ادامه مسموم‌سازی دختران؛ ۲۰ دانش‌آموز تبریزی با علائم تنفسی راهی بیمارستان شدند

مسمومیت‌های سریالی مدارس در ایران از آذرماه سال گذشته آغاز شده و با وجود ادعاهای حکومتی بر پیگیری ماجرا، این روند کماکان ادامه دارد

سریال مسمومیت دختران دانش‌آموز در مدارس به سال ۱۴۰۲ هم رسیده استَ و در حالی که امید می‌رفت با وعده‌های داده‌شده، پرونده چنین اتفاقی در سال گذشته تمام شود، خبرها همچنان از بروز مسمومیت در مدارس خبر می‌دهند.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه از انتقال ۲۰ دانش‌آموز دختر تبریزی با علائم تنفسی به بیمارستان خبر داد. به گزارش این رسانه، اصغر جعفری روحی، رئیس اورژانس استان آذربایجان شرقی، اعلام کرد که حوالی ساعت ۱۱:۳۰، تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه‌ای در شهرک باغمیشه تبریز دچار علائم تنفسی و تنگی نفس شده و با آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان انتقال یافتند.

او در ادامه تاکید کرد که این دانش‌آموزان دختر ۱۵ساله، تحت مراقبت کارشناسان قرار گرفتند و وضعیت فعلی آن‌ها مساعد است.

مسمومیت روز سه‌شنبه دختران تبریزی در شرایطی است که روز دوشنبه چهاردهم فروردین، نیز تعدادی از دانش‌آموزان دختر دبیرستان محمدیار در نقده، تجربه مشابهی را پشت سر گذاشتند.

مختار نعمتی، رئیس آموزش و پرورش نقده، با تایید مسمومیت دانش‌آموزان دختر این شهر اظهار کرد که آن‌ها پس از استشمام بوی نامطبوع در مدرسه دچار حالت تهوع، سردرد و شکم‌درد شده‌اند و در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفتند.

او این «بوی نامطبوع» را به نقل از دانش‌آموزان مسموم‌شده، «بویی مانند سوختن لاستیک» توصیف کرد و مانند وعده‌های پیشین مسئولان آموزشی،‌ اظهار کرد که «اقدام‌های لازم برای بررسی علل این موضوع از طریق مراجع قانونی و نیروی انتظامی تحت بررسی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسمومیت‌های سریالی مدارس و به‌ویژه مدارس دخترانه در ایران از آذرماه سال گذشته آغاز شده و با وجود ادعاهای حکومتی بر پیگیری ماجرا این روند کماکان ادامه دارد.

این ماجرا حتی ابعاد بین‌المللی نیز پیدا کرد و پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۱۶ مارس ۲۰۲۳، در محکومیت مسمومیت‌های سریالی دختران دانش‌آموز مدارس ایران، قطعنامه‌ای صادر کرد. در قطعنامه پارلمان اروپا که آن را خطاب به نماینده‌های مجلس نوشته‌اند، به مبارزه زن‌های ایران با «حجاب اجباری»، «تبعیض‌های نظام‌مند» و همچنین تلاش‌های حکومت برای سرکوب این مبارزه مسالمت‌آمیز اشاره شده است؛ تلاش‌هایی که از نظر نمایندگان پارلمان اروپا، مسمومیت دختران دانش‌آموز مدارس سراسر ایران نیز یکی از مصادیق آن به‌ حساب می‌آید. 

با وجود تاکید نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری بر رسیدگی به دلایل مسمومیت دنباله‌دار دختران در مدارس ایران، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران که به تازگی از این سمت استعفا داده است، روز نهم فروردین در گفت‌وگویی، مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر در مدارس مناطق مختلف ایران را «حادثه» خواند و گفت  منشاء اولیه «بد معرفی شد» و بعد هم، رسانه‌ها و کاربران رسانه‌های اجتماعی «بدتر» آن را برجسته کردند.

او در شرایطی از مسموم‌سازی مدارس دخترانه به‌عنوان «حادثه» نام برد که پیش‌تر، یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، با تایید عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان، گفته بود: «پس از مسمومیت چندباره دانش‌آموزان در قم مشخص شد افرادی دوست داشتند تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه در قم تعطیل شوند.» پس از او، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، نیز «عمدی بودن» این مسمومیت‌ها را تایید کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز مسموم‌سازی دختران را «یک جنایت بزرگ و غیر قابل اغماض» دانست که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد؛ اما در ادامه، تنها اتفاقی که رخ داد این بود که مقام‌های وزارت کشور و وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌هایی از بازداشت پراکنده چند دانش‌آموز و والدین دانش‌آموزان خبر دادند و آن‌ها را به همکاری با رسانه‌های خارج از کشور متهم کردند.

در شرایط فعلی نیز که وزارت آموزش و پرورش هنوز وزیر ندارد و با سرپرست اداره می‌شود، مشخص نیست چه وضعیتی در انتظار دختران دانش‌آموزی است که پیش‌تر، در بسیاری از مدارس با شعار «زن، زندگی، آزادی» خشم طرفداران حکومت مذهبی را برانگیختند.