سرنوشت طالبان پنجشیری؛ خلع‌سلاح، زندان و خانه‌نشینی

طالبان پنجشیری می‌پنداشتند که با همکاری با طالبان پشتون‌تبار خواهند توانست به مقام و ثروت دست یابند، اما طالبان پس از مدتی آن‌ها را برکنار کردند

پس از سرنگونی استان پنجشیر، طالبان به استخدام گسترده از ساکنان پنجشیر در مسندهای ملکی و نظامی اقدام کردند- WAKIL KOHSAR / AFP

یک منبع مطلع خبری به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که گروه طالبان به‌دلیل بی‌اعتمادی به طالبان پنجشیری، شمار کثیری از آنان را در استان پنجشیر از مسندهای بالا برکنار کردند و در شش ماه اخیر، روند برکناری این افراد سرعت یافته است. 

این منبع می‌افزاید که مولوی قدرت‌الله، استاندار، مولوی داد محمد بتار، فرمانده پلیس، حمید خراسانی، مسئول امنیت فرماندهی پلیس، مولوی آغا میر، مسئول امنیت، مولوی نورالله، فرماندار شهرستان دره، شمس‌الدین، مدیر امنیت شهرستان رخه، سعادت‌میر، فرمانده پلیس شهرستان دره، شیخ منجهور، رئیس حوزه نخست پنجشیر، خوش‌دل تنخو، معاون فرمانده پلیس شهرستان دره، عتیق‌الله صدیقی، مسئول امنیت پلیس، مدیران استخبارات (اطلاعات) طالبان در شهرستان‌های رخه وخنج، و ده‌ها طالب پنجشیری دیگر، از مسندهای خود برکنار شدند.

از این افراد به منزله کسانی یاد می‌شود که در زمینه سقوط استان پنجشیر در اوت ۲۰۲۱ به ‌دست طالبان، با این گروه همکاری کردند. 

منبع خبری مذکور می‌گوید که جز حمید خراسانی، مسئول سابق امنیت پلیس طالبان، پنجشیری‌های برکنارشده در این استان، خلع‌سلاح شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته‌ او، خوش‌دل تنخو به ‌ظن همکاری با مهندس علی، رئیس سابق امنیت ملی پنجشیر در نظام جمهوریت، سه ماه زندانی شد و در مهرماه با وساطت مولوی قدرت‌الله، فرماندار سابق طالبان در پنجشیر، از زندان رها شده است.

خوش‌دل تنخو در نظام سرنگون‌شده جمهوریت، کارمند امنیت ملی پنجشیر بود. 

این منبع آگاه می‌گوید که طالبان پنجشیری می‌پنداشتند که با همکاری با طالبان پشتون‌تبار، خواهند توانست به مقام و ثروت دست یابند، اما این گروه پس از مدتی آن‌ها را برکنار کردند و به جای آنان، طالبان پشتون‌تبار را به کار گماردند.

پس از سقوط استان پنجشیر، طالبان به استخدام گسترده از ساکنان پنجشیر در مسندهای نظامی و غیرنظامی اقدام کردند، اما پس از مدتی، روند «پاکسازی» در ادارات و نهادهای نظامی پنجشیر آغاز شد و این روند همچنان ادامه دارد. 

منبع خبری مذکور می‌گوید که طالبان به‌تازگی تمامی فرمانداران و فرماندهان پلیس شهرستان‌ها را که ارتباطی با  مولوی قدرت‌الله، فرماندار سابق پنجشیر، داشتند، را از کار برکنار کردند. 

طالبان حدود دو ماه پیش مولوی محمدمحسن هاشمی، ساکن تخار و تاجیک‌تبار، را به‌جای مولوی قدرت‌الله، فرماندار سابق پنجشیر، گماردند.

برخی از ساکنان پنجشیر باور دارند که طالبان پس از مدتی این فرماندار تاجیک‌تبار را هم برکنار خواهند کرد و مانند ادارات دیگر، یک طالب پشتون‌تبار را به جای او بر این مسند خواهند گمارد.

یک ساکن پنجشیر که خواست نامش ذکر نشود، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان سلاح‌ها و تجهیزات جنگی بیشتر طالبان پنجشیری را از آنان پس ‌گرفتند و اینک طالبان پنجشیری گزینه‌‌ای جز خانه‌نشینی ندارند. 

طالبان پشتون‌تبار به طالبان پنجشیری بی‌اعتمادند و با این ظن که مبادا آنان روزی با جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، «قهرمان ملی» افغانستان، همکاری کنند، پاکسازی صفوف طالبان از پنجشیری‌ها ادامه دارد. 

هرازگاهی میان نیروهای جبهه‌ مقاومت و طالبان در پنجشیر و چندین استان دیگر، درگیری رخ می‌دهد و طالبان به‌رغم تلاش گسترده، نتوانستند مقاومت مسلحانه را علیه‌ این گروه در پنجشیر، مهار کنند. 

چندین ساکن پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفتند که بیشتر نیروهای وزارت دفاع طالبان در پنجشیر، به شاخه درانی وابسته‌اند. آنان ادعا می‌کنند که طالبان درانی یا قندهاری‌، می‌کوشند مقام‌های پنجشیری نزدیک به سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان و مسئول شبکه حقانی، را حذف کنند.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، رقابت شدیدی میان پشتون‌های «درانی» و «غلجایی» برای کنترل منابع قدرت، جریان دارد.

 طالبان به انحصار شدید قدرت متهم‌اند و مسندهای کلیدی و مهم در اختیار طالبان پشتون‌تبار است و اقوام دیگر ساکن افغانستان، حضور اندکی در حکومت طالبان دارند.

کشورهای منطقه و جهان مکرر از طالبان خواستند که دولتی فراگیر با حضور همه اقوام ساکن در افغانستان تشکیل دهند، اما طالبان این درخواست را نپذیرفتند و ادعا دارند که در دولت کنونی همه اقوام حضور دارند.

بیشتر از