پنتاگون درباره افشای طرح‌های جنگی محرمانه آمریکا و ناتو برای اوکراین تحقیق می‌کند

به نظر می‌رسد رخنه‌ای مهم در سازمان اطلاعات آمریکا جزئیات برنامه‌های واشنگتن برای اوکراین را افشا کرده است

سربازان اوکراینی سوار بر نفربر زرهی در جاده‌ای نزدیک باخموت، منطقه دونتسک- ۶ آوریل ۲۰۲۳-GENYA SAVILOV / AFP

مقام‌های ارشد اعلام کردند دولت بایدن در حال بررسی درز اسناد محرمانه جنگی در مورد طرح‌های محرمانه آمریکا و ناتو برای تقویت ارتش اوکراین به منظور مقابله با نیروهای روسیه پیش از حمله پیش‌بینی‌شده این کشور در بهار است.

سابرینا سینگ، معاون دبیر مطبوعاتی پنتاگون، به نیویورک تایمز گفت: «از گزارش‌های پست‌های رسانه‌های اجتماعی خبر داریم و این سازمان درحال بررسی این موضوع است.»  

گویا این اسناد که پنج هفته از تهیه آن‌ها گذشته است، جزئیات نیازهای اوکراین پیش از حمله متقابل برنامه‌ریزی‌شده برای بازپس‌گیری سرزمین‌هایی که روسیه از زمان تهاجم گسترده در سال گذشته اشغال کرد و نیز نحوه براورده کردن آن نیازها از سوی ناتو و آمریکا را نشان می‌دهد.

این اسناد در توییتر و تلگرام، یک پلتفرم پیام‌رسان که در اوکراین و روسیه به شکلی فراگیر از آن‌ استفاده می‌شود، منتشر شده‌اند.

با این حال، در این اسناد برنامه‌های جنگی خاصی در مورد چگونگی، زمان و مکانی که نیروهای اوکراینی برای آغاز عملیات خود در نظر گرفته‌ باشند، دیده نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ایالات متحده آمریکا اشاره کرده‌اند که این حمله متقابل تا حدود یک ماه آینده انجام می‌شود اما نیروهای اوکراینی که در میدان جنگ حضور دارند، گفته‌اند که آماده حمله بوده و صرفا منتظر دستور کی‌یف‌اند.

به گفته تحلیلگران نظامی که این اسناد را بررسی کرده‌اند، به‌ نظر می‌رسد برخی قسمت‌های این اسناد تغییر داده‌ شده و براورد آمریکایی‌ها از تعداد کشته‌شدگان اوکراینی در جنگ اغراق‌آمیز بوده اما تعداد کشته‌شدگان نیروهای روسی کمتر از واقعیت جلوه داده شده است.

در یکی از اسلایدها آمده است که روسیه از زمان تهاجم بین ۱۶ تا ۱۷ هزار سرباز از دست داده؛ در حالی‌ که تلفات نیروهای اوکراین ۷۱ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است. این رقم از چیزی که پنتاگون و سایر تحلیلگران در مورد تلفات نزدیک به ۲۰۰ هزار کشته و زخمی برای روسیه براورد کرده‌اند، بسیار کمتر است. به گفته پنتاگون، اوکراین در این جنگ بیش از ۱۰۰ هزار تن تلفات داده است.

گویا این اسناد نشان‌دهنده رخنه‌ای مهم در سازمان اطلاعات آمریکا است و جزئیات اطلاعاتی را که پنتاگون به صورت علنی اعلام نکرده است، شرح می‌دهد.

از سایر جزئیاتی که در این اسناد به آن اشاره شده، نرخ هزینه سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا یا هیمارس (HIMARS) است که با فراهم کردن امکان حمله از راه دور به انبار مهمات، نیروهای نظامی و زیرساخت‌های حیاتی روسیه در مناطق اشغالی، توان نظامی اوکراین را به‌شدت افزایش داده است.

© The Independent

بیشتر از جهان