واکنش وزارت کشور به مسمومیت‌های سریالی: شیطنت دانش‌آموزان است

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه مسمومیت‌های سریالی دختران نوجوانِ ایران را «سیستماتیک و سازماندهی‌شده» دانست

مسمومیت‌های سریالی دختران نوجوان مدارس ایران و واکنش‌ها نسبت به این واقعهٔ دنباله‌دار اجتماعی، تا آخرین ساعات روز دوشنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۲، نیز ادامه داشت.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، مجید میراحمدی، معاون امنیتی – انتظامی وزارت کشور جمهوری اسلامی، از جمله افرادِ وابسته به دستگاه دولتی در ایران بود که روز دوشنبه در ارتباط با موضوع مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس دخترانه ایران، اظهارنظر کرد.

این مقام امنیتی وزارت کشور جمهوری اسلامی در گفتگویی با خبرگزاری مهر مدعی شد پس از اتمام تعطیلات نوروزی و شروعِ مجدد فعالیت مدارس کشور، وضعیت دانش‌آموزان مدارس دخترانه عادی است و «همه دانش‌آموزان مشغول به تحصیل هستند.»

میراحمدی در ادامه این بخش از اظهاراتش گفت مسمومیت‌های سریالی دختران نوجوان در سال گذشته خورشیدی، مساله‌ای جدی نیست و آنچه رخ داد ناشی از «تمارض و شیطنت برخی از دانش‌آموزان برای تعطیلی کلاس‌ها و مدارس بود.» او در ادامه گفتگویش با خبرگزاری مهر تاکید کرد وزارت کشور «حتما» با این دسته از دانش‌آموزان «برخوردهای انضباطی جدی» خواهد داشت و، «در صورت لزوم»، پرونده این گروه به قوه قضاییه حکومت اسلامگرای ایران ارجاع داده می‌شود.

معاون امنیتی – انتظامی وزارت کشور در انتهای اظهارات روز دوشنبه خود چنین گفت:«در حال حاضر فعالیت‌های آموزشی به‌طور کامل در حال انجام است و برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس وجود ندارد.»

مجید میراحمدی در حالی چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند که برخی مقام‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در اظهارات روزهای اخیر خود سخنانی خلاف ادعاهای او، مطرح کردند. به‌عنوان مثال مهرداد ویس‌کرمی، از اعضای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در اظهارات روز یکشنبه خود گفت:«طبق گزارش‌های رسمی، تاکنون ۱۰۰ نفر در رابطه با بدحالی دانش‌آموزان بازداشت شدند.»

به‌گفته ویس‌کرمی برخی افرادِ بازداشت‌شده در جریان پرونده مسمومیت‌های دختران نوجوان، از روی عمد چنین اقداماتی را انجام داده‌اند و هدف‌شان نیز «تعطیلی مدارس دخترانه بود»؛ هرچند او در ادامه افزود گروهی از بازداشت‌شدگان نیز در زمره فریب‌خوردگانی هستند که از روی ناآگاهی به بازی این گروه تن داده‌اند. 

بر پایه آخرین گزارش‌های منتشر شده در مورد این پرونده، حداقل ۱۳ مدرسه دخترانه در روز یکشنبه هدف حمله‌ قرار گرفت و شمار قابل توجهی از دانش‌آموزان این مدارس مسموم شدند.

از سوی دیگر، اخبار منتشر شده در روز دوشنبه حاکی از آن است که برخی دانش‌آموزان مدارس دخترانه شهرهای تهران، گوهردشت، آمل، ارومیه، خوی و سنندج نیز هدف حمله‌هایی قرار گرفتند که مسمومیت آنها را در پی داشت. 

با تمامی این اوصاف، جامعه مدنی ایران نیز همچنان به اعتراض‌های خود نسبت به مسمومیت‌های سریالی دختران دانش‌آموز در ایران ادامه می‌دهد. به‌عنوان مثال «انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه حمله‌های صورت گرفته به مدارس دخترانه ایران را محکوم کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انجمن صنفی در نخستین سطر بیانیه خود نوشت بی‌توجهی «نهادهای عریض و طویل امنیتی کشور» به مسمومیت‌های سریالی نشان می‌دهد حمله‌های صورت گرفته به مدارس دخترانه ایران «کاملا سیستماتیک و سازماندهی‌شده» است. نویسندگان این بیانیه در ادامه تاکید کردند گروه‌هایی که به مدارس دخترانه ایران حمله می‌کنند از حمایت آمرانی برخوردار هستند که در نظام جمهوری اسلامی نفوذ دارند. 

