نزدیکی تهران و ریاض؛ هیئت ایرانی وارد عربستان شد

هدف از سفر این هیئت فنی، بازگشایی سفارت و کنسولگری ایران در عربستان بر اساس توافق اخیر بین دو کشور اعلام شده است

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ یک هیئت ایرانی روز چهارشنبه ۲۳ فروردین وارد عربستان سعودی شد تا راه را برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ و کنسولگری جمهوری اسلامی در این کشور پس از هفت سال هموار کند.

این اتفاق مدت کوتاهی پس از آن رخ می‌دهد که وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پکن دیدار کردند تا درباره روند بازگشایی سفارتخانه‌ها و احیای روابط گفت‌و‌گو کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ دولتی ایرنا، قرار است یک گروه از هیئت اعزامی به عربستان سعودی برای تدارک بازگشایی کنسولگری ایران و فراهم کردن نمایندگی در سازمان همکاری اسلامی به جده سفر کند و گروه دیگر برای بازگشایی سفارت در ریاض حضور داشته باشد.

پیشتر نیز هیئت دیپلماتیک عربستان سعودی به منظور فراهم‌سازی مقدمات افتتاح سفارتخانه‌ و کنسولگری در ایران، به تهران و مشهد سفر کردند. هم‌زمان با این سفر، مقام‌های دولتی در مشهد، به‌ منظور جلب رضایت ریاض، تابلو خیابان «شیخ نِمِر» را پایین کشیدند. نمر باقر النمر روحانی شیعی بود که در سال ۱۳۹۴ به‌‌ اتهام‌های امنیتی محاکمه و در عربستان سعودی اعدام شد.

پس از اعدام شیخ نمر، عده‌ای از معترضان، که حکومت ایران آنها را «افراد خودسر» می‌نامد، به نمایندگی‌های دیپلماتیک سعودی حمله کردند. پس از آن، عربستان سعودی روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد و روابط دو کشور با توجه به اتفاقات منطقه دچار تنش‌های شدیدی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران می‌گوید که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در پکن یک دور گفت‌وگوی خصوصی و یک دور گفت‌وگوی عمومی با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، داشته است. گفته می‌شود که بر اساس توافق انجام گرفته، قرار است پروازهای بین ایران و عربستان سعودی از سر گرفته شود، همچنین امکان سفر برای شرکت در حج عمره نیز برای ایرانیان فراهم خواهد شد.

همزمان با نزدیکی تهران و ریاض، خبرهایی از تلاش برای مذاکره عربستان سعودی با شورشیان حوثی یمن تحت حمایت جمهوری اسلامی منتشر شده است. نمایندگان عربستان سعودی، این هفته به صنعا، پایتخت تحت کنترل شورشیان یمن سفر کردند تا بتوانند آتش‌بس از دست رفته را احیا کرده و برای پیدا شدن یک راه‌حل سیاسی جامع بین حوثی‌ها و دولت سرنگون شده یمن تلاش کنند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵، پس از آنکه شورشیان حوثی بر صنعا و بخش‌های وسیعی از یمن کنترل یافتند و دولت را مجبور به فرار کردند، یک ائتلاف چندملیتی را برای مبارزه با حوثی‌ها گرد هم آورد. از آن زمان یمن به میدان اصلی جنگ‌های نیابتی ریاض با تهران تبدیل شده بود.

در همین حال، کاخ سفید روز سه‌شنبه گزارش داد که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن، درباره ایران و گام‌هایی با هدف پایان دادن به جنگ در یمن گفت‌وگو کرده‌اند.

در بیانیه کاخ سفید درباره گفت‌و‌گوی تلفنی روز سه‌شنبه آمده است: «جیک سالیوان و شاهزاده محمد بن سلمان در زمینه کاهش تنش‌ها در منطقه و حفظ بازدارندگی در مقابل تهدید‌ها از ایران یا مکان‌های دیگر گفت‌و‌گو کردند. سالیوان بر تعهد دولت جو بایدن بر بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.»