اسرائیل و ایران و راهبرد نبرد بین جنگ‌ها

ارتش اسرائیل از سال ۲۰۱۷ تاکنون، در چارچوب کارزار گسترده‌ای ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن را هدف قرار می‌دهد

اسرائیل ایران را هدف قرار می‌دهد اما ایران در پاسخ به حملات اسرائیل، امنیت کشورهای منطقه را به خطر می‌اندازد‌ـ AFP

در گزارشی‌ که روزنامه وال‌استریت ژورنال منتشر کرده، آمده است که ارتش اسرائیل از سال ۲۰۱۷ تاکنون، در چارچوب کارزار گسترده‌ای که ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن را هدف قرار می‌دهد، در سوریه و مناطق مختلف منطقه، بیش از ۴۰۰ حمله هوایی انجام داده است.

این روزنامه در مورد اقدام‌های اسرائیل در هدف قرار دادن مواضع ایران طی کارزاری که تل‌آویو آن را «نبرد بین جنگ‌ها» می‌نامد، اطلاعات مهمی فاش کرد. وال‌استریت ژورنال به نقل از رهبران اسرائیل نوشت که هدف از این حملات بازدارندگی ایران و تضعیف توانایی‌های آن در صورت وقوع جنگ بین دو کشور است.

گزارش منتشرشده حاوی اطلاعات مهمی است که مطالعه آن به ما در درک واقعیت اوضاع خاورمیانه و پیش‌بینی تحولات آینده در منطقه کمک می‌کند. بخش مهم این اطلاعات مربوط به سخنان مقام‌های ایرانی و سوری است. وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام نزدیک به دستگاه‌های امنیتی ایران می‌نویسد که سپاه پاسداران ایران در واکنش به حملات اسرائیل یک خط قرمز تعیین کرده است: «اگر به ما حمله کنید، با حمله متقابل انتقام خواهیم گرفت.» اما آنچه جمهوری اسلامی ایران در عمل انجام می‌دهد دقیقا عکس این ادعا و به‌طور خلاصه این است: «اگر به ما حمله کنید، ما حملات شما را در عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس پاسخ خواهیم داد، نه در اسرائیل.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته حتی در صورتی‌ که رژیم ایران قصد پاسخ و انتقام‌جویی در قلمرو اسرائیل را داشته باشد، طبق معمول نوار غزه را به میدان جنگ تبدیل خواهد کرد و آن‌جا را به آتش خواهد کشید یا اینکه به عملیات تروریستی منتسب به داعش که دامنه آن‌ از سوریه تا عراق، سراسر منطقه و حتی اسرائیل امتداد دارد، متوسل می‌شود.

این روزنامه در مورد سوریه، به نقل از یکی از مشاوران رژیم بشار اسد نوشت که حملات اسرائیل بر میزان نفوذ نظامی ایران در سوریه تاثیری نداشته و ایرانی‌ها «حضور خود را در سراسر کشور تقویت می‌کنند و تضعیف موقعیت آن‌ها نهایت دشوار است». این سخنان نشان می‌دهد که روی گرداندن بشار اسد از رژیم ایران یا تصمیم به اتخاذ موضع بی‌طرفانه به هیچ صورت محتمل نیست.

این روزنامه همچنین با اشاره به «خط تلفن قرمز» بین اسرائیل و روسیه در سوریه، نوشت که مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که از این خط برای هشدار به روسیه قبل از هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه، به‌ویژه در جریان همکاری میان روسیه و ایران در سوریه، استفاده کرده‌اند. البته این امر می‌تواند دلیل سکوت روسیه در برابر حملات اسرائیل به سوریه را به‌وضوح نشان دهد. به همین دلیل، اسرائیل در قبال حمله روسیه به اوکراین موضع آشکاری اتخاذ نکرد تا مسکو را خشمگین نکند و پیامدهای آن بر عملیاتش در سوریه تاثیر نگذارد.

نکته جالب دیگری که در این گزارش آمده است تحلیل شرکت «رد سیکس سولوشن» درباره دو پهپاد ایرانی است که اسرائیل آن‌ها را سرنگون کرد. پهپادهای مزبور از نوع پهپادهای بزرگ‌اند که طول بال‌های آن‌ها هفت متر است و می‌توانند بیش از یک هزار و ۹۳۱ کیلومتر پرواز کنند. جالب‌تر اینکه یکی از دو پهپاد یادشده کپی «لاکهید مارتین آرکیو ۱۷۰ سنتینل» آمریکایی است که پدافند هوایی ایران در سال ۲۰۱۱ سرنگون کرد؛ در حالی‌ که پهپاد دوم ساخت چین و از نوعی است که گروه‌های تروریستی در یمن، عراق و سوریه از آن استفاده می‌کنند و به گفته ایالات متحده، ایران آن‌ها را در دسترس گروه‌های مسلح منطقه قرار می‌دهد. تردیدی نیست که این امر بیانگر شکست اطلاعاتی آمریکا در قبال تحرکات رژیم ایران است و بی‌توجهی اطلاعاتی آمریکا در برخورد با تهران به‌ویژه در زمینه کپی‌برداری پهپادهایی آمریکایی را نشان می‌دهد.

در واقع، ماجرای راهبرد «نبرد بین جنگ‌ها» نکات مهمی را بازگو می‌کند؛ به این معنی که اسرائیل ایران را هدف قرار می‌دهد اما ایران در پاسخ به حملات اسرائیل، امنیت کشورهای منطقه را به خطر می‌اندازد. به عبارت دیگر، راهبرد ایران در قبال حملات اسرائیل این واقعیت را بیان می‌کند که در صورت وقوع درگیری بین ایران و اسرائیل، رژیم ایران به جایی اینکه به مقابله با اسرائیل بپردازد، امنیت کشورهای منطقه را هدف قرار می‌دهد.

علاوه بر آن، این ماجرا نشان‌دهنده بی‌توجهی پیوسته ایالات متحده در نظارت و مقابله با عملیات خرابکارانه رژیم ایران در منطقه است. بنابراین، کشورهای منطقه باید بدون اینکه بر وابستگی و اعتماد کامل به واشنگتن تکیه کنند، همواره برای مقابله با تهدیدهای رژیم ایران آمادگی داشته باشند. همه باید به یاد داشته باشیم که حفظ امنیت این منطقه بیشتر از اینکه برای واشنگتن که سیاست ثابتی ندارد اهمیت داشته باشد، برای خودمان مهم است.

ترجمه از شرق الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه