بمب هسته‌ای ایالات متحده در هلند ممکن است آسیب دیده باشد

فدراسیون دانشمندان آمریکایی هشدار داد تصویری مبنی بر وجود آسیب در بمب هسته‌ای ذخیره‌شده در هلند دریافت کرده است

تصویری از بمب ۱۲-بی۶۱  در پایگاه مشترک لوییس-مک‌کورد، آوریل ۲۰۲۱ _ نیروی هوایی ایالات متحده

فدراسیون دانشمندان آمریکایی (FAS) روز دوشنبه گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه بمب هسته‌ای آمریکا که در پایگاه هوایی هلند ذخیره شده، ممکن است بر اثر یک حادثه آسیب دیده باشد.

گاردین گزارش داد که این خبر در زمان حساسی منتشر می‌شود زیرا قرار است دسته جدیدی از همان نوع سلاح به اروپا تحویل داده شود.

هشدار فدراسیون دانشمندان آمریکایی پس از آن است که این موسسه عکسی از بمب بی-۶۱ پیدا کرد که نشان می‌داد دو سرباز آمریکایی و یک فرد غیرنظامی از واحد خنثی‌سازی مهمات انفجاری در حال بررسی این سلاح‌اند. در این تصویر، به نظر می‌رسد بخش انتهایی بمب فرورفته، بخشی از باله گم شده و یک نوار صورتی‌رنگ سوراخ احتمالی را پوشانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقوع آسیب در سلاح هسته‌ای معمولا «نیزه خمیده» نامیده می‌شود و اغلب برای عموم افشا نمی‌شود. با توجه به این موضوع، نیروی هوایی ایالات متحده از اظهارنظر در مورد آسیب احتمالی بمب هسته‌ای در پایگاه هوایی هلند خودداری کرد؛ اما یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده بالاترین سطح استانداردها را برای کارکنان و تجهیزات پشتیبانی از زرادخانه راهبردی‌ــ شامل آموزش، تعمیر، نگهداری و فعالیت‌های امنیتی‌ــ اجرا می‌کند تا از قابلیت‌های حیاتی آمریکا محافظت کند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزود: «این سیاست ایالات متحده است که ما نمی‌توانیم بودن یا نبودن سلاح‌های هسته‌ای را در هیچ مکان‌ ‌عمومی یا خاص، از جمله تمرین‌های خاص یا عملیات‌های واقعی، تایید یا تکذیب کنیم.»

در همین حال، هانس کریستین،‌ مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای فدراسیون دانشمندان آمریکایی، گفت: «باید اعلام کنم هیچ تایید رسمی مبنی بر اینکه تصویر این بمب در پایگاه نیروی هوایی ولکل گرفته شده است، وجود ندارد. درباره اینکه این یک سلاح واقعی است نیز اطمینان نداریم. حتی با قاطعیت نمی‌توان گفت که این آسیب در نتیجه یک حادثه بوده است. با تمام این‌ها، ما هشدار داده‌ایم که اگر این تصویر واقعی باشد و به تسلیحات هسته‌ای آسیب وارد شده باشد، اولین مورد مستند حادثه تسلیحات هسته‌ای در یک پایگاه هوایی در اروپا خواهد بود.»

مقام‌های ایالات متحده یا هلند هنوز درباره گزارش فدراسیون دانشمندان آمریکایی اطلاعات بیشتری منتشر نکرده‌اند. با این حال گزارش‌ها حاکی از آن است که پایگاه نیروی هوایی ولکل، یکی از شش پایگاه در اروپا است که ۱۰۰ بمب گرانشی هسته‌ای بی ـ۶۱ را به عنوان بخشی از توافقنامه اشتراک هسته‌ای ایالات متحده ذخیره می‌کند.

بیشتر از جهان