رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس جمهوری تایوان میزبانی کرد

دیپلمات ارشد سفارت چین در واشنگتن: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند، با آتش از بین خواهند رفت»

تسای اینگ ون، در کنار کوین مک‌کارتی ـ MARIO TAMA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه، ۵ آوریل (۱۶ فروردین)، با تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان در کالیفرنیا دیدار کرد. این دیدار علی‌رغم هشدارهای پکن برگزار شد. پکن معتقد است روابط نزدیک بین آمریکا و تایوان احتمال «رویارویی شدید» چین با آمریکا را افزایش می‌دهد.

پیش از این سفر، چین اعلام کرده بود که روز چهارشنبه یک «گشت و بازرسی» نظامی از آب‌های اطراف تایوان انجام خواهد داد. ارتش چين صبح روز چهارشنبه تمرینات نظامی خود را در تنگه تايوان آغاز کرد. وزارت دفاع ملی تايوان اعلام کرد تمرینات نظامی چین را زير نظر دارد.

یک دیپلمات ارشد از سفارت چین در واشنگتن هفته گذشته هشدار داد که این سفر «می‌تواند منجر به یک رویارویی جدی بین آمریکا و چین شود» این دیپلمات افزود: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند، با آتش از بین خواهند رفت.»

نشریه اینترنتی آکسیوس می‌نویسد، کاخ سفید تلاش کرده است با اشاره به این‌که تسای اینگ ون پیش از این شش بار بدون اتفاقی حاد به آمریکا رفته است، تنش‌ها را کاهش دهد. کوین مک‌کارتی، در حالی از تسای اینگ ون استقبال می‌کرد که در توییتر چنین نوشت: «دوستی آمریکا و مردم تایوان هرگز قوی‌تر از حالا نبوده است.»

برخی تحلیلگران معتقدند آمریکا و چین ظرف چند سال آینده بر سر موضوع تایوان درگیر خواهند شد. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، عهد کرده است که در صورت لزوم، با استفاده از زور این جزیره خودگردان را تحت کنترل پکن در می‌آورد. در همين حال، جو بايدن، رئيس جمهوری آمریکا بارها اعلام کرده است که آمريکا از تايوان دفاع خواهد کرد. آمریکا همچنین فروش اسلحه به این جزیره را افزایش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری تایوان سفر خود را هفته گذشته با توقف در نيويورک آغاز کرد و سپس از بليز و گواتمالا دیدار کرد. دو کشور از ۱۳ کشوری در جهان که به جای پکن با تايپه روابط ديپلماتيک دارند.

کوین مک‌کارتی در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان در کالیفرنیا با تسای اینگ ون ملاقات کرد. دفتر کوین مک‌کارتی این دیدار را یک نشست «دو حزبی» با حضور دیگر اعضای کنگره خواند.

به نوشته نشریه آکسیوس، همزمان با سفر تسای اینگ ون به قاره آمریکا، ما اینگ جیو، رئیس جمهوری سابق تایوان، در حال سفر در سرزمین اصلی چین است. او اولین رهبر سابق تایوان است که این کار را انجام داده است.

اين دو سفر دو چشم‌انداز متفاوت را برای آينده تايوان به نمایش می‌گذارد. دو حزب سياسی اصلی تايوان پيش از انتخابات رياست جمهوری ماه ژانويه در حال تلاش برای جلب حمایت هستند.

در حالی که چین فشار بر تایوان را افزایش می‌دهد، حزب مترقی دموکراتیک تسای اینگ ون می‌خواهد تا حد ممکن به آمریکا نزدیک بماند، در حالی که حزب کومینتانگ همچنان به دنبال کاهش فشار، با نزدیک‌تر شدن به پکن است.

چین در صورت حمله به تایوان، با محکومیت جهانی مواجه و به‌شدت تحریم خواهد شد و حتی ممکن است کرسی‌های خود را در نهادهای بین‌المللی از دست بدهد. مشابه حمله روسیه به اوکراین، ممکن است فشار سیاسی شدیدی بر چین وارد شود.

برای چین، کشوری که می‌خواهد رهبر آینده جهان باشد، حمله به تایوان تصویر و چهره پکن را تخریب خواهد کرد. بنابراین، حکومت چین ممکن است از تاکتیک‌های دیگری برای ادغام تایوان با سرزمین اصلی چین استفاده کند، ترفندی موسوم به «جنگ ترکیبی». به‌عنوان مثال، چین می‌تواند از محاصره‌ آب‌های اطراف جزیره تایوان برای اعمال فشار اقتصادی بر تایپه استفاده کند.

چین، بر تایوان به‌عنوان بخشی از قلمرو این کشور ادعای حاکمیت می‌کند. چین همچنین آماده مجازات هر کشور یا مقامی است که برای به رسمیت شناختن تایوان به‌عنوان کشوری مستقل اقدام کند. حکومت چین قدرت نظامی را نیز که پشتوانه این ادعاها است به‌طور مداوم، به نمایش گذاشته است.

واکنش چين به ديدار سال گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس پیشین نمایندگان آمریکا از تايپه و تمرینات گسترده نظامی در اطراف تايوان و شليک موشک بر فراز این جزيره جدیت تهدیدات چین را نشان داد.

بیشتر از جهان