وزیر دفاع اسرائیل: «هر وقت لازم باشد» ایران را از سوریه بیرون می‌کنیم

یوآو گالانت به جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله هشدار داد و گفت «هر وقت لازم باشد» نیروهای آن‌ها از سوریه بیرون رانده می‌شوند

«به [حکومت] ایران و حزب‌الله اجازه نمی‌دهیم به ما آسیب بزنند. در گذشته اجازه‌ ندادیم و امروز هم چنین اجازه‌ای نمی‌دهیم و در آینده هم نخواهیم داد -- REUTERS/Amir Cohen

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، یکشنبه، ۲ آوریل (۱۳ فروردین)، به جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان هشدار داد که اسرائیل هیچ‌گونه تلاشی برای آسیب زدن به این کشور یا شهروندانش را تحمل نخواهد کرد. 

گالانت پیش از آغاز تعطیلات عید پِسَح با جمعی از سربازان ارتش اسرائیل در کرانه غربی دیدار کرد و گفت: «ما در تمامی جبهه‌ها تنش داریم. [حکومت] ایران قصد دارد وارد یهودیه، سامره و غزه شود و موضع خود را در سوریه و لبنان محکم کند.»

«یهودیه و سامره» نام‌هایی است که برخی مقام‌های دولت اسرائیل برای اشاره به کرانه غربی استفاده می‌کنند. در کتاب مقدس یهودیان، این نام‌های باستانی برای اشاره به سرزمین‌های کرانه غربی رود اردن به‌کار رفته است که امروز محل سکونت فلسطینی‌ها، و تحت اشغال اسرائیل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گالانت افزود: «به [حکومت] ایران و حزب‌الله اجازه نمی‌دهیم به ما آسیب بزنند. در گذشته اجازه‌ ندادیم و امروز هم چنین اجازه‌ای نمی‌دهیم و در آینده هم نخواهیم داد. هر وقت لازم باشد، آن‌ها را از سوریه بیرون می‌کنیم و می‌فرستیم همان جایی که به آن تعلق دارند؛ یعنی ایران».


 گالانت این سخنان را در حالی بیان کرد که وضعیت دقیق قانونی او مشخص نیست. هفته گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، او را از کابینه خود کنار گذاشت، اما چون نامه رسمی اخراج برایش فرستاده نشده، ظاهرا همچنان سر کار است. اخراج گالانت در پی آن بود که رسما اعلام کرد با برنامه اصلاحات قضایی نتانیاهو که مخالفان آن ‌را «کودتای قضایی» می‌نامند، مخالف است و خواهان توقف این اصلاحات شد.

اخراج گالانت باعث شد چند صد هزار نفر از مردم اسرائیل دست به تظاهرات و اعتصاب عمومی بزنند. برخی چهره‌های دولت نتانیاهو می‌خواهند گالانت رسما ابقا شود. رسانه‌های اسرائیل در روز جمعه، ۳۱ مارس (۱۱ فروردین)، گزارش دادند گالانت احتمالا فقط در صورتی موفق به حفظ سمت خود خواهد شد که بابت انتقاداتش از اصلاحات قضایی نتانیاهو، رسما عذرخواهی کند.