دونالد ترامپ وارد نیویورک شد

به‌گزارش رسانه‌های آمریکا، تیم حقوقی ترامپ به او توصیه کرده‌ است که از بیان اظهارات جنجالی بپرهیزد، چون روزهای آینده اهمیتی حیاتی دارد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا، بعد از ظهر روز دوشنبه، ۳ آوریل ۲۰۲۳، وارد شهر نیویورک شد تا پس از یک روز اقامت در یکی از واحدهای برج معروف ترامپ در شهر نیویورک، در جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش در منطقه منهتنِ شهر نیویورک حضور پیدا کند. 

دادستانی منطقه منهتن نیویورک، ترامپ را به پرداخت حق السکوت به استورمی دانیلز، ستاره فیلم‌های بزرگسالان (پورنوگرافی)، متهم کرده است. بر اساس ادعای دانیلز او در سال ۲۰۱۱ با ترامپ رابطه جنسی داشته، اما ترامپ با پرداخت ۱۱۰ هزار دلار از او خواسته این موضوع را مسکوت بگذارد. 

از این‌رو قرار است دادگاه جنایی منهتن در روز سه‌شنبه، ۴ آوریل ۲۰۲۳، راس ساعت دو و ۱۵ دقیقه بعد از ظهر، به‌وقت شرق آمریکا، جلسه رسیدگی به اتهامات رئیس جمهوری سابق آمریکا را آغاز کند؛ واقعه‌ای که در تاریخ ایالات متحده آمریکا بی‌نظیر است. 

کارزار انتخاباتی ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود رئیس جمهوری پیشین آمریکا زمان زیادی در نیویورک نخواهد ماند و پس از پایان جلسه دادگاهِ روز سه‌شنبه، این شهر را به مقصد «مارآلاگو»، محل اقامت خود در ایالت فلوریدا، ترک خواهد کرد تا در همان روز و همان مکان برای جمعیتی از حامیانش سخنرانی کند. 

محاکمه دونالد ترامپ در حالی به سرتیتر رسانه‌های داخلی و خارجی آمریکا تبدیل شده است که جزئیات مندرج در کیفرخواست او همچنان نامشخص است و تنها برخی منابع خبری، از جمله شبکه «سی.ان.ان»، اعلام کرده‌اند دادستان‌ها در کیفرخواست تنظیم شده علیه ترامپ ۳۰ اتهام مرتبط با کلاهبرداری تجاری را ذکر کرده‌اند.

از سوی دیگر، شماری از کلان رسانه‌های ایالات متحده و همچنین موسسات نظرسنجی در این کشور، با برگزاری نظرسنجی‌هایی مجزا، اعلام کرده‌اند ارزیابی‌های آنها نشان می‌دهد اکثریت شهروندان آمریکا اتهامات وارد شده به دونالد ترامپ را واقعی می‌دانند، اما بر این باورند که به جریان افتادن این پرونده ناشی از مداخلات سیاسی مخالفان رئیس جمهوری سابق آمریکا است.

در هفته‌های اخیر، که موضوع رسیدگی قضایی به اتهام‌های ترامپ بیش از هر زمان دیگری داغ شد، ترامپ نیز بارها تاکید کرد کیفرخواست صادر شده علیه او اقدامی سیاسی از جانب مخالفانش به‌حساب می‌آید که قصد دارند کارزارش برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را ملغی کنند و مانع راهیابی مجددش به کاخ سفید شوند. 

در پیوند با این موضوع می‌توان به اظهارات برخی نزدیکان وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز اشاره کرد. به‌گزارش شبکه خبری «ان.بی.سی»، نزدیکان مایک پمپئو از قول او گفته‌اند وزیر خارجه سابق آمریکا باور دارد صدور کیفرخواست دادستانی منهتن علیه ترامپ می تواند زمینه به‌چالش کشیده شدن رئیس جمهوری سابق به‌دست دیگر چهره‌های جمهوری‌خواه را فراهم آورد و دلیلی محکم در اختیار آنها بگذارد تا در رقابت‌های درونی حزب متبوع‌شان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، ترامپ را به چالش بکشند. 

