مشکل تازه در فوتبال ایران؛ علم‌الهدی مخالف میزبانی مشهد از بازی‌های پرسپولیس در آسیاست

ورزشگاه آزادی فرسوده و نیمه‌تعطیل است و ورزشگاه‌های دیگر ایران نیز توانایی میزبانی از مسابقات پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا را ندارند

زنان طرفدار تیم پرسپولیس در ورزشگاه آزادی- خبرورزشی

بر اساس گزارش روزنامه فرهیختگان، مدیران باشگاه پرسپولیس تهران تصمیم گرفته‌اند تا ورزشگاه «امام رضا» در مشهد را به‌عنوان ورزشگاه خانگی پرسپولیس در جام باشگاه‌های آسیا معرفی کنند؛ این ورزشگاه که سال ۱۳۹۵ افتتاح شده است امکانات مناسبی برای میزبانی از مسابقات آسیایی دارد، اما مشکل بزرگش این است که به آستان قدس رضوی تعلق دارد و در «مشهد» ساخته شده است.

ورزشگاه آزادی که ورزشگاه اصلی و خانگی تیم‌های پرسپولیس و استقلال تهران محسوب می‌شود، به‌دلیل فرسودگی و ریزش بخش‌هایی از بنا و سکوهای آن، امکان میزبانی از مسابقات خارجی را ندارد و درحال حاضر حتی بیش از نصف سکوهای آن در بازی‌های داخلی هم قابل استفاده نیستند. مشکلی که در بازی دوستانه تیم ملی فوتبال ایران مقابل روسیه نیز به انتقاد و کنایه‌های روس‌ها از کیفیت پایین امکانات این ورزشگاه منجر شد.

نور ضعیف، نداشتن گواهی ایمنی، مشکل خروجی‌های اضطراری و سکوهای ناایمن ورزشگاه آزادی، چهار ایراد اصلی و اساسی ورزشگاه خانگی پرسپولیس است که باید تا ۳۰ فروردین، آخرین مهلت دریافت مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا، برطرف شود، مشکلاتی ساختاری که هیچ‌کدام از آن‌ها، تا دو هفته آینده قابل رفع نیستند.

فروردین‌ماه سال گذشته و در جریان دور سوم مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه امام رضای مشهد میزبان تیم لبنان بود، که به‌دلیل مخالفت مسئولان محلی مشهد، ازجمله احمد علم‌الهدی، امام جمعه این شهر، با ورود زنان به ورزشگاه‌ها، نیروهای لباس‌شخصی و انتظامی جمهوری اسلامی به تماشاگران زن در ورودی ورزشگاه مشهد حمله و شماری از آنان را با گاز فلفل مسموم کردند، تا وارد ورزشگاه نشوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن زمان، انعکاس جهانی این رویداد موجب اخطار جدی و مجدد فیفا به فدراسیون فوتبال ایران بابت مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال شد؛ درنتیجه، حالا معرفی ورزشگاه امام رضای مشهد به‌عنوان محل برگزاری بازی‌های پرسپولیس در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا که طبیعتا باید زنان نیز اجازه تماشای آن را داشته باشند، به مشکلی عجیب برای فوتبال ایران تبدیل شده است؛ زیرا پرواضح است که مسئولان ورزش مشهد توانایی مقابله با نیروهای سیاسی تندرو در این شهر را که عمدتا گوش به‌فرمان نماینده علی خامنه‌ای در خراسان رضوی‌اند، ندارند.

روزنامه اصول‌گرای فرهیختگان دراین باره نوشته است که «تصمیم باشگاه پرسپولیس با استقبال چندان خوبی ازسوی مشهدی‌ها مواجه نشده است».

روزنامه وابسته‌به دانشگاه آزاد اسلامی همچنین به برگزاری بازی ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا در مشهد اشاره کرد که با تصمیم احسان اصولی در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ اتفاق افتاد: «با توجه به آن حواشی درمورد راه‌ندادن زنان به ورزشگاه، حالا مدیران ورزشی این استان و همچنین ورزشگاه امام رضا چندان موافق برگزاری بازی‌های پرسپولیس در لیگ قهرمانان در این ورزشگاه نیستند. مدیران مشهدی این نگرانی را دارند که باز هم اتفاقات بازی ایران و لبنان تکرار شود، اتفاقی که در‌صورت تکرار می‌تواند عواقب بدی برای فوتبال ایران داشته باشد.»

بحران ورزشگاه خانگی مناسب، می‌تواند دردسر بزرگی برای نماینده دولتی فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا ایجاد کند. پرسپولیسی‌ها با مقام‌های ورزشی شهرهای اصفهان، اهواز و تبریز، درگیری‌های قدیمی دارند و نمی‌خواهند با معرفی این شهرها به‌عنوان میزبان، مشکلات و درگیری‌های تازه‌ای را در مسابقات آسیایی تجربه کنند. ورزشگاه‌های شهرهای دیگر ایران نیز امکانات میزبانی از مسابقات آسیایی را ندارند و به این ترتیب، با مانعی به نام احمد علم‌الهدی، پس از حذف تلخ استقلال تهران از لیگ قهرمانان به‌دلیل بدهی‌های مالی، بحران بزرگ دیگری برای فوتبال ایران به وجود خواهد آمد.

بیشتر از فوتبال