ارتش روسیه زنان روس را به‌عنوان برده جنسی به‌کار می‌گیرد

برخی سربازان زن روس در گفت‌وگو با «رادیو اروپای آزاد» از سوءاستفاده جنسی افسران کشورشان سخن می‌گویند

شهر ماریوپل اوکراین در اشغال سربازان ارتش روسیه- Alexander NEMENOV / AFP

گزارشی که اخیرا «رادیو اروپای آزاد» منتشر کرد، مدعی است که روسیه نه فقط علیه مردم اوکراین، که علیه سربازان زن ارتش خود نیز مرتکب جنایت شده است. بنا به این گزارش که پنجشنبه منتشر شد، پزشکیاران زن روسیه که در خط مقدم نبرد در اوکراین خدمت می‌کنند، به منزله «همسران میدانی» در معرض بهره‌برداری جنسی افسران عالیرتبه قرار می‌گیرند؛ اصطلاحی که از بردگی جنسی خبر می‌دهد.

یکی از این زنان در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد گفت افسران عالیرتبه، زنان را مدام به انجام اعمال جنسی با خود وادار، و به آنان تجاوز می‌کنند. اگر هم زنی به چنین اجبارهایی تن ندهد، با آزار و اذیت مواجه می‌شود. 

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، ماه گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد. دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه نیز اخیرا حکم بازداشت پوتین را صادر کرده است. بنیان این حکم، تلاش حکومت روسیه برای ربودن کودکان اوکراینی است، اما «قتل، تجاوز جنسی و شکنجه گسترده، مداوم و نظام‌مند علیه مردم اوکراین» نیز می‌تواند مصداق مسلم «جنایت علیه بشریت» باشد. 

یکی از زنانی که با رادیو اروپای آزاد گفت‌وگو کرده‌، زن ۴۲ ساله‌ای با نام مستعار مارگاریتا است که پیش‌تر پزشکیار میدانی در اوکراین بوده و اینک دو ماه است که در مرخصی پزشکی در بلگورود به سر می‌برد. او می‌گوید: «همین که به منطقه نیژنی نووگورود [در روسیه] رسیدیم، یک سرهنگ متوجه حضور من شد. فرمانده لشکر زرهی دهم بود. به من گفت، مارگو با من بیا.»

مارگاریتا که اینک در بلگورود دوران روان‌درمانی را از سر می‌گذراند، می‌افزاید: «او دستور داد به من لباس فرم بدهند و من برای کار در ستاد، به خود او گزارش بدهم. وقتی کمی بهتر با برخی افراد آنجا آشنا شدم به من گفتند، سرهنگ به تو چشم دارد. احتمالا همسرِ میدانی او خواهی بود.»

این پزشکیار ارتش می‌گوید وقتی حاضر نشد با سرهنگ رابطه جنسی برقرار کند، این فرمانده ارتش روسیه زندگی‌اش را به «جهنم حاضر» بدل کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارگاریتا می‌گوید: «به جبهه که رسیدیم، بالاخره مرا به کار در واحد پزشکی گماردند. افسر آنجا به من گفت سرهنگ دستور داده که «به سختی مجازات شوم». یک ماه عملا بدون سقف زندگی می‌کردم. در حالیکه همه در ساختمان‌ یا پادگان زندگی می‌کردند، من در چادری صحرایی کنار جاده می‌خوابیدم.»

او می‌افزاید: «بعضی وقت‌ها به من آذوقه هم نمی‌دادند. می‌خواستند من را در هم بشکنند تا بپذیرم که با او همخوابه شوم. اما مقاومت کردم. وقتی او فهمید حاضر به تسلیم نیستم، مرا به واحد توپ نزدیک به جبهه منتقل کرد. فکر کردم آنجا کشته خواهم شد.»

مارگاریتا سابقه‌ای طولانی در ارتش دارد و سال ۲۰۱۷، پس از ۱۱ سال خدمت در مسند اپراتور رادیو، از خدمت نظام خارج شده و در شهر بلگورود در غرب کشور سکنی گزیده بود. اما نتوانست شغل مناسبی بیرون ارتش پیدا کند و تابستان ۲۰۲۲، قراردادی برای خدمت در واحد پزشکی در اوکراین دریافت کرد. 

او می‌گوید هفت زن دیگر ۲۳ تا ۳۸ ساله در واحد پزشکی او بودند و همه آنان تحت فشار قرار می‌گرفتند تا به «همسران میدانی» افسران بدل شوند؛ از افسران اطلاعاتی تا فرماندهان تانک تا افسران پیاده‌نظام. 

مارگاریتا می‌گوید «با چشمان خود» دیده افسری به یک سرباز زن شلیک کرده و او را به شدت زخمی کرده است. او می‌گوید: «نمی‌دانم مست بودند یا مسئله حسادت بود. اما او سعی کرد وانمود کند انگار کار اوکراینی‌ها بوده و حتی دست خودش را زخمی کرد و گفت مشغول مراقبت از آن زن بوده است.»

به گفته مارگاریتا، زنی که آن افسر به او شلیک کرد، پنج بار تحت عمل جراحی قرار گرفته تا بهبود یابد و اینک به معلولیت مادام‌العمر دچار است. او به خانه خود در منطقه بوریاتیای روسیه بازگشته است، اما به زودی باید برای یک عمل جراحی دیگر به مسکو سفر کند. 

سال‌ها است ادعای وجود پدیده‌ای به نام «همسران میدانی» در ارتش روسیه (و پیش از آن شوروی)، مطرح می‌شود. الکساندر وود بالسام، تاریخدان بریتانیایی، سال ۲۰۱۸ در مقاله‌ای که راجع به حضور زنان در ارتش شوروی در جنگ جهانی دوم نوشت، مدعی شد:‌ «برخی افسران دولتی و ارتشی، خود را به زور به زیردستان زن خود تحمیل می‌کردند، چون باور داشتند حق دارند «زن میدانی» داشته باشند. البته تمام این‌گونه روابط اجباری نبودند و برخی بر اساس علاقه مشترک واقعی ایجاد می‌شدند، یا برخی روابط دیگر را زنانی آغاز می‌کردند که می‌خواستند از مزایا و ارفاق‌هایی بهره‌مند شوند.»

بیشتر از جهان