آمریکا در سالگرد آتش‌بس یمن: از شرکای خود در مقابل حملات ایران حمایت می‌کنیم  

«ازسرگیری پروازهای غیرنظامی از فرودگاه صنعا، افزایش کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی و افزایش جریان سوخت به شمال یمن، از جمله منافع توقف درگیری‌ها بوده است»

ایالات متحده آمریکا بیشترین میزان کمک‌های انسان‌دوستانه و اقتصادی را به یمن ارائه می‌دهد و وعده داده است که در سال ۲۰۲۳ بودجه‌ای  ۴۴۴ میلیون دلاری را برای کمک به یمن اختصاص دهد- Khaled Ziad / AFP

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که به مناسبت نخستین سالروز قرارداد آتش‌بس یمن منتشر کرد، نوشت که ایالات متحده آمریکا به سیاست خود در حمایت از دیپلماسی و تنش‌زدایی در خاورمیانه ادامه می‌دهد، و تاکید کرد که در راستای همین رویکرد، بر دفاع از متحدان خود در منطقه، به‌ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در برابر حمله‌های نیروهای برخودار از جمهوری اسلامی ایران متمرکز است. 

در این بیانیه که دوشنبه، سوم آوریل (۱۴ فروردین)، منتشر شد، آمده است که یمنی‌ها یک سال از حمله‌های هوایی در امان بودند و ازسرگیری پروازهای غیرنظامی از فرودگاه صنعا، افزایش کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی و افزایش جریان سوخت به شمال یمن، از جمله منافع توقف درگیری‌ها بوده است. 

وزارت خارجه دولت جو بایدن در این بیانیه سپس می‌افزاید که آتش‌بس یمن که با میانجیگری سازمان ملل متحد حاصل شد، توانست درگیری‌ها را متوقف کند و جان هزاران نفر را نجات دهد. این بیانیه تاکید می‌کند که آتش‌بس یمن، نخستین گام به سوی روند جامع و مذاکرات جناح‌های مختلف یمنی برای دستیابی به راه‌حل پایدار و صلح دائمی در این کشور است و مسیر را برای مذاکرات فشرده و توافق جامع هموار کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه فوق ضمن اشاره به آزادی تقریبا ۹۰۰ نفر که طرفین جنگ داخلی یمن به اسارت گرفته بودند، از تلاش‌های متحدان منطقه‌ای آمریکا، از جمله عربستان سعودی و عمان، برای پیشبرد صلح استقبال می‌کند. در عین حال، درباره اقدامات شبه‌نظامیان حوثی، از جمله حمله‌های اخیر به تعز و مآرب و نیز تهدید صادرات نفت یمن که این پیشرفت‌های صلح را تهدید می‌کنند، ابراز نگرانی شده است. 

شیعیان حوثی در یمن، جزو گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه‌اند که جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند. 

ایالات متحده آمریکا بیشترین کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی را به یمن ارائه می‌دهد و وعده داده است که در سال جاری میلادی بودجه‌ای ۴۴۴ میلیون دلاری برای کمک به یمن اختصاص دهد. 

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه نوشت: «ما از حمایت شرکای خود، از جمله کمک یک میلیارد دلاری عربستان سعودی به بانک مرکزی یمن، استقبال می‌کنیم»، و افزود: «امروز یمن فرصتی بی‌سابقه برای صلح دارد. از تمام طرف‌ها می‌خواهیم که از این فرصت استفاده کنند و آینده‌ای روشن برای یمنی‌ها رقم بزنند.»

در درگیری‌های داخلی یمن، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، در برابر حوثی‌ها‌ی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. حوثی‌ها در سال‌های گذشته بارها با تسلیحاتی که به باور کارشناسان بین‌المللی منشا ایرانی دارند، به مواضعی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی حمله کردند.

بیشتر از جهان