تهران و دمشق: حمله‌های هوایی اخیر اسرائیل برای فرار از فروپاشی داخلی است

اسرائیل طی دو روز متوالی مناطقی را در حومه دمشق، پایتخت سوریه، هدف حمله هوایی قرار داد

حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه دمشق در ۲۲ مارس فعالیت آن را برای مدت کوتاهی متوقف کرد-LOUAI BESHARA / AFP

وزارتخانه‌های امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوریه در بیانیه‌های جداگانه‌ای، حمله‌های هوایی اخیر اسرائیل به مواضع گروه‌های نزدیک به ایران در دمشق را محکوم کردند. اسرائیل طی روزهای پنجشنبه و جمعه بار دیگر مناطقی از حومه پایتخت سوریه را هدف حمله هوایی قرار داد.

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای ادعا کرد که اسرائیل برای «فرار از فروپاشی داخلی» دمشق را هدف قرار داده و تداوم این حمله‌ها نشان‌دهنده «رویکرد فاشیستی این رژیم علیه ملت‌ها و دولت‌های منطقه است».

وزارت امور خارجه سوریه در ادامه این بیانیه نیز مدعی شد که منطقه زمانی روی صلح و آرامش می‌بیند که «اشغال‌گری و تجاوز» اسرائیل متوقف و این کشور به خاطر «جنایت‌هایش» مجازات شود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنشی مشابه، حمله‌های هوایی پنجشنبه و جمعه را محکوم کرد و گفت: «جامعه جهانی واکنش مورد‌انتظار و بازدارنده‌ای به حمله‌های نظامی متجاوزانه و مستمر رژیم صهیونیستی به سوریه ازجمله فرودگاه‌های غیرنظامی و حتی اماکن مسکونی این کشور نداشته است و همین مسئله باعث تشویق رژیم یادشده در ادامه نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل و تکرار جرم و جنایت در حق شهروندان و نظامیان آن شده است.»

ناصر کنعانی نیز مدعی شد که حمله‌های اخیر اسرائیل به سوریه «اقدامی فرافکنانه» بود و با هدف «انحراف توجه‌ها از بحران و شکاف عمیق داخلی» در این کشور انجام شد.

جمهوری اسلامی ایران همواره به هشدارهای بین‌المللی درباره سرکوب اعتراض‌های مردمی بی‌اعتنایی می‌کند و آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال، ناصر کنعانی در موضوع سوریه از نهادهای بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست به وظیفه قانونی خود که به گفته او «ممانعت از استمرار تجاوزهای رژیم صهیونیستی به یک کشور عضو سازمان ملل است» عمل کنند. در سوی دیگر ماجرا اسرائیل می‌گوید که مواضع گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می‌دهد.

برمبنای گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، اسرائیل نیمه‌شب جمعه ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) برای دومین شب متوالی، پایتخت سوریه را بمباران کرد. در این گزارش آمده که پدافند هوایی سوریه «موشک‌های متخاصم» را رهگیری‌ کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سانا روز پنجشنبه نیز اعلام کرده بود که درنتیجه حمله‌های هوایی دو سرباز زخمی شده‌اند. همچنین این حمله‌ها خسارت‌هایی نیز برجای گذاشت.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفت که درنتیجه این حملات یک انبار تسلیحات متعلق به نیروهای دولتی و گروه‌های موردحمایت جمهوری اسلامی در جنوب دمشق هدف قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، این پنجمین حمله اسرائیل به سوریه طی ماه جاری است. مقام‌های اسرائیل از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده‌اند، اما اسرائیل در سال‌های اخیر حمله‌های خود را به اهداف مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در سوریه افزایش داده است.

رویترز به نقل از یک منبع اپوزیسیون در سوریه نوشت که راکت‌های اخیر به خودروی حامل افراد نزدیک به حکومت ایران در نزدیکی یک ساختمان امنیتی اصابت کرده است.

در ۲۲ مارس نیز حمله‌ هوایی اسرائیل به فرودگاه دمشق موجب شد که فعالیت این فرودگاه برای زمان کوتاهی متوقف شود. در آن زمان نیز منابع اطلاعاتی خبر دادند که این حمله به یک انبار تسلیحات ایرانی اصابت کرد.

گروه‌های موردحمایت ایران سپس به پایگاهی که میزبان نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه بود، راکت شلیک کردند. درنتیجه این حمله‌ها یک پیمانکار آمریکایی کشته شد و چندین نفر زخمی شدند.

ایالات‌متحده آمریکا هم در پاسخ، به تاسیساتی در شرق سوریه که گفته می‌شود وابسته به سپاه پاسداران است، حمله کرد.

نیروهای موردحمایت تهران، ازجمله حزب‌الله لبنان، در اطراف پایتخت سوریه و همچنین در شمال، شرق و جنوب این کشور حضور گسترده‌ای دارند و به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در سرکوب مخالفان کمک می‌کنند.