکومت تبدیل شده بود پوشش داد.

خبرنگار واشینگتن‌پست با تاکید بر اینکه چنین گزارش‌هایی در جوامعی با شرایط عادی مورد تحسین قرار می‌گیرند، نوشت که دو خبرنگار دستگیر شدند و همچنان نیز در برزخی دردناک در زندان اوین به سر می‌برند.

جیسون رضاییان در این یادداشت تاکید کرد که اتهام ارتباط نیلوفر حامدی و الهه محمدی با کشورهای خارجی هرچند مضحک به نظر می‌رسد، اما سنگین است. او از مرگ تدریجی روزنامه‌نگاری در ایران نیز سخن گفت و یادآور شد که نزدیک به ۱۰۰ روزنامه‌نگار در ایران زندانی‌اند.

رضاییان با اشاره به بازداشت شمار زیادی از روزنامه‌نگاران از زمان شروع خیزش انقلابی در ایران نوشت که این نشان می‌دهد که حکومت تا چه اندازه برای خاموش کردن آنان پیشروی می‌کند.

چهره‌های تاثیرگذار مجله تایم در رشته‌های مختلف هنری، سیاسی، کسب‌وکار، سرگرمی، علمی و فعالیت اجتماعی انتخاب می‌شوند. در میان سیاستمداران امسال نیز نام جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل و اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین، به چشم می‌خورد.

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی، شاهرخ خان، هنرمند سینمای هند، بلا حدید، مدل آمریکایی، کیلیان امباپه، فوتبالیست فرانسوی و لیونل مسی، ستاره فوتبال آرژانتین، نیز از چهره‌های تاثیرگذار امسال‌اند.