وزیر خارجه اسرائیل پیش از سفر به جمهوری چک: اروپا علیه تهدید ایران بسیج می‌شود

الی کوهن: کشورهای اروپایی بیش از هر زمان دیگری تهدید ایران را درک می‌کنند و بسیج می‌شوند تا علیه آن عمل کنند

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل- Odd ANDERSEN / AFP

الی کوهن، وزير امور خارجه اسرائيل، دوشنبه، سوم آوریل (۱۴ فروردین)، برای دیداری دیپلماتیک به جمهوری چک سفر کرد. جمهوری چک اینک رئیس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. الی کوهن پیش از این سفر گفت اروپا علیه ایران هسته‌ای، متحد می‌شود.

به گزارش تایمز اسرائیل، این دیدار بخشی از ائتلاف سیاسی و گسترش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است. سفر وزير خارجه اسرائيل به جمهوری چک، روابط دو کشور را تقویت می‌کند.

کوهن در جریان این دیدار با پتر پاول، رئیس جمهوری، و یان لیپاوسکی، وزیر خارجه، دیدار می‌کند و با مقام‌های جمهوری چک درباره تعميق روابط دو کشور در موضوعاتی مانند اقتصاد، تغییرات آب‌وهوایی و امنيت منطقه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد.

الی کوهن تصریح کرد: «کشورهای اروپایی بیش از هر زمان دیگری تهدید ایران را درک می‌کنند و بسیج می‌شوند تا علیه آن عمل کنند.» او افزود: «در نشست‌ با مقام‌های جمهوری چک که از بهترین دوستان ما در اروپا است و در حال حاضر ریاست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده دارد، در مورد راه‌های پایان دادن به تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و دفع حمله‌های تروریستی آن بحث خواهیم کرد.» الی کوهن با امیدواری گفت: «ما روابط قوی و عمیق خود را با شرکایمان تقویت خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، در پايان ژانويه، وزيران خارجه اسرائيل و جمهوری چک تلفنی صحبت کرده و به یکدیگر قول داده بودند که روابط دو کشور را در زمینه‌های مختلف تقويت کنند.

الی کوهن، پیش از بازگشت به اسرائیل در سه‌شنبه، ۴ آوریل، با رهبران تجاری در پراگ، پایتخت چک، نیز دیدار خواهد کرد.

پتر پاول، رئیس جمهوری چک، ماه گذشته میلادی جایگزین میلوش زمان شد که از حامیان صریح اسرائیل به‌شمار می‌رود.

تنش‌ها بین ایران و اسرائیل رو به افزایش است. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز گذشت به جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان هشدار داد که اسرائیل هیچ‌گونه تلاش برای آسیب زدن به این کشور یا شهروندانش را تحمل نخواهد کرد.

پیش از انتشار سخنان یوآو گالانت، ارتش اسرائيل بامداد یکشنبه، دوم آوریل، چند پایگاه‌ را در استان حمص سوریه هدف قرار داده بود. به‌ گزارش رویترز، پایگاه‌های مزبور محل استقرار نیروهای نظامی وابسته به حکومت ایران بودند. این سومین حمله هوایی ارتش اسرائیل در سوریه ظرف یک هفته گذشته است.

در حمله هوایی شامگاه پنجشنبه، یکی از افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ‌نام میلاد حیدری، در حومه دمشق، پایتخت سوریه، کشته شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به کشته شدن یکی از نیروهای خود در سوریه، تهدید کرده بود که اسرائیل بی‌تردید پاسخ این «جنایت» را دریافت خواهد کرد.

رسانه‌های ایران تایید کرده‌اند که یک عضو دیگر سپاه پاسداران نیز که در اثر حمله اسرائیل مجروح شده بود، جان باخته است.