روز دوشنبه رسانه‌های آمریکا گزارش دادند اعضای تیم حقوقی ترامپ به‌جد به او توصیه کرده‌اند تا از بیان اظهارات تحریک‌آمیز علیه دادستان‌ها و دیگر دست‌اندرکاران پرونده خودداری کند و در قبال اظهاراتش در رسانه‌های اجتماعی محتاط باشد. به‌گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، وکلای ترامپ بر این باورند که چند روز آینده روزهای حیاتی و سرنوشت‌سازی برای موکل‌شان به حساب می‌آید و پافشاری ترامپ بر بیان اظهارات خارج از عرف سیاسی باعث می‌شود تا نتیجه رسیدگی به پرونده به‌نفع او تمام نشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب برخی شواهد نیز نشان می‌دهد ترامپ هشدار تیم حقوقی‌اش را پذیرفته است. به‌عنوان مثال، دو روز قبل ترامپ در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی «سوشال تروث» مقاله‌ای را به اشتراک گذاشت که تصویر آن طعنه‌ای تحریک‌آمیز به الوین برگ، دادستان پرونده، بود – مقاله‌ای که رئیس جمهوری سابق آمریکا کمی پس از به اشتراک گذاشتنش، آن را از حساب کاربری‌ خود حذف کرد. 

از این‌رو برخی ناظران بر این باورند که بسیار احتمال دارد تا ترامپ نه تنها در صحن دادگاه، بلکه در سخنرانی روز سه‌شنبه خود نیز از اظهارات تحریک‌آمیز خودداری کند.

ترامپ در روز دوشنبه اقدام دیگری نیز انجام داد: به‌گزارش رسانه‌های آمریکا او، در آستانه برگزاری جلسه تاریخی روز سه‌شنبه در منهتن، وکیل مدافع جدیدی استخدام کرد. بر اساس اطلاعات مندرج در رسانه‌ها، نام وکیل جدید ترامپ، تاد بلانچ است که در جریان نخستین استیضاح ترامپ جزو دستیاران رودی جولیانی، وکیل سابق ترامپ، بود. 

یکی دیگر از اخبار مهم مرتبط با پرونده قضایی ترامپ به موضوع پوشش رسانه‌ای اظهارات او در دادگاه روز سه‌شنبه مربوط می‌شود. تیم حقوقی رئیس جمهوری سابق آمریکا در روز دوشنبه از قاضی پرونده تقاضا کرد تا اجازه تصویربرداری و پخش اظهارات موکل آنها را صادر نکند. این گروه از حقوقدانان مدافع ترامپ استدلال می‌کنند پخش اظهارات موکل‌شان در دادگاه با پیش‌فرضِ حقوقیِ بی‌گناه بودن فرد متهم تا زمان اثبات اتهام، مغایرت دارد در عین‌حال که تاکید دارند چنین اقدامی تبعات امنیتی منحصر به‌فردی در پی خواهد داشت. 

همزمان با انتشار این خبر، دادستانی منهتن نیز به خبرنگاران گفت تصمیمات مربوط به چندوچونِ برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات دونالد ترامپ با هوان مرچان، قاضی دادگاه رسیدگی به اتهامات ترامپ، قرار دارد و در حوزه اختیارات دادستانی نیست. با این‌حال دفتر دادستانی تاکید کرد گمان نمی‌کند محدودیت ویژه و به‌خصوصی برای حضور دوربین‌های متعلق به شبکه‌های خبری در دادگاه روز سه‌شنبه وجود داشته باشد. 

ساعتی پس از انتشار خبر اظهارات دفتر دادستانی و تیم حقوقی دونالد ترامپ، هوان مرچان نیز خطاب به‌ رسانه‌ها گفت تصمیم مربوط به نحوه پوشش رسانه‌ای جلسه رسیدگی به اتهامات رئیس جمهوری سابق آمریکا در روز سه‌شنبه را تا پایان روز دوشنبه اعلام خواهد کرد.

پیش از این ارزیابی کارشناسان صنعت فرهنگ در آمریکا بر این بود که در صورت پخش تلویزیونی اظهارات دونالد ترامپ در دادگاه روز سه‌شنبه، می‌توان انتظار داشت که رکورد تماشای همزمان یک برنامه تلویزیونی در تاریخ آمریکا شکسته شود. 

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به‌عنوان عالی‌رتبه‌ترین مقام ایالات متحده در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا بابت ناآرامی‌های ناشی از محاکمه ترامپ نگران است یا خیر؟ گفت:«به اداره پلیس نیویورک ایمان دارم.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در ادامه تاکید کرد به دستگاه قضایی و نظام حقوقی آمریکا نیز اعتماد کامل دارد. 

اریک آدامز، شهردار دموکراتِ شهر نیویورک، نیز در اظهاراتی جداگانه اعلام کرد نیویورک در آستانه ورود رئیس جمهوری سابق به این شهر با هیچ مشکل یا تهدید مواجه نیست و اوضاع شهر بر روال همیشگی‌اش جریان دارد؛ هرچند آخرین اخبار نشان می‌دهد پلیس نیویورک دستکم یک نفر را نزدیکی محل برگزاری دادگاه روز سه‌شنبه بازداشت کرده است.

بیشتر از جهان