روزنامه آفریقای جنوبی از روابط نزدیک دولت این کشور با تهران انتقاد کرد

به‌گفته این تحلیلگر، آفریقای جنوبی یکی از مترقی‌ترین قوانین را در مورد دگرباشان دارد، اما رابطه‌ حسنه‌اش با تهران که این گروه اجتماعی را اعدام می‌کند، خلاف اصول است

 دیدار ابراهیم رئیسی با تاندی آر، رئیس پارلمان ملی آفریقای جنوبی، پایگاه اطلاع رسانی دولت جمهوری اسلامی ایران

یک تحلیلگر سیاسی با انتشار مقاله‌ای در یکی از رسانه‌های آفریقای جنوبی، از سیاست خارجی این کشور انتقاد کرد و گفت پر‌توریا، پایتخت آفریقای جنوبی، می‌کوشد به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شود، در حالیکه این حکومت در جهان منزوی است و کارنامه بدی در زمینه حقوق بشر دارد. 

رولین مارکس در مقاله‌ای که روز چهارشنبه، ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین)، در روزنامه اینترنتی «ایندیپندنت آنلاین» منتشر شد، یادآوری می‌کند آفریقای جنوبی در نخستین روزهای حکومت دموکراتیک آن تحت رهبری نلسون ماندلا، رئیس ‌جمهوری وقت این کشور، در سطح جهان محبوب بود و نمونه‌ای از انتقال صلح‌آمیز قدرت به حساب می‌آمد، اما امروز آفریقای جنوبی مشکلات داخلی بسیاری دارد و به گفته رولین مارکس، «دولت ترجیح می‌دهد تخاصمی را وارد کشور کند که ربطی به مردم عادی آفریقای جنوبی ندارد». 

این تحلیلگر یهودی‌تبار که بزرگ‌شده آفریقای جنوبی و شهروند اسرائیل است، یادآوری می‌کند پر‌توریا زمانی می‌توانست میانجی خوبی بین اسرائیل و فلسطین باشد، اما اخیرا به اقداماتی همچون دعوت از رهبران سازمان فلسطینی حماس دست زده است که آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی، آن را گروهی تروریستی محسوب می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارکس با اشاره به جمهوری اسلامی ایران می‌نویسد: «[حکومت] ایران نیز یک دولت منزوی دیگر است که آفریقای جنوبی ظاهرا مصمم است به آن نزدیک شود. مردم ایران چندین ماه است که برای اعتراض به خیابان می‌آیند. این در پی مرگ مهسا امینی است که گفتند به دلیل رعایت نکردن حجاب به شیوه موردنظر گشت ارشاد، دستگیر شده بود. گفته می‌شود امینی را در زندان آنقدر شکنجه کردند که متاسفانه جانش را از دست داد. پاسخ حکومت ایران، دستگیری و اعدام چندین نفر بوده است.» 

این تحلیلگر همچنین یادآوری می‌کند حکومت اسلامگرای ایران اعضای جامعه رنگین‌کمانی را اعدام می‌کند، در حالیکه آفریقای جنوبی یکی از مترقی‌ترین قانون‌های اساسی‌ جهان را دارد که در آن حقوق زنان و اقلیت‌ها محفوظ است. او همچنین با اشاره به برنامه هسته‌ای تهران، نوشت قصد حکومت این کشور از برنامه هسته‌ای‌اش دست یافتن به «انرژی بدیل» نیست، بلکه رسیدن به خواست «محو اسرائیل از صحنه روزگار» است که جمهوری اسلامی ایران  رسما آن ‌را اعلام کرده است. 

رولین مارکس نامزد دریافت دکترا از دانشگاه میدلسکس لندن، و از بنیانگذاران «مجمع سیاست‌گذاری آفریقای جنوبی و اسرائيل» است.