درهای سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض باز شد

ساعاتی بعد از اعلام حضور نمایندگان فنی ایران در عربستان سعودی، دفتر دیپلماتیک سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض بازگشایی شد

پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک، در نهایت درهای سفارت جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، باز شد و دفتر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران بار دیگر شروع به‌کار کرد.

خبرگزاری رویترز شامگاه چهارشنبه، ۱۲ آوریل ۲۰۲۳ (۲۳ فروردین‌)، به‌نقل از خبرنگار خود نوشت دروازه سنگین ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض با حضور یک تیم بازرسی باز بود و یک کامیون سفید ‌رنگ برای ورود به ساختمان سفارت دیده می‌شد.

پیش‌تر خبرگزاری‌های داخلی ایران روز چهارشنبه از ورود یک هیات فنی از ایران به عربستان سعودی برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ و کنسولگری جمهوری اسلامی خبر داده بودند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، ضمن تایید این خبر گفت هیات ایرانی در ریاض و جده، اقدام‌های لازم برای بازگشایی دوباره سفارت و سرکنسولگری حکومت ایران در عربستان سعودی را در دستورکار دارند.

به‌گزارش رویترز، ساعاتی پس از اعلام حضور نمایندگان فنی جمهوری اسلامی در عربستان سعودی، دفتر دیپلماتیک سفارت حکومت ایران در ریاض بازگشایی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ورود هیات فنی جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی، تنها چند روز بعد از حضور یک تیم فنی از این کشور در تهران و مشهد، برای بازگشایی مجدد نمایندگی‌های دیپلماتیک، انجام شد.

همزمان با حضور نمایندگان عربستان سعودی در ایران، مقام‌های دولتی و شهرداری در مشهد تابلوی خیابان کنسولگری عربستان سعودی در این شهر را که پیش‌تر به‌نام «آیت‌الله شیخ نِمِر» نام‌گذاری‌شده بود، به‌منظور جلب رضایت مقام‌های سعودی پایین کشیده‌اند. نمر باقر النمر روحانی شیعی بود که در سال ۱۳۹۴ به‌‌ اتهام‌های امنیتی محاکمه و در عربستان سعودی اعدام شد.

بعد از حمله‌ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ نیروهای وابسته به حکومت ایران به ساختمان سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد، ریاض نمایندگان سیاسی خود را فراخواند و به تمامی روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران پایان داد.

برقراری دوباره روابط دیپلماتیک میان دو کشور و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها، از محورهای اصلی توافق سیاسی اخیر میان ایران و عربستان سعودی است. توافقی که بعد از چندین دور مذاکرات پشت‌پرده، در نهایت روز ۱۹ اسفندماه گذشته با میانجیگری دولت چین در پکن امضا شد.