جشنواره شکوفه‌های گیلاس واشنگتن نتیجه تلاش زنی است که از رویایش دست نکشید

سیدمور سه دهه به سراغ مقام‌های شهر می‌رفت تا ایده درختان گیلاس ژاپنی در واشنگتن دی‌سی را پیگیری کند

اولین جشنواره شکوفه‌های گیلاس در واشنگتن دی‌سی سال ۱۹۳۵ برگزار شد-canva

جشنواره ملی شکوفه‌های گیلاس در واشنگتن دی‌سی هرسال برگزار می‌شود تا شکفتن شکوفه‌های گیلاس را جشن بگیرند اما کمتر کسی می‌داند که چند دهه تلاش و پیگیری یک زن جهانگرد باعث شد که یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری واشنگتن پدید بیاید.

سال ۱۸۸۵، زمانی که هنجارهای اجتماعی بسیاری از زنان را در خانه نگه می‌داشت، الایزا روهاما سیدمور، یک جهانگرد، نویسنده و دیپلمات، پس از بازگشت به واشنگتن از اولین سفرش به ژاپن، به سرپرست ارتش ایالات‌ متحده در دفتر ساختمان‌ها و زمین‌های عمومی مراجعه کرد و پیشنهاد داد در امتداد اسکله بازسازی‌شده پوتوماک، درخت گیلاس ژاپنی کاشته شوند.

در طول ۲۴ سال بعد، سیدمور به هر سرپرست جدیدی مراجعه کرد تا ایده کاشت درخت گیلاس ژاپنی در واشنگتن دی‌سی را پیگیری کند. چند تلاش اول برای کاشت گیلاس ژاپنی در ایالات‌ متحده چندان خوب پیش نرفت اما سرانجام در سال ۱۹۰۸ دیوید فرچایلد، یکی از مقام‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده، در روز درختکاری و در مراسمی که سیدمور هم در آن حضور داشت، اولین نهال‌های گیلاس را در حیاط یک مدرسه کاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 الایزا سیدمور که از تاب آوردن نهال گیلاس در آب‌وهوای واشنگتن و مریلند مطمئن شده بود، تصمیم گرفت پول موردنیاز برای خرید نهال گیلاس را جمع‌آوری و آن‌ را به شهرداری اهدا کند. او برای بانوی اول جدید آمریکا، هلن هرون تافت، یادداشتی فرستاد و در آن برنامه‌اش را توضیح داد.

این تلاش‌ها باعث شد شهردار اوزاکی در سال ۱۹۱۲ هزاران نهال را که سالم و قوی به نظر می‌رسیدند، به دی‌سی بفرستد.  ۲۷ مارس همان سال، بانوی اول، هلن هرون تافت، و وایکنتس چیندا، همسر سفیر ژاپن در ایالات متحده، در مراسمی ساده دو درخت اول را در پارک وست پوتوماک کاشتند.

ایالات متحده در سال ۱۹۱۵ متقابلا با ارسال هدیه‌ای از درختان گلدار زغال‌اخته به ژاپن، از شهردار اوزاکی قدردانی کرد.

اولین جشنواره شکوفه‌های گیلاس در واشنگتن دی‌سی سال ۱۹۳۵ برگزار شد که با وجود دو جنگ جهانی و تغییر سیاست جهانی، نشانه دوستی پایدار بین دو کشور بود.

اینک چندین دهه است واشنگتن دی‌سی همچنان این جشنواره را برگزار می‌کند و خود جشنواره به یکی از محبوب‌ترین رویدادهای بهاری دی‌سی تبدیل شده است؛ جشنواره‌ای که از یک جشن ساده شروع شد و به جشنواره‌ای چندین هفته‌ای شامل رویدادهای متنوع گسترش یافت که نه تنها شکوفه‌های گیلاس، بلکه فرهنگ ژاپنی و اتحاد و دوستی قدرتمند بین ایالات متحده و ژاپن را نشان می‌دهد.

به‌تدریج کل شهر هم درگیر شرکت در جشنواره شد. حتی بسیاری هتل‌ها بسته‌های مرتبط خاصی ارائه می‌دهند که برخی از آن‌ها شامل نوشیدنی‌های الهام‌گرفته از شکوفه‌های گیلاس، وعده‌های غذایی و غیره است. بسیاری از رستوران‌ها هم با ارائه غذاها و نوشیدنی‌هایی بهاری با مضمون شکوفه‌های گیلاس، حال‌وهوای این جشنواره را به غذاخوری‌ها می‌برند.

 ۸۸ سال پس از اولین جشن شکوفه‌های گیلاس، این رویداد به یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های خانوادگی و یکی از راه‌های جذب گردشگر در پایتخت ایالات متحده و یکی از نشانه‌های آغاز بهار برای ساکنان این شهر تبدیل‌ شده است.

بیشتر از زندگی