کارگران، بازنشستگان و اصناف مختلف روز یکشنبه هم دست به اعتراض زدند

بازنشستگان تامین اجتماعی شوش، مخابرات استان خوزستان و اپراتورهای برق منطقه‌ای خوزستان روز یکشنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند

هنوز اولین ماه از سالی که علی خامنه‌ای آن را «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری کرده، نگذشته است که هر روز خبرهایی مبنی بر تجمع کارگران، بازنشستگان، معلمان و گروه‌های صنفی مختلف از داخل ایران منتشر می‌شود.

در بیستمین روز از شروع سال جدید هم بازنشستگان تامین اجتماعی شوش خوزستان بار دیگر مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع  کردند. آن‌ها با شعار «فقط کف خیابون، به دست می‌یاد حقمون» به افزایش ۲۷ درصدی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اعتراض کردند و با تجمع مقابل فرمانداری شوش، خواستار افزایش حقوق خود بر اساس تورم واقعی شدند.

اپراتورهای شرکت برق منطقه‌ای خوزستان نیز از صبح یکشنبه با تجمع مقابل استانداری خوزستان خواستار پرداخت مطالباتشان، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و لغو اجرای تبصره ماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری برای آن‌ها شدند.

سعید نیسی، نماینده اپراتورهای برق فشار قوی خوزستان و عضو شورای اپراتوری، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد این تجمع اعتراضی و مطالبات اپراتورها گفت: «پایان سال ۱۴۰۱ برخلاف سنوات گذشته، پاداش پایان سال به ما پرداخت نشد؛ در حالی که هر سال حداقل به اندازه‌ یک حکم حقوقی پاداش پایان سال داشتیم؛ مسئله بعدی طرح طبقه‌بندی مشاغل اپراتورها است که چهار سال تمام است به نتیجه نرسیده. یکی دیگر از مشکلات اپراتورها، اضافه کار اجباری تحمیلی کارفرما در سال‌های اخیر است؛ ما خواستار اصلاح نوبت‌کاری و شیفت‌کاری بر اساس تصریحات قانون کاریم.»

شماری از بازنشستگان مخابرات استان خوزستان نیز هم‌زمان، در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان با سر دادن شعارهایی اعتراضی مقابل ساختمان ستاد مخابرات این استان واقع در اهواز تجمع کردند.

روز شنبه نیز تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد. اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد که در این روز، جمعی از پرستاران و کارکنان اورژانس ۱۱۵ مشهد، در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان، با سردادن شعارهایی اعتراضی، مقابل استانداری خراسان رضوی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۱۰۰ نفر از راننده‌تاکسی‌های مشهد نیز روز شنبه در اعتراض به پایین بودن درآمد و نامناسب بودن وضعیت معیشتی خود مقابل ساختمان تاکسیرانی جمع شدند.

یکی از حاضران در این تجمع اعتراضی به ایلنا گفت: «مسافر کم و کرایه تاکسی‌ها پایین است. با این درآمد کم از پس مخارج زندگی برنمی‌آییم.»

این فرد با بیان اینکه تعدادی از تاکسیران‌ها در آستانه بیکاری قرار دارند، اعلام کرد که درآمد رانندگان تاکسی به‌حدی کاهش یافته است که دیگر توان پرداخت هزینه‌های زندگی خود را هم ندارند. رانندگان در این تجمع اعتراضی اعلام کردند که تاکسیرانی باید فکری به حال معیشت راننده‌تاکسی‌‌ها بکنند و نگذارند معاش خانواده‌های آنان بیش از این تهدید شود.

شماری از کشاورزان هم روز شنبه برای چندمین بار مقابل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، تجمع کردند. تجمع این شهروندان به دلیل دریافت نشدن حقابه بود.

نارضایتی در میان کارگران مشاغل مختلف روزبه‌روز بیشتر می‌شود و کارگران گروه‌گروه تصمیم می‌گیرند برای پیگیری مطالبات خود به عنوان آخرین راه، به خیابان بروند و در تجمع‌های خیابانی حقوق صنفی خود را درخواست کنند.

در همین راستا تعدادی از کارگران کارخانه داروگر تهران که از ۲۸ اسفند تا امروز بیکار شده‌اند، خواستار بازگشت به کار شدند. این کارگران اعلام کردند که کارفرما پس از نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ سال فعالیت، آن‌ها را کنار گذاشته شده است و از روز ۲۸ اسفند ۱۴۰۱بیکارند و اجازه ورود به کارخانه را ندارند.

شرکت داروگر اسفند ۱۴۰۱ در دو مرحله، حدود ۱۴ کارگر را به دلیل اینکه بدون مرخصی از کارخانه برای تعطیلات نوروزی خارج شده‌ بودند، به خانه فرستاد و به آن‌ها اجازه نداد به محل کارشان برگردند. این در حالی است که همگی مدعی‌اند با هماهنگی و گرفتن مرخصی از سرپرستان قسمت‌های خود از کارخانه خارج شده‌اند.