نتانیاهو: اسد در صورت ادامه حمله‌ها از سوریه بهای سنگینی می‌پردازد 

نخست‌وزیر اسرائیل از برکناری وزیر دفاع صرفنظر کرده است

بنیامین نتانیاهو گفت که برای امنیت اسرائیل به همکاری با گالانت ادامه می‌دهد-  BIR SULTAN / POOL / AFP

به دنبال موشک‌پرانی‌ها و حمله‌های یک هفته گذشته علیه اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، شامگاه دوشنبه به وقت محلی در سخنانی تصمیم خود برای برکناری یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل را لغو کرد. 

نتانیاهو به خبرنگاران گفت: «در روزهای گذشته ما در کنار هم و شبانه‌روز در تمام جبهه‌ها در مقابل چالش‌های امنیتی کار کردیم.» 

او در یک نشست خبری در وزارت دفاع اسرائیل درحالی که گالانت در اطرافش دیده نمی‌شد، افزود: «بین ما اختلافاتی بود که آنها را کنار گذاشتم. گالانت در سمت خود باقی خواهد ماند تا از طرف کشور اسرائیل سخت‌تر تلاش کند.» 

گالانت نیز پس از سخنرانی نتانیاهو در توییتی نوشت: «برای امنیت اسرائیل با قدرت کامل به همکاری ادامه می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو درباره شش موشکی که در آخر هفته اخیر از سوریه به اسرائیل پرتاب‌ شد گفت که حمله متقابل اسرائیل تنها شروع کار بود و افزود که اگر رژیم بشار اسد در سوریه به حمله به اسرائیل ادامه دهد، «بهای گزافی خواهد پرداخت.»

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه گفت که اسرائیل نخواهد گذاشت حماس «زیرساخت‌های تروریستی خود را در لبنان در کنار حزب‌الله مستحکم کند.» 

به دنبال این سخنان حماس گفت که «تهدیدهای نتانیاهو علیه فلسطینی‌ها، سوریه، لبنان و ایران نشان‌ می‌دهد که اسرائیل تهدیدی علیه منطقه است.» 

دو روز پیش، راکت‌های شلیک‌شده از لبنان به شهرک‌های اسرائیلی در شمال آن کشور اصابت کرد. مسئولیت این راکت‌پرانی را یک شاخه مسلح فلسطینی وفادار به رژیم سوریه و حامی ارتشی به نام «لواء القدس» برعهده گرفت. اسرائیل می‌گوید که جنبش حماس منشا این گروه است و با حمله‌هایی علیه نوار غزه و جنوب لبنان به آن واکنش نشان داد. 

پس از آن در روز یکشنبه نهم آوریل حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در بیروت با اسماعیل هنیه، رهبر سازمان فلسطینی حماس دیدار کرد. به گزارش رسانه‌ها، رهبران حزب‌الله و حماس که هر دو از حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی برخوردارند، در مورد همکاری‌های احتمالی گفت‌وگو کردند. 

نتانیاهو در تاریخ  ۲۶ ماه مارس به دلیل هشداری که گالانت درباره آشفتگی سیاسی داخلی داد و آن را خطری علیه امنیت کشور خوانده بود، تصمیم گرفت که او را اخراج کند. این تصمیم نتانیاهو مخالفت گسترده افکار عمومی را به دنبال آورد. 

هفته گذشته نتانیاهو با عقب‌نشینی از تصمیم خود گفت که برکناری گالانت را به تاخیر خواهد انداخت و بعد در تازه‌ترین موضع‌گیری خود در روز دوشنبه در اقدامی غیرمعمول از تصمیم خود به کلی صرفنظر کرد. 

در نشست خبری شامگاه دوشنبه در وزارت دفاع اسرائیل، نتانیاهو از طرح اصلاحات دستگاه قضایی مورد نظر خود دفاع کرد. منتقدان می‌گویند که این طرح اسرائیل را از یک دمکراسی به دیکتاتوری تبدیل می‌کند. 

نتانیاهو منتقدان این طرح و سیاستمداران اپوزیسیون را به لطمه زدن به امنیت اسرائیل متهم کرده است. او گفت: «به این اندیشیده‌اید که وقتی می‌گویید اسرائیل در حال فروپاشی است دشمنان چه برداشتی می‌کنند؟ دشمنان این را می‌بینند و با خود فکر می‌کنند که می‌توانند ما را نابود کنند.» او گفت که موضع‌گیری سربازان مبنی بر امتناع از خدمت در ارتش مخرب‌ترین آسیب را زده است.

نتانیاهو اشتباهات دولت قبلی را مقصر خشونت‌هایی دانست که اسرائیل هم‌اکنون تجربه می‌کند و قرارداد گازی دولت قبلی اسرائیل با لبنان بر سر گاز و حضور حزب عرب-اسرائیلی «الموحده» در ائتلاف سابق را از جمله این اشتباهات دانست. 

نتانیاهو قبلا گفته بود که قادر به حفظ امنیت اسرائیل است و مدعی شد که دولتش آرامش را بازخواهد گرداند و ضعف‌های «به ارث برده شده» را ترمیم خواهد کرد و به خشونت پایان خواهد داد. 

او گفت: «اگر دشمنان اسرائیل فکر می‌کنند که اظهارات سربازان مبنی بر سرپیچی از دستورات نماد ضعف داخلی است، سخت در اشتباهند. در زمان آتش، همه به خدمت در می‌آیند.»

بنی گانتز، وزیر دفاع سابق و رییس حزب اتحاد ملی در اسرائیل، و یائیر لاپید، رهبر حزب اپوزیسیون «یش آتید» دولت نتانیاهو را به ضعف در حکمرانی متهم کرده‌اند. 

بیشتر از جهان