رجز‌خوانی وزارت کشور برای مقابله با زنان: از حجاب اجباری عقب‌نشینی نمی‌کنیم

گزارش‌ها از داخل ایران حاکی از آن است که بسیاری از زنان در شهرهای مختلف حجاب اجباری را کنار گذاشته‌اند

وزارت کشور جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای برای بی‌حجابان خط‌ونشان کشید و اعلام کرد که هیچ‌گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش‌های سنتی صورت نگرفته است و نخواهد گرفت و حجاب بی‌تردید به‌عنوان یک ضرورت شرعی، همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وزارت کشور در این بیانیه به طرح‌های مقابله با حجاب اجباری که در سال‌های گذشته شکل گرفته بود، نظیر چهارشنبه‌های سفید، دختران خیابان انقلاب، نه به حجاب اجباری، آزادی‌های یواشکی و... اشاره کرد و آن‌ها را پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده در «سرویس‌های امنیتی با پیشرانی افرادی معلوم‌الحال و فاسد‌العقیده در خارج از کشور» دانست. وزارت کشور با فریبکارانه خواندن شعار «زن زندگی آزادی» اعلام کرد که مخالفانش با استفاده از این شعار تلاش کردند «اهداف شوم خود را در هاله مقدس زنانه مخفی» کنند.

وزارت کشور همچنین مدعی شد که به اطلاعاتی پیدا و پنهان دست یافته است که «دشمنان» در اعتراض‌های سال گذشته تلاش کردند حجاب را به موضوعی برای دو قطبی‌سازی و ایجاد شکاف‌های عمیق اجتماعی و عاملی برای انفکاک ملت از حاکمیت تبدیل کنند.

دولت در حالی مخالفان حجاب اجباری را به تلاش برای دو قطبی‌سازی میان مردم متهم کرد که جمهوری اسلامی در طی ماه‌های اخیر بیشترین تلاش برای این دوگانه‌سازی را میان مردم انجام داده است. در طی ماه‌های گذشته حسین شریعتمداری، علم‌الهدی و برخی از روحانیون، با اشاره به افزایش بی‌حجابی در ایران به‌طور تلویحی از مردم خواسته بودند تا خودشان برای مقابله با بی‌حجابی وارد میدان شوند.

برخی از تحلیلگران این اقدام حامیان حکومت را از سر استیصال در مقابله با افزایش روزافزون بی‌حجابی در شهرهای مختلف ایران عنوان کرده‌اند. ماموران نیروی انتظامی از شروع خیزش سراسری به‌دلیل افزایش بی‌حجابی در میان زنان و حواشی پیش آمده و مقاومت و مقابله مردم با ماموران گشت ارشاد، به‌طور موقت حضور این گشت‌ها در شهر را کمتر از قبل کرده‌اند و از سوی دیگر نیروهای خودسر تحت عنوان «آمران به معروف»، به تذکر دادن و برخورد با بی‌حجابان اقدام می‌کنند که همین اتفاق باعث ایجاد تنش و برخورد میان این افراد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت کشور در این بیانیه نوشته است: «در حالی که برآورد غلط تبهکاران فرهنگی داخلی و خارجی بر رویگردانی بانوان محترم ایرانی از حجاب تمرکز یافته بود، (سیلی) افراد (ضعیف الحجاب) علاوه بر مهابت بانوان محجبه سبب استیلای یأس بر اردوگاه جنگ چندبعدی معاندان ایران اسلامی گردید. به همین دلیل وزارت کشور بر خود فرض می‌داند که به احترام همه زنان و دختران ایرانی که در طوفان فتنه ترکیبی دشمن استوار مقاومت کردند و به الگویی از پایداری شناختی برای همه آحاد ملت تبدیل شدند بایستد و ابراز فروتنی نماید.»

وزارت کشور مدعی شد که حجاب از پایه‌های تمدنی ملت ایران بوده و آن را یکی از زیرساخت‌های بنای حیاتی خانواده معرفی کرده است، اما وزارت کشور نیز همانند دیگر نهادها از مقابله مستقیم با مردم خودداری کرد و از مراجع دینی، فرهنگی و اجتماعی خواست با «حضور مسئولانه خود در میدان»، نسل جوان را برای بهبود وضعیت حجاب اقناع کنند.

وزارت کشور در پایان این بیانیه آورده است: «با توجه به پایبندی اکثریت قاطع بانوان و دختران ایرانی به این امر، با تاکید مجدد بر لزوم رعایت حجاب در همه اماکن و معابر عمومی و ضمن اعلام حمایت از همه آمران به معروف و ناهیان از منکر در سراسر کشور، دستگاه محترم قضایی، ضابطان و سایر نهادهای ذی‌ربط نسبت به مواجهه با معدود هنجارشکنان اقدام خواهند نمود و اجازه تعدی به حریم و هویت مقدس زن مسلمان ایرانی را نخواهند داد.»

در ماه‌های اخیر ویدیوهایی منتشر شده است که بر اساس آن‌ها، زنان در شهرهای مختلف حجاب از سر برداشته‌اند. بلاگرهای یوتیوب در ماه‌های اخیر ویدیوهایی از زندگی روزمره در خیابان‌های تهران، کرج، مشهد، رشت، کاشان، شیراز، اصفهان و... منتشر کرده‌اند. این ویدیوها و گزارش‌های میدانی شهروندان از شهرهای مختلف نشان‌دهنده عزم جدی زنان برای کنار گذاشتن حجاب اجباری است، روشی اعتراضی که از روز کشته شدن مهسا امینی تا به امروز برای نشان دادن مخالفت شهروندان با جمهوری اسلامی به کار گرفته شده است.

در این ویدیوها بسیاری از زنان حتی شال و روسری به همراه ندارند و شجاعانه با برداشتن حجاب به مقابله با مهم‌ترین عامل سرکوب جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر پرداختند، اما در بسیاری از موارد و فیلم‌های منتشر شده زنان بی‌حجاب و با حجاب در کنار یکدیگر در حال گذران زندگی‌اند و آنچه در زندگی واقعی مردم می‌گذرد، شباهتی به آنچه جمهوری اسلامی و حامیانش از تقابل مردم می‌گویند ندارد.