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) در راستای اثبات ادعای خود به اظهارات متناقض، طنزگونه و غیرمسئولانه مقام‌های سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی در این زمینه اشاره کرد و چنین نوشت:«سهل‌انگاری عامدانه نهادهای مربوطه در شناسایی، مجازات و شناساندنِ عاملان، آمران و آبشخورِ فکری این جنایات عظیم و سیستماتیک و بسیاری موارد دیگر، سوالات و ابهامات بسیاری در افکار عمومی ایجاد کرده که لازم است حاکمیت که مدعی اشراف اطلاعاتی بر داخل و خارج از مرزها است برای تنویر افکار عمومی، اقدام به شفاف‌سازی و پاسخگویی کند.»

پیش از آغاز تعطیلات مدارس سراسر کشور به مناسبت نوروز ۱۴۰۲، برخی منابع خبری مدعی شدند در حد فاصل آذر ماه ۱۴۰۱ تا پایان اسفند همان سال، قریب به ۱۳ هزار تن از دانش‌آموزان مدارس دخترانه سراسر کشور دچار مسمومیت شده‌اند. 

گستردگی مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه سراسر ایران، و همچنین توجه ویژه رسانه‌های فارسی‌زبان داخل و خارج از کشور به این موضوع، باعث شد تا علی خامنه ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، نیز نسبت به‌ این رویداد اجتماعی واکنش نشان دهد. 

خامنه‌ای در جریان سخنرانی‌اش در روز پانزدهم اسفندِ ۱۴۰۱، ضمن تاکید بر مسئولیت مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این پرونده، گفت:«اگر مسمومیت دانش‌آموزان اثبات شود، باید عوامل این جنایت به اشد مجازات برسند؛ در مورد این افراد هیچ عفوی نخواهد بود.»

با این‌حال، اگرچه پس از سخنرانی رهبر نظام جمهوری اسلامی، شمار حملات به مدارس دخترانه کشور برای مدتی کوتاه کاهش پیدا کرد، اما پس از پایان تعطیلات نوروزی، مسمومیت دختران نوجوان بار دیگر از سر گرفته شد و نهادهای امنیتی نیز، برخلاف دستور علی خامنه‌ای، تاکنون هیچ‌گونه اقدام موثری در رابطه با بازداشت آمران و عاملانِ این حملات انجام ندادند. 

در آخرین هفته بهمن ۱۴۰۱، وبسایت قم‌نیوز، که اخبار مربوط به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس دخترانه این شهر را پوشش می‌داد، با انتشار مقاله‌ای مدعی شد هدف از مسموم کردنِ دانش‌آموزان مدارس دخترانه «ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و ایجاد مانع برای تحصیل آنها» است. نویسنده این مقاله در تشریح نظر خود چنین نوشت: «امروزه عملگرایی طرفداران تفکرات طالبانی در حوزه زنان در قم و ایران را نیز باید به‌عنوان یکی از مولفه‌های تهدیدکننده و برهم زنندهٔ امنیت ملی لحاظ کرد.»

پیش از انتشار این یادداشت نیز برخی کانال‌های خبری محلی در قم ادعا کردند مسئولیت مسمومیت‌های سریالی بر عهده گروهی به نام «فدائیان ولایت» است و هدفشان «خانه‌نشین کردن» دخترانِ دانش‌آموز. به‌گفته این منابع، گروه مذکور شبنامه‌ای نیز منتشر کرده و در آن نوشته‌ اعضای «فدائیان ولایت» تحصیل زنان را «حرام» و «محاربه با امام زمان» می‌دانند. بر اساس گزارش‌های موجود، این گروه در عین‌حال تهدید کرده‌اند در صورت تعطیل نشدن مدارس دخترانه، وحشت‌آفرینی را به ‌کلِ ایران سرایت خواهند داد.