احمد مسعود: با وحدت مخالفان طالبان، به اشغال پایان می‌دهیم

با گذشت ۲۰ ماه از حکومت طالبان، وحدت در فکر و عمل درمیان سیاستمداران افغانستان و مخالفان طالبان شکل نگرفته است

رهبر جبهه مقاومت ملی بر همبستگی میان مخالفان طالبان تاکید کرد (تصویر احمد مسعود در کابل، ۲۰۱۹)- WAKIL KOHSAR/AFP

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل)، در واکنش به جان‌باختن دو فرمانده جبهه‌ آزادی با شماری از افرادشان، بر ایجاد هماهنگی میان نیروهای مخالف طالبان تاکید کرد.

اکمل امیری و بصیر اندرابی از فرماندهان ارشد جبهه آزادی افغانستان، دوشنبه‌شب، ۲۱ فروردین‌ماه، همراه‌با شش تن از نیروهایشان در نبرد با طالبان کشته شدند.

احمد مسعود در واکنش به این حادثه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما باور داریم که با وحدت و اتحاد همه ظرفیت‌های مخالف طالبان، سرزمین خویش را از اشغال این گروه تروریست نجات خواهیم داد.»

او در بیانیه‌اش با اشاره به برجسته‌شدن ضرورت ایجاد هماهنگی و وحدت عمل درمیان تمام نیروهای مخالف طالبان پس از جان‌باختن نیروهای جبهه آزادی، افزود: «‌امیدواریم با تلاش‌هایی که در این راستا وجود دارد، به‌زودی شاهد ایجاد یک چتر بزرگ برای انسجام و بسیج همه نیروهای ضد طالبان باشیم.»

رهبر جبهه مقاومت ملی تاکید کرد که جان‌باختن نیروهای مخالف طالبان مایه الهام و انگیزه شهروندان افغانستان علیه طالبان خواهد شد و صفوف مبارزه با این گروه را فشرده‌تر خواهد کرد.

او افزود: «‌شهادت این عزیزان، حالت سخت مردم ما و وضع امروز مملکت، بار دیگر این را ثابت ساخت که تمام جریان‌های مخالف طالبان نیازی به اتحاد، همگرایی و هماهنگی هرچه بیشتر دارند. با اتحاد و انسجام می‌توانیم که این دشمن ستمکار و خونخوار را نابود بکنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با سرنگونی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱، جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، و جبهه آزادی افغانستان ازسوی یاسین ضیاء، یکی از روسای ستاد ارتش در حکومت پیشین، تاسیس شدند.

این دو جبهه عملا با نیروهای طالبان در جنگ‌اند. جبهه آزادی افغانستان از زمان تاسیس در آوریل ۲۰۲۲ به این‌سو، توانسته است که به حملاتش در استان‌های مختلف ادامه دهد. حدود دو ماه قبل، داوود خطر، از فرماندهان جبهه آزادی، همراه‌با شماری از نیروهایش به‌دست طالبان اسیر شدند.

با گذشت ۲۰ ماه از حکومت طالبان، وحدت در فکر و عمل درمیان سیاسیون افغانستان و مخالفان طالبان شکل نگرفته است و تاکنون نتوانسته‌اند چتر واحدی برای مبارزه با رژیم طالبان شکل دهند.

اما در مقابل، طالبان با اعزام نیروی بیشتر به استان‌های پنجشیر و بغلان برای سرکوب فعالیت جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان تلاش می‌کنند. طالبان بر شهروندان فشار می‌آورند که مکان‌ اسکان نیروهای مقاومت را فاش کنند.

درحالی‌که میزان نارضایتی شهروندان افغانستان روز‌به‌روز از حکومت طالبان بالا می‌رود، باور غالب بر این است که با ایجاد اجماع میان مخالفان طالبان، زمینه برای پیوستن شهروندان به مقاومت‌های مسلحانه افزایش پیدا می‌کند.