علف هرزی که خاصیت ضدپیری دارد

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که عصاره کاکلبور روی تولید کلاژن تاثیر می‌گذارد

کاکلبور ، که اغلب آن را گیاهی سمی می‌دانند، بومی اروپای جنوبی، آسیای مرکزی و چین است، اما در سراسر جهان یافت می‌شود- Canva

کاکلبور (زردینه)، گیاهی که گلوله‌های چسبنده بزرگی تولید می‌کند که به‌راحتی به لباس می‌چسبند و در بسیاری از مناطق جهان آن را علف هرز می‌دانند، خاصیت ضدپیری دارد.

یاهو‌نیوز به نقل از پی‌ای مدیا می‌نویسد مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد این گیاه که در سراسر جهان می‌روید و غالبا آن را علف هرزی سمی می‌دانند، ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب دارد که محافظ خوبی برای پوست است. 

براساس این مطالعه ترکیبات موجود در میوه‌های خاردار این گیاه، آسیب‌های ناشی‌از قرارگرفتن در معرض اشعه فرابنفش را که باعث آفتاب‌سوختگی و تیرگی و ضخیم‌شدن لایه بیرونی پوست می‌شود، کاهش می‌دهد و در آزمون‌های آزمایشگاهی، بهبود زخم را تسریع کرده است.

این پژوهش نشان می‌دهد که عصاره کاکلبور روی تولید کلاژن تاثیر می‌گذارد. کلاژن پروتئینی است که به پوست خاصیت ارتجاعی می‌دهد و از بروز چین‌وچروک جلوگیری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یونسو سانگ، دانشجوی دکترای دانشگاه میونگجی در کره جنوبی که این پژوهش را با پروفسور جینا هوانگ، استاد همین دانشگاه، انجام داده است، گفت: «با این مطالعه فهمیدیم که میوه کاکلبور توان محافظت از پوست و کمک به افزایش تولید کلاژن دارد. از این‌رو برای کرم‌ها یا سایر مواد آرایشی ماده جذابی به‌شمار می‌آید که اگر با سایر ترکیب‌های موثر مانند اسید هیالورونیک یا اسید رتینوئیک مخلوط شود، احتمالا تاثیر هم‌افزایی خواهند داشت.»

کاکلبور بومی اروپای جنوبی، آسیای مرکزی و چین است، اما در سراسر جهان یافت می‌شود و اغلب در مناطق مرطوب یا شنی، کنار جاده‌ها، حاشیه مزارع کشاورزی یا سواحل رودخانه‌ها می‌روید. 

قرن‌هاست که از میوه سفت و پوشیده از خار آن برای درمان سردرد، گرفتگی بینی، اختلالات رنگدانه پوست، بیماری‌های مرتبط با سل و رماتیسم مفصلی استفاده می‌شود. 

پیش‌تر نیز مطالعه‌هایی درباره خواص ضدسرطانی این گیاه انجام شده، اما به گفته پژوهشگران، این نخستین‌بار است که خواص ترمیم‌کنندگی زخم و محافظت از پوست این گیاه بررسی شده است. 

براساس همین مطالعه، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی نوعی از این گیاه که در کره جنوبی می‌روید، کمی بالاتر و قابلیت ترمیم زخم آن بیشتر از گیاهی است که در چین یافت می‌شود. 

پی‌ای‌نیوز با اشاره به هشدار پژوهشگران درباره مضربودن مقادیر بالای عصاره میوه کاکلبور می‌نویسد برای تعیین نحوه استفاده بی‌خطر از این گیاه در لوازم آرایشی یا دارویی، پژوهش‌های بیشتری لازم است. 

سانگ گفت: «میوه کاکلبور ماده‌ای سمی به نام کربوکسی تراکتیلوزید دارد که به کبد آسیب می‌رساند. بنابراین یافتن غلظت مناسب آن بسیار مهم است و کلیدی برای تجاری‌سازی عصاره میوه کاکلبور در تولید لوازم آرایشی به‌شمار می‌رود.» 

بیشتر از مُد و زیبایی