بیانیه قاطع اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی

اتحادیه اروپا: خشونت حکومت ایران علیه معترضان «غیرقابل قبول» است

 بسیاری می‌گویند مواضع جوزف بورل برابر حکومت ایران از موگرینی نیز تندتر است- CHARLY TRIBALLEAU / AFP

«جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با انتشار بیانیه‌ای به وقایع اخیر ایران واکنش شدیدی نشان داد. این مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا که به تازگی به این سمت رسیده است، «خشونت گسترده و بی‌پروای» حکومت جمهوری اسلامی برابر معترضان را «غیرقابل قبول» توصیف کرد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه طی هفته‌های گذشته «بسیاری از مردم در سراسر ایران از حق بنیادین خود برای تجمع و ابراز گلایه‌های اقتصادی استفاده کردند» آمده است: «شواهد رو به افزایش نشان می‌دهد که با وجود درخواست مکرر به خویشتنداری، پاسخ نامتناسب نیروهای امنیتی ایران به اعتراض‌های اخیر منجر به برجاماندن شمار بالایی کشته و مجروح شده است». 

در بخش دیگری از این بیانیه نیز به قطعی گسترده اینترنت در سراسر ایران هم اشاره شده است و از آن به عنوان «نقض صریح آزادی بیان» و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات نام برده شده است. این بیانیه هم‌چنین از مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که «با تحقیقات معتبر و شفاف شمار جانباختگان و افراد بازداشت شده را روشن کنند». هم‌چنین از حکومت ایران خواسته شده است «تمام افرادی که بازداشت‌ شده‌اند،فورا آزاد شوند و عوامل خشونت‌های اخیر درباره رفتارشان پاسخگو باشند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پایان بیانیه «جوزف بورل» آمده که اتحادیه اروپا تمام موضوعات نگران‌کننده از جمله موضوع حقوق بشر را در گفت‌وگوهای دوجانبه خود با ایران مورد توجه قرار داده و خواهد داد و از مقام‌های حکومت ایران خواسته شده که «به مقررات بین‌المللی به‌ویژه میثاق حقوق مدنی و بین‌المللی پایبند باشند».

دو روز پیش، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم با انتشار بیانیه‌ای درباره قربانیان اعتراض‌های اخیر در ایران ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه با اشاره به بازداشت بیش از هفت هزار نفر در اعتراضات سراسری مردم ایران نوشت: «کمیسرعالی به شدت نگران شرایط بازداشت این افراد، از جمله فشار جسمی، نقض حق برخورداری از رویه رایج قضایی و این احتمال است که ممکن است تعداد قابل توجهی از آنان به جرایمی متهم شوند که مجازات اعدام را در پی دارد».

از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز با اشاره به اعتراضات گسترده‌ای که در آبان ماه در ایران شکل گرفت،گفت که «شهروندان ایرانی خواستار بازپس‌گیری سرنوشت شکوهمند خود هستند». رئیس‌جمهوری ایالات متحده با اشاره به قطع اینترنت در ایران و توقف اطلاع‌رسانی تاکید کرده «من فکر می‌کنم هزاران تن کشته شده‌اند و هزاران هزار نفر بازداشت شده‌اند».

مقامات جمهوری اسلامی ایران با گذشت روزها از آغاز اعتراضات مردمی در ایران و سرکوب شدید مردم توسط نیروهای امنیتی و پلیسی هنوز آماری از تعداد کشته‌شده‌ها اعلام نکرده‌اند. عفوبین‌الملل در آخرین اعلام رسمی آمار خود گفته بود که ۲۰۸ نفر در اعتراضات ایران کشته شده‌اند و از سوی دیگر برخی آمارها در ایران نیز می‌گویند که نزدیک به ۴۰۰ نفر در ایران توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. 

بیشتر از