طالبان تاجیک و پشتون در غور به روی هم اسلحه کشیدند

طالبان پشتون‌تبار قصد داشتند خانه‌ ساکنان روستای جنگل در مرغاب را بازرسی کنند

اعضای طالبان در جریان رزمایش نظامی در استان قندهار-Javed TANVEER / AFP

منابع محلی در غور می‌گویند در ادامه تنش‌های قومی میان اعضای طالبان، طالبان تاجیک‌تبار و پشتون‌تبار در شهرستان مرغاب روز چهارشنبه به روی هم اسلحه کشیده‌اند.

به گفته این منابع، طالبان پشتون‌تبار که بیشتر اهل استان‌های فراه و هلمندند، قصد داشتند طی یک عملیات نظامی، خانه‌ ساکنان روستای جنگلک در شهرستان مرغاب را بازرسی کنند، اما طالبان محلی که تاجیک‌تبارند، مانع این اقدام شدند.

یک منبع در غور گفت: «پل‌های ارتباطی روستاهای سرجنگل، واجان و دهور که طالبان پشتون قصد داشتند خانه‌ ساکنانشان را بازرسی کنند تا روز جمعه بسته بود و طالبان تاجیک‌تبار مانع ورود طالبان شدند.»

به گفته این منبع، روز جمعه نیروهای کمکی طالبان برای گشودن مسیرهای ورودی به روستاهای شهرستان مرغاب و وادار کردن طالبان محلی به خودداری از مخالفت با طالبان پشتون، به منطقه رفتند اما طالبان محلی هشدار دادند در صورت ورود طالبان پشتون به مرغاب، ساکنان محل علیه آنان شورش خواهند کرد.

به گفته این منبع، طالبان پشتون به دلیل ترس از خشم مردم، از بازرسی خانه‌ها در روستای سرجنگل صرف‌نظر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال یک منبع دیگر افزود که فرمانده پلیس و مدیر استخبارات شهرستان غور که از طالبان محلی و تاجیک‌تبارند، از چند روز پیش در مرکز استان غور تحت‌نظرند و اجازه ندارند به محل کار خود بازگردند. منابع رسمی هنوز این ادعا را تایید نکرده‌اند.

شهرستان مرغاب در شمال استان غور قرار دارد و دارای اراضی کوهستانی است. بیشتر ساکنان استان غور تاجیک‌، هزاره‌ و ایماق‌‌اند و در بخش‌هایی از آن، پشتون‌ها نیز زندگی می‌کنند.

پیش از این نیز تنش‌هایی میان طالبان تاجیک و پشتون در استان‌های مختلف از جمله بغلان، پنجشیر رخ داده بود. درگیری میان طالبان پشتون و ازبک در جوزجان و فاریاب هم گزارش شده است.

در بسیاری از این موارد، کنار گذاشتن طالبان غیرپشتون از مناصب مهم و کلیدی به خشم و ناراحتی آنان و درگیری منجر می‌‎شود.

بازداشت چند فرمانده ازبک‌تبار طالبان در فاریاب در اواخر سال ۱۴۰۰، به اعتراض گسترده اعضای غیرپشتون این گروه منجر شد. طالبان محلی تاجیک و پشتون در بغلان هم چند بار با هم درگیر شده‌اند و تنش‌ میان شبکه حقانی و طالبان قندهاری که قدرت اصلی در بدنه طالبان دانسته می‌شوند، هم افزایش یافته است.

حدود یک‌ ماه قبل، سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان و رهبر شبکه حقانی، تلویحا از انحصار قدرت به دست ملا هبت‌الله آخوندزاده انتقاد کرد و گفت باید جلو انحصار قدرت به دست یک نفر گرفته شود.