عیدی دولت رئیسی به مردم؛ قیمت «ارابه‌های مرگ» افزایش یافت

پلیس راهور: بیش از نیمی از تصادف‌های منجر به فوت در تعطیلات نوروز مربوط به خودروهای پراید و پژو بود

تصادف هولناک پراید در جاده اسلام‌آباد‌ــ فردانیوز

در پانزدهمین روز سالی که علی خامنه‌ای آن را «مهار تورم و رشد تولید» نام گذاشت، قیمت خودرو‌های تولید داخل به‌طور رسمی افزایش یافت و در حالی‌ که کاربران رسانه‌های اجتماعی در واکنش به گران‌تر شدن قیمت خودرو‌های داخلی، به «قطار پیشرفت ابراهیم رئیسی» کنایه می‌زدند، رئیس دولت سیزدهم در حضور خامنه‌ای بار دیگر وعده مهار تورم و ادعای رشد اقتصادی را تکرار کرد. هم‌زمان، پلیس راهور کشور گزارش داد که از ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین به‌طور میانگین روزانه ۴۵ نفر در اثر تصادف‌های رانندگی جان باختند.

افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی پس از ماه‌ها چانه‌زنی، سرانجام در جلسه روز دوشنبه ۱۴ فروردین شورای رقابت تصویب شد. اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی دفاع کرد و مدعی شد که در سال‌های اخیر، قیمت کارخانه‌ای خودرو به‌طور غیرعادی پایین نگه داشته شد.

سخنگوی شورای رقابت بدون اشاره به کیفیت خودرو‌های تولید داخل و سهم آن‌ها در مرگ‌ومیر‌های ناشی از تصادف‌ها، به «زیان انباشته خودروسازان» پرداخت و گفت که دو شرکت خودروساز در ایران به «علل مختلف مدیریتی و مداخلات» دچار مشکل شده‌اند. او در عین‌ حال افزود که راه‌حل اساسی صنعت خودرو خصوصی شدن شرکت‌ها و تنظیم بازار با واردات است.

شجاعی ضمن دفاع از قیمت‌های کارخانه‌ای جدید خودرو‌ها ادعا کرد که قیمت هر خودرو با سه خودرو مشابه خارجی مقایسه و محاسبه شده است. به گفته سخنگوی شورای رقابت، شرکت‌های خودروساز می‌توانند از ابتدای اردیبهشت، محصولات خود را با قیمت‌های جدید بفروشند.

پس از ابلاغ قیمت‌های جدید خودرو در روز سه‌شنبه، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که قیمت‌ کارخانه‌ای خودرو‌ها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد گران‌ شده‌، اما سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، این خبر را تکذیب کرد و به‌صراحت گفت که برخی خودرو‌ها بالغ‌ بر ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. او همچنین گفت که قیمت برخی خودرو‌ها کمتر از ۳۰ درصد بالا رفته است.

بررسی وضعیت بازار خودرو در ایران از انفجار قیمت‌ها پس از افزایش قیمت کارخانه‌ای حکایت دارد؛ به گزارش روزنامه اعتماد، قیمت سمند ال‌ایكس كه ۱۴ فروردین ۵۲۸ میلیون تومان نرخ‌گذاری شده بود، روز ۱۵ فروردین به ۵۴۸ میلیون تومان رسید. قیمت تارا دنده‌ای هم كه ۱۴ فروردین ۷۳۴ میلیون تومان بود، در ۱۵ فروردین به ۷۶۲ میلیون تومان صعود کرد.

سایر خودرو‌های تولید ایران‌خودرو از پژو پارس و پژو ۲۰۷ دنده‌ای گرفته تا رانا پلاس و پژو ۲۰۶ تیپ۲ در فاصله تنها یك روز با رشد‌ ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومانی قیمت روبرو شدند و همین رشد قیمت در محصولات سایپا هم مشاهده شد؛ به‌گونه‌ای كه قیمت ساینا که ۱۴ فروردین ۳۵۳ میلیون تومان بود، ۱۵ فروردین به ۳۶۷ میلیون تومان رسید. قیمت شاهین نیز از ۶۰۴ میلیون تومان به ۶۲۸ میلیون تومان و قیمت تیبا هم از ۳۳۷ میلیون تومان به ۳۴۹ میلیون تومان صعود کرد. سایر محصولات این شركت نیز از ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم ادعای شورای رقابت مبنی بر اینکه قیمت‌های جدید مطابق با خودرو‌های مشابه خارجی محاسبه شده‌اند، گشت‌وگذاری در بازار جهانی خودرو نشان می‌دهد که با قیمت‌ کنونی خودرو‌های داخلی، در کشور‌های دیگر می‌توان خودرو‌های باکیفیت‌تری تهیه کرد.

کیفیت پایین خودرو‌های تولید داخل در ایران موضوعی است که کارشناسان، رسانه‌ها و حتی پلیس راهور نیز به‌تناوب درباره آن هشدار داده‌اند. با این‌ حال بازار غیررقابتی به خودروسازان داخلی این فرصت را داده است که محصولات بدون‌کیفیت خود را با قیمت‌های نجومی به بازار عرضه کنند.

روز سه‌شنبه، هم‌زمان با افزایش رسمی قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی، تیمور حسنی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، اعلام کرد که در تعطیلات نوروزی، ۸۷۱ نفر در تصادف‌های شهری و جاده‌ای جان باختند. به گفته این مقام پلیس، ۲۸ درصد این افراد زیر ۱۸ سال داشتند. او آمار کلی تصادف‌های منجر به فوت، جرح و خسارتی را نیز ۸۵ هزار و ۴۶۹ فقره اعلام کرد.

جانشین رئیس پلیس راهور همچنین گفت که ۵۱ درصد خودروها در تصادف‌های منجر به فوت نوروز ۱۴۰۲ از نوع پراید و پژو بوده‌اند. او سهم خودروهای خارجی از تصادف‌ها را پنج درصد اعلام کرد.

بر مبنای گزارش‌های کارشناسی، خودرو‌های بی‌کیفیت، جاده‌های ناامن و عامل انسانی سه دلیل عمده تصادف‌های رانندگی و مرگ‌های ناشی از آن به شمار ‌می‌روند. با این‌ حال کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، بار‌ها در واکنش به آمار بالای تصادف‌های رانندگی در ایران، انگشت اتهام خود را به سمت خودروسازان داخلی نشانه گرفته و گفته است که آن‌ها «ارابه مرگ» تولید می‌کنند.

پیش‌تر، مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی، هم افشا کرده بود که در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، هفت هزار پرونده مربوط به تصادف خودرو پراید در بیمه تشکیل شده و این خودرو در صدر فهرست خسارت‌های بیمه‌ای قرار گرفته است.