تولد چهار توله یوزپلنگ در هند

در زمانی که فرصت‌ها در ایران یکی پس از دیگری از دست می‌رود، برنامه نجات در هند ادامه دارد

چهار توله یوزپلنگ ستاره این روزهای رسانه‌های اجتماعی و اخبار هندند. آن‌ها اولین توله‌های یوزپلنگی‌اند که از زمان انقراض یوزپلنگ‌ها در طبیعت در این کشور متولد شدند و گام بزرگی در ماموریت احیای جمعیت آن در جنگل‌های هند را رقم زدند.

این شادی در هند تنها چند هفته پس از مرگ اندوه‌بار توله‌یوز ایرانی، پیروز، اتفاق می‌افتد. برنامه نجات یوزپلنگ در هند با کم‌کاری و بی‌توجهی مقام‌های ایرانی، هند را به‌سوی نامیبیا کشاند. در پاییز سال گذشته، جرالد بلنت و جمشید پرچی‌زاده، دو محقق نجات یوزپلنگ در طبیعت، در مقاله‌ای در نشریه نیچر به اهمیت همکاری ایران و هند اشاره کردند. نظر آن‌ها را گروه دیگری از محققان هندی تایید و بر اهمیت آن تاکید کردند. یکی از نویسندگان این مقاله به ایندیپندنت فارسی گفت مقام‌های ایرانی به‌جای مراجعه به متخصصان پرورش یوزپلنگ، برنامه «تبديل يوز به ابزار نمايش سيرك رسانه‌ای» را راه انداختند.

در زمانی که فرصت‌ها در ایران یکی پس از دیگری از دست می‌رود، برنامه نجات در هند ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توله یوزپلنگ‌های تازه به‌دنیاآمده از سیایا و فردی در پارک ملی کونو مادیا پرادش به دنیا آمدند و اکنون، ستاره‌های یکی از جاه‌طلبانه‌ترین ماموریت‌های احیای حیات‌وحش در جهان‌اند.

تولد این توله‌ها در بالاترین سطوح سیاسی جشن گرفته‌ شده است. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، تولد این توله‌ها را «لحظه‌ای شگفت‌انگیز در تاریخ حفاظت از حیات‌وحش هند» خواند و شیوراج سینگ چوهان، رئیس پارلمان، از ورود توله‌ها ابراز خوشحالی کرد.

ایندیپندنت فارسی در تماس‌های جداگانه‌ای با مراکز پرورش یوزپلنگ در اسارت یا شرایط نیمه‌اسارت در باغ‌وحش‌ها و پارک‌های ملی، مطلع شد که هیچ تماس یا تقاضای کمکی از طرف مقام‌های ایرانی با این مراکز برای مشاوره یا درخواست کمک صورت نگرفته است.

این نگرانی‌ها تنها مختص به یوزپلنگ‌ها نیست. پس از قطع اطلاع‌رسانی مقام‌های باغ‌وحش ارم درباره پروژه احیا شیر ایرانی و وضعیت مبهم سلامتی کامران (هرمان)، باغ‌وحش بریستول بریتانیا از پاسخ دادن به پرسش ایندیپندنت فارسی درباره وضعیت شیر نری که برای یک برنامه احیا از طرف آن‌ها به ایران آورده شده بود، خودداری کردند و گفتند این شیر نر «در حیطه مراقبت آن‌ها نیست» و انجمن اروپایی باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها که این انتقال را ترتیب داده است، باید پاسخ‌گو باشد.

بیشتر از جهان