آتش‌به اختیارها برای حجاب مردم تصمیم می‌گیرند

چند شهروند در شهرستان ورزنه در استان اصفهان در‌ پی درگیری و خشونت نیروهای امر به معروف، بازداشت شدند

ایجاد مزاحمت چند فرد با عنوان نیروهای «امر به معروف» در شهرستان ورزنه، در استان اصفهان، به بروز درگیری میان این نیروها و مردم انجامید و پس از آن پنج شهروند بازداشت شدند.

رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان در‌این‌باره گفت: «در یکی از مراکز گردشگری شهرستان ورزنه آمرین به معروف در حال انجام وظیفه قانونی بودند که برخی از افراد فعال در مرکز گردشگری برای آمرین به معروف ایجاد مزاحمت کرده و از انجام ماموریت آن‌ها جلوگیری کردند و پس از تعقیب آن‌ها، اقدام به ضرب‌و‌شتم آمرین کردند.»

جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «با دستور ویژه قضایی و اقدامات فراجا، پنج نفر از عاملان دستگیر و به پرونده این افراد به‌صورت ویژه رسیدگی خواهد شد.»

این چندمین بار در تعطیلات نوروز است که نیروهای امر به‌معروف در شهرهای مختلف به بهانه برخورد با بی‌حجابی، با مردم درگیر می‌شوند. ویدیوها و خبرهای مختلفی از شهرهای مختلف در این ارتباط منتشر می‌شود که در همگی آن‌ها نیروهای موسوم به «امر به معروف» جای خالی گشت‌های ارشاد و لباس‌شخصی‌ها جای خالی ماموران پلیس را پر کرده‌اند.

حاکمیت در ماجرای حجاب سیاستی دوگانه را در پیش گرفته است. از یک‌سو مسئولان حکومتی و دولتی خواستار جدی‌تر شدن برخورد با بی‌حجابی شده‌اند، از سوی دیگر حاکمیت فعلا برخورد با بی‌حجابی به دست نیروهای رسمی و گشت‌های ارشاد را کنار گذاشته است. در صورتی که جمهوری اسلامی دوباره گشت‌های ارشاد را فعال کند، احتمال افزایش اعتراضات و درگیری مردم با آن‌ها بیشتر می‌شود و این احتمال باعث شده است که حاکمیت محتاط‌‌تر عمل کند.

به همین علت در چند ماه اخیر افرادی چون علم‌الهدی و حسین شریعتمداری خواستار برخورد حامیان حکومت و حجاب اجباری با افرادی شده‌اند که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند. آن‌ها همچنین مسئولیت عواقب چنین کاری را بر عهده مسئولان و مخالفان حجاب اجباری گذاشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتفاقی که به‌وسیله افرادی تحت عنوان «آمران به معروف» در حال رخ دادن است. نیروهایی که در صورت وقوع مشکلات و درگیری اعلام می‌شود که خودسر بوده‌اند و بار مسئولیت از دوش حاکمیت برداشته می‌شود.

در یکی از این موارد و در هفته اول فروردین‌ماه، ستاد امر به معروف و نهی از منکر مدعی شده بود که در‌پی تذکر «لسانی» یکی از آمران به معروف به یکی از بازدیدکنندگان باغ دولت‌آباد یزد، فرد تذکر‌گیرنده با آمر به‌معروف درگیر شده و نیروی انتظامی او را بازداشت و به مقامات قضایی تحویل داده است.

زنی که خود را مامور امر به‌معروف معرفی کرده بود، با انتشار ویدیویی اعلام کرد که درگیری را زنانی که حجاب نداشتند آغاز کردند و مرد همراه این خانواده با مشت به دهان او کوبیده است. اما دادستانی یزد در اقدامی کم‌سابقه زنی را که با عنوان «امر به‌معروف» به ایجاد مزاحمت اقدام کرده بود، مقصر این درگیری عنوان کرد. محمد نعیمی‌نژاد، معاون دادستان یزد، در‌این‌باره گفت: «خانمی که اصطلاحا آمر به‌معروف بود، به سمت یکی از آقایان که به فیلم‌برداری این خانم معترض بوده، حمله‌ور می‌شود و درگیری متقابلی رخ می‌دهد.»

پس از فشار حامیان حکومت و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی، وزارت کشور نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اعمال حجاب اجباری بر شهروندان عقب‌نشینی نکرده است، اما نکته ماجرا این بود که در بیانیه وزارت کشور نیز نهایتا از آنچه «مراجع دینی، فرهنگی و اجتماعی» خوانده بود درخواست کرد که برای حل این موضوع وارد میدان شوند. پیش از آن، علم‌الهدی نیز خواستار ورود حامیان حکومت به میدان شده و اعلام کرده بود که «مردم مومن مقابل کشف حجاب بایستند».

از سوی دیگر، حسین شریعتمداری نیز که در مطالبش بارها از کلیدواژه «توده‌های عظیم مردم» برای القای خواسته‌های خود و نظام به اکثریت مردم استفاده می‌کند، اعلام کرده بود که حجاب اجباری زنان، حق «توده‌های عظیم مردم» است و این توده‌ها حق دارند که دست به کار شوند.

اما حاکمیت در تلاش است تا در حد امکان از هزینه‌های احتمالی برخورد آتش به اختیارها با زنان بی‌حجاب شانه خالی کند. روزنامه ایران نیز در همین راستا ویدیویی قدیمی از علی خامنه‌ای منتشر کرد. خامنه‌ای در این ویدیوی قدیمی اعلام کرده بود که مخالف حمله به بدحجاب‌ها است. خامنه‌ای در این ویدیو گفته بود که «عده‌ای جوان در خیابان به بدحجاب‌ها حمله می‌کردند. امام گفتند بروید این‌ها که حمله کردند را بگیرید، بزنید و زندانی کنید.»

این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی این روزها به‌طور مشخص از لزوم برخورد نکردن با بی‌حجاب‌ها حرفی نزده است و حامیانش بیشتر به سخنرانی دیگر او در‌مورد آتش به اختیار بودن استناد می‌کنند. همین ابهام و دوپهلو حرف زدن‌های همیشگی خامنه‌ای دست حامیانش را برای هرگونه برداشتی باز می‌گذارد.

در این‌ مواقع نماینده او در روزنامه کیهان و نمایندگان دیگرش تحت عنوان امامان‌جمعه مسئولیت تحلیل صحبت‌ها را بر عهده می‌گیرند. با بررسی این موارد می‌توان گفت که بیت رهبری و حاکمیت برای به میدان فرستادن آتش به اختیارها عزمشان را جزم کرده‌اند.