هیات ایرانی این هفته به عربستان سعودی می‌رود

دیپلمات‌های ایرانی از احتمال برقراری مجدد پروازها بین دو کشور می‌گویند

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران- Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via Reuters

در پی اعزام هیاتی از عربستان سعودی به ایران که شنبه، ۱۹ فروردین (۸ آوریل)، برای تدارک بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور وارد تهران شد، هیاتی فنی از ایران نیز هفته جاری به همین منظور عازم عربستان سعودی می‌شود. 

علیرضا عنایتی، دستیار وزیر خارجه و مدیرکل خلیج فارس این وزارت، یکشنبه در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری «ایران پرس» گفت: «هیاتی فنی از تهران به منظور فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت ایران در عربستان این هفته عازم ریاض می‌شود. یک هیات به جده و یک هیات به ریاض اعزام خواهد شد.» 

به گزارش رسانه‌های ایران، هیات عربستان سعودی صبح یکشنبه، ۲۰ فروردین (۹ آوریل)، از ساختمان سفارتخانه خود در خیابان نیلوفر تهران بازدید کرد. هیات سعودی که دیپلماتی ارشد به نام ناصر بن عوض آل غنوم ریاست آن را بر عهده دارد، قرار است ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در مشهد را نیز بازدید کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هیات فنی ایران احتمالا سه‌شنبه، ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل)، به عربستان سعودی می‌رود. 

عنایتی هفته گذشته همراه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران، برای گفت‌وگو درباره مراحل عملیاتی توافق تهران و ریاض، به پکن رفته بودند. عنایتی گفت که امیرعبداللهیان در پایتخت چین یک دور گفت‌وگوی خصوصی و یک دور گفت‌وگوی عمومی با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، داشته است. او همچنین گفت که قرار است پروازهای بین ایران و عربستان سعودی از سر گرفته شود و امکان سفر برای شرکت در حج عمره نیز برای ایرانیان فراهم خواهد شد. 

از عنایتی به مثابه گزینه اصلی برای مسند سفیر جدید ایران در ریاض یاد می‌شود. او پیش از پذیرش مسئولیت کنونی، از ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ سفیر ایران در کویت بود و پیش از آن، همین مسند کنونی (مدیریت کل خلیج فارس وزارت خارجه) را بر عهده داشت. 

این دیپلمات در مورد جنگ داخلی یمن نیز گفت: «ما همواره در توافق بر این موضوع تاکید داشتیم و گفتیم که یمن راه‌حلی به نام جنگ ندارد و ایران در هر دو نوبتی که آتش‌بس در یمن تمدید شد، از ان حمایت کرد. موضوع یمن، موضوعی است که توسط خود یمنی‌ها باید حل شود.»

عنایتی ظرفیت‌های ایران و عربستان سعودی را «شگرف» دانست و گفت که ایران می‌تواند پل ترانزیتی جنوب به شمال خلیج فارس باشد. او گفت: «کالاهایی که در بنادر عربستان سعودی ترخیص می‌شوند یا امکان صادرات مجدد پیدا می‌‌کنند، می‌توانند از طریق ایران به سمت شمال گسیل شوند.»