ادعای درخواست پول و سلاح در ازای رهایی ساکنان پنجشیر از زندان

در ۲۰ ماه اخیر شمار زیادی از ساکنان استان‌های پنجشیر و بغلان به اتهام همکاری با مخالفان طالبان بازداشت شده‌اند

طالبان ساکنان پنجشیر و بغلان را به اتهام همکاری با مخالفان شان بازداشت می‌کنند-WAKIL KOHSAR / AFP

منابع مردمی در استان پنجشیر در روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین (۱۲ آوریل)، اعلام کردند اعضای طالبان بیش از ۱۰ تن از ساکنان شهرستان پریان را بدون دلیل بازداشت کرده‌اند.

این منابع به شرط افشا نشدن هویتشان به ایندیپندنت فارسی گفتند سرنوشت شماری از این بازداشت‌شدگان مشخص نیست، اما طالبان در ازای رهایی برخی از بازداشت‌شدگان درخواست سلاح و پول کرده‌اند. 

این منابع افزودند شماری از بازداشت‌شدگان مجبور شدند برای رهایی‌ خود از زندان، به نیروهای طالبان پول بپردازند. 

به گفته این منابع، از سرنوشت هشت تن از بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست و بستگانشان به اداره‌های مختلف طالبان در پنجشیر رجوع کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند در مورد وضعیت آن‌ها اطلاعی به دست آورند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فشار طالبان بر ساکنان پنجشیر به‌ دلیل حضور نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی، دو جریان مقاومت مسلحانه علیه این گروه در این استان‌، افزایش یافته است. در ۲۰ ماه اخیر شمار زیادی از ساکنان استان‌های پنجشیر و بغلان را به اتهام همکاری با مخالفان طالبان و برای گرفتن اطلاعات از آنان، بازداشت کرده‌اند.

طالبان اوایل هفته جاری  ویدئوی اعتراف اجباری بابه‌گل نظیری، مدیر مدرسه سالنگ، را منتشر کردند که می‌گوید عضو جبهه آزادی افغانستان است و با چند تن از همراهانش در این جبهه فعالیت دارند.

پس از پخش این اعتراف اجباری، طالبان به نیروهای جبهه آزادی در سالنگ حمله کردند. 

جبهه آزادی افغانستان روز گذشته اعلام کرد که در جریان درگیری با طالبان در سالنگ جنوبی، بصیراندرابی، فهیم سالنگی، برهان‌الدین اندرابی، قربان‌علی بامیانی، صبور فاریابی و حسین سمنگانی جان باختند. جبهه آزادی جان باختن فرمانده اکمل امیر را در این درگیری تایید نکرده است.

پس از این رویداد، طالبان خانه اکمل امیر را در منطقه ۳۱۵ شهر کابل محاصره، و خانه خواهر او را نیز بازرسی کردند. 

با گرم شدن هوا در افغانستان، طالبان نگرانند که حمله‌های مخالفانشان بار دیگر آغاز شود و به همین دلیل، می‌خواهند آن‌ها را تضعیف و سرکوب کنند. با ادامه مقاومت‌های مسلحانه علیه طالبان و افزایش نارضایتی شهروندان افغان از عملکرد رژیم طالبان، تمایل به ایجاد یا پیوستن به جبهه‌های نظامی علیه طالبان افزایش خواهد یافت. 

رژیم طالبان نمی‌خواهد در شرایطی که می‌کوشد با شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) مبارزه کند، با چالش مقابله با مقاومت‌های مسلحانه نیز روبه‌رو شود.

بیشتر از جهان