اعضای طالبان پس از یک سال آموزش مدرک دیپلم دبیرستان دریافت می‌کنند

اعضای طالبان به دستور نخست‌وزیر این گروه به کلاس دوازدهم جذب می‌شوند و پس از یک سال دیپلم می‌گیرند

طالبان جنگجویان خود را در کلاس دوازدهم جذب می‌کنند و پس از هفت ماه به آنها مدرک «صنف دوازه» می‌دهد - Bakhtar News Agency

ریاست معارف (آموزش و پرورش) طالبان در استان نورستان اعلام کرد که به پیشنهاد وزارت معارف و تایید دفتر نخست‌وزیر طالبان، ۸۰۰  تن از اعضای آموزش‌ندیده این گروه را به بالاترین کلاس‌های دبیرستان‌های این استان جذب کرده است. 

خبرگزاری باختر یکشنبه، ۱۳ فروردین (۴ آوریل)، به نقل از مسئولان ریاست معارف استان نورستان نوشت که این حکم شامل «غازی‌ها» و «مجاهدانی» می‌شود که در ۲۰ سال اخیر «جهاد»، از آموزش دور مانده‌اند.

سید رسول عابد، معاون امور آموزشی ریاست معارف نورستان، گفت که پذیرفته‌شدگان به مدارس نزدیک منطقه خود معرفی می‌شوند و پس از یک سال تحصیل، پایان‌نامه کلاس دوازدهم دریافت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز منابع آگاه در ولایت غزنی گزارش داده بودند که طالبان جنگجویان این گروه را به کلاس دوازدهم جذب می‌کنند و پس از هفت ماه به آن‌ها مدرک «صنف دوازه» (دیپلم دبیرستان) می‌دهند.

این گروه همچنین هرازچندی اعلام می‌کند که صدها نفر از اعضایش از آموزشگاه‌های نظامی فارغ‌التحصیل شده و مجددا به «خدمت» در نهادهای نظامی بازگشته‌اند.

نظام آموزش و پرورش افغانستان شامل دوازده کلاس تحصیل در دبستان و دبیرستان است که طبق قانون و اصول آموزشی این کشور، دانش‌آموزان باید هر کلاس را در یک سال، و در نهایت ۱۲ کلاس را در ۱۲ سال بگذرانند. 

این اقدام طالبان برای جذب اعضای خود به مدارس در حالی صورت می‌گیرد که این گروه در دو سال اخیر مانع آموزش دختران در افغانستان شده‌اند و یکی از دلایل آن را نیز وجود چالش‌هایی در نصاب آموزشی اعلام کردند. به ادعای آنان، کتاب‌های درسی افغانستان در کشورهای «یهود و غیرمذهبی» تهیه و چاپ شده است و محتوای آن‌ها دانش‌آموزان را «گمراه» می‌کند. با این حال، اعضای گروه طالبان از همین نصاب و محتوا که به گفته‌ آن‌ها «گمراه‌کننده» است، مدرک می‌گیرند. 

طالبان از نخستین روزهای تسلط بر افغانستان، با آموزش و کار زنان مخالفت کردند و با وجود انتقادها و فشارهای نهاد‌های بین‌المللی، نه‌تنها از این تصمیم خود عقب‌نشینی نکردند، بلکه هر روز قوانین سختگیرانه‌تری بر آموزش و کار زنان و دختران اعمال می‌کنند. 

در پی این اقدام‌های طالبان، شماری از زنان و دختران کلاس‌های مخفی و زیرزمینی ایجاد کردند و در سخت‌ترین شرایط در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند. 

وال‌استریت ژورنال به تازگی در گزارشی نوشت که تعداد مدارس مخفی در افغانستان در حال ازدیاد است. در گزارش این روزنامه آمده است که حتی شماری از دختران رهبران طالبان نیز در این کلاس‌های زیرزمینی شرکت می‌کنند.

بنا به این گزارش، تعدادی از اعضای طالبان دختران خود را مخفیانه به این مدارس می‌فرستند تا آنان نیز تحصیل کنند. البته برخی نیز که از توان مالی بهتری برخوردارند، دختران خود را نزد بستگانشان در کشورهای همسایه فرستاده‌اند تا آنجا به تحصیل ادامه دهند.