پایان تلخ پیروز

خبرگزاری صدا و سیما خبر از تلف شدن پیروز، توله یوز ایرانی داد

سرانجام پس از گذشت چند روز از انتقال پیروز، توله یوز ایرانی به بیمارستان دامپزشکی تهران، صبح روز سه‌شنبه خبرگزاری صدا و سیما از تلف شدن پیروز خبر داد. این در حالی ا‎ست که ساعاتی پیش از آن و در شامگاه روز دوشنبه پس از کش و قوس فراوان این توله یوز ایرانی برای دیالیز به بیمارستان مرکزی تهران انتقال یافت.

پیروز، توله یوزپلنگ ایرانی، در بامداد روز جمعه پنجم اسفند با علائم بالینی بحرانی به بیمارستان دامپزشکی تهران انتقال یافت. ابتدا، مشکلات گوارشی، یبوست مزمن، با علائم مشکوک به انسداد روده مواردی بود که در مورد انتقال پیروز به بیمارستان بیان شد. پس از بررسی دامپزشکان و انجام رادیولوژی و سونوگرافی مشخص شد که علت اصلی این بیماری، عارضه حاد کلیوی است.

تغذیه نشدن با شیر مناسب و روزها تاخیر در رساندن شیر استاندارد به پیروز یکی از دلایل بروز این بیماری است. پیروز اولین توله یوزپلنگ ایرانی متولد شده در تنگنا و شرایط نامناسب، به دلیل شرایط سخت زمان تولد از ابتدا نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده است. غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست، همزمان با انتشار خبر بیماری پیروز اعلام کرد: «پیروز دچار نارسایی کلیوی است. نارسایی کلیوی از ابتدا هم همراه او بوده است چرا که در شرایط نرمال به دنیا نیامد، سزارین شد و شیر مادر را هم تغذیه نکرده است بدین جهت بسیاری از پارامترهایی که یک توله سالم باید داشته باشد را نداشته است. اکنون هم به علت این بیماری دچار ضعف شده است. در برخی موارد این ضعف شدت پیدا می‌کند و طبیعتا با این وضعیت وقتی کلیه کار نکند بعضی پارامترها مانند اوره و کراتین او بالا رفته و خون تصفیه نمی‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا شهرداری، شب دوشنبه با اعلام خبر شروع دیالیز پیروز در شبکه‌اجتماعی خود نوشته بود: «دیالیز پیروز در بیمارستان مرکزی تهران با همکاری مسئولین کنسرسیوم دیالیز ایران شروع شد و پیروز رفت داخل اتاق جراحی. به امید خبرهای خوب.»

با این وجود پیش از آن نیز اعلام شده بود که دیالیز پیروز خطرناک و مستلزم بیهوشی کامل این حیوان است، غلامرضا ابدالی، در این باره گفته بود: «تیم دامپزشکی ایران با کمک، مشورت و تجویز دکتر پیتر کالدوِل دامپزشک آفریقایی پیروز، هنوز این‌ ضرورت را تشخیص نداده‌اند که پیروز باید دیالیز کند، چون بر اساس بررسی‌ها هنوز به مرحله دیالیز نرسیده است.»

این در حالی‌ست که از سوی دیگر اعلام شده بود که علت عقب افتادن دیالیز پیروز، نبود دستگاه دیالیز مخصوص حیوانات در ایران و تردید نسبت به کارآمد بودن استفاده از دستگاه دیالیز انسانی برای یوزپلنگ است.

بر اساس گزارش‌ها کمتر از ۳۰ قلاده از یوزپلنگ ایرانی در ایران باقی‌مانده است. از این رو برای نجات این گونه در معرض خطر انقراض فعالین محیط زیست، با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم بر تکثیر در اسارت یوزپلنگ ایرانی گرفتند. سرانجام با این تلاش‌ها و جفتگیری در اسارت مادری به نام «ایران» و پدری به نام «فیروز» سه توله یوز به دنیا آمدند. «پیروز» ۱۰ اردیبهشت سال جاری به همراه دو توله یوز نر دیگر در مرکز تکثیر در اسارت توران به روش سزارین دنیا آمد. پس از تولد این سه توله یوز، «ایران» توله‌هایش را نپذیرفت و سازمان حفاظت محیط زیست برای بقای توله یوزها با مشکلاتی مواجه شد. سه توله یوز برای مراقبت بیشتر به پارک پردیسان منتقل شدند و پس از مدتی کوتاه دو توله یوز تلف شده و تنها پیروز توانست تا ده ماهگی را تجربه کند.