فراجا: ۱۱۰ نفر در ارتباط با مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دستگیر شده‌اند

وزیر آموزش‌وپرورش گفت می‌خواهند دانش‌آموزان کشورمان حضور کمتری در مدارس داشته باشند

۹ هزار بمبک بدبو جمع‌آوری و تعدادی از واردکنندگان عمده آن نیز دستگیر شده‌اند - public media

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از دستگیری ۱۱۰ نفر در ارتباط با مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان خبر داد و گفت که ۹ هزار بمبک بدبو جمع‌آوری و تعدادی از واردکنندگان عمده آن نیز دستگیر شده‌اند.

سخنگوی فراجا همچنین گفت که پلیس طی روزهای اخیر با ایجاد بالغ‌ بر چهار هزار گشت‌ سواره و پیاده به‌شکل محسوس و نامحسوس، مدارس کشور را در رصد اطلاعاتی و پایش عملیاتی قرار داد.

او با اذعان بر اینکه شماری از مسمومیت‌ها واقعی بوده‌اند، مدعی شد که بخشی از آن‌ها «متاثر از عوامل روان‌شناختی مبتنی بر ترس و سرایت روانی» بوده است.

منتظرالمهدی در ادامه ادعایش افزود: «هیجان‌طلبی دانش‌آموزان و استفاده از بمبک‌های بدبو و موارد مشابه نیز از عوامل اصلی این رخداد است.»

به گفته سخنگوی فراجا «بعد از استفاده بمبک‌های بدبو در مدارس، جلوی ورود آن‌ها به کشور گرفته شد و دو نفر که در حال وارد کردن انبوه این مواد از کشورهای هم‌جوار به‌صورت قاچاق بودند، بازداشت شدند.»

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، نیز بار دیگر ادعاهای خود را درباره مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان تکرار کرد و گفت: «دشمن به دنبال جذب دانش آموزان نخبه ما است و می‌خواهد دانش آموزان کشورمان حضور کمتری در مدارس داشته باشند.»

وزیر آموزش‌وپرورش و سخنگوی فراجا به‌جای استفاده از «مسمومیت دانش‌آموزان» از عبارت «بدحالی دانش‌آموزان» استفاده کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند از خبرنگاران خواست به‌جای «مسومیت» بگویند «بدحالی» دانش‌آموزان. رسانه‌های داخلی ایران هم طی روزهای اخیر به‌تناوب از عبارت «بدحالی دانش‌آموزان» استفاده کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از یک سو مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان را به «عوامل خارج کشور» و «دشمنان» نسبت می‌دهند و از سوی دیگر آن را انکار می‌کنند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی نیز به‌تازگی مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان را به کسانی که شعار «زن، زندگی، آزادی» می‌دهند نسبت دارد و آنان را متهم کرد به اینکه با «تنش‌آفرینی در مدارس» قصد داشته‌اند «التهاب آفرینی» کنند.

درحالی‌که مقام‌های حکومتی در تلاشی هماهنگ، مسمومیت‌ها را انکار می‌کنند، سعید کریمی، معاون وزیر بهداشت، در خبری افشا کرد که تاکنون ۱۳ هزار دانش‌آموز در پی مسمومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه تحت معالجه و درمان قرار گرفته‌اند.

او همچنین گفت که «آموزش به مدیران مدارس و همچنین والدین دانش‌آموزان در حال انجام است تا بتوانند مدیریت صحنه را در این حوادث به‌خوبی انجام دهند.»
مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان، از اوایل آذرماه در قم شروع شد و سپس به دیگر شهرهای ایران و خوابگاه‌های دانشجویی دختران نیز سرایت کرد. نهادهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران تاکنون از معرفی عوامل اصلی این اقدام خودداری کرده‌اند.

در همین حال، پزشکان و پرستاران از ارائه هرگونه اطلاعاتی درباره مصدومان منتقل‌شده به بیمارستان‌شان هراس دارند.

به گزارش روزنامه هم‌میهن، اغلب پرستاران تمایلی به صحبت کردن در این زمینه ندارند و پزشکان هم توضیحات کوتاهی درباره آنچه رخ داده، می‌دهند.

به نوشته هم‌میهن، آنها نگران پیامدهای این اطلاع‌رسانی و برخوردهای احتمالی از سوی مدیران بیمارستان هستند.

به گفته پزشکان و پرستاران، به آنها اعلام شده درباره مسمومیت‌ها هیچ صحبتی نکنند و اطلاعاتی ندهند؛ دستوراتی که گفته می‌شود از مقامات بالادستی و از خود وزارت بهداشت آمده است. هیچ‌یک از مسئولان این وزارتخانه هم حاضر به مصاحبه و ارائه توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده، نیستند.