عذرخواهی صدا و سیما به‌خاطر پخش بوسه دو جوان

شبکه نسیم: ضمن بررسی ابعاد کامل این اتفاق، پس از مسجل شدن نتایج، برخورد قاطع با مسببان این سهل‌انگاری را در دستور کار خود قرار می‌دهیم

شبکه نسیم، متعلق به صداوسیمای جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه دهم فروردین ۱۴۰۲ برنامه‌ای را که در قسمتی از آن و به‌صورت ناگهانی یک دختر و یک پسر جوان در حال رد شدن از مقابل دوربین صداوسیما در پارک همدیگر را بوسیدند، پخش کرد.

اتفاقی که به نظر می‌رسد از چشمان ناظران و سانسورکنندگان در صداوسیما دور مانده بود تا در‌نتیجه افراد و رسانه‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی، با بازنشر این بخش از برنامه در رسانه‌های اجتماعی، سیل انتقادها و حملات خود را به سمت مدیران شبکه نسیم جاری کنند.

روابط عمومی شبکه تلویزیونی نسیم شامگاه همان روز در یک اطلاعیه‌ ویژه بابت این «سهل‌انگاری» در برنامه «چهار شگفت‌انگیز» عذرخواهی کرد.

بوسیدن و بغل کردن میان دختران و پسران یا حتی زنان و مردانی که در رابطه‌ رسمی و قانونی‌ قرار دارند، در اماکن عمومی ایران جرم تلقی می‌شود و طی ۴۴ سال اخیر زنان و مردان زیادی به همین دلیل، بازداشت و با مجازات حبس روبرو شده‌اند، ممنوعیتی که مانند دیگر ممنوعیت‌های اجتماعی مثل پوشش آزاد یا نوشیدن مشروبات الکی، هدفی جز سرکوب آزادی‌های فردی در نظام جمهوری اسلامی ندارد.

این اتفاق سه ثانیه‌ای در شبکه نسیم باعث شد تا مدیران این شبکه در یک اطلاعیه‌ این رخداد را نتیجه «سهل‌انگاری تیم تولید برنامه و بی‌دقتی ناظران» اعلام کنند، همان سهل‌انگاری که موجب شد تا صحنه‌ای از سبک موردپسند جوانان ایرانی برای زندگی، از دوربین‌های شبکه نسیم پخش شود.

روابط عمومی شبکه نسیم که خود را شبکه «نشاط و سرگرمی» معرفی می‌کند، در ادامه وعده داده است که «ضمن بررسی ابعاد کامل این اتفاق، پس از مسجل شدن نتایج، برخورد قاطع با مسببان این سهل‌انگاری را در دستور کار خود» قرار دهد.

وعده‌ای که در تناقض کامل با خواست اکثریت مردم در ایران قرار دارد و خیزش سراسری و میلیونی مردم از شهریور تا بهمن‌ماه ۱۴۰۱ که با اعتراض به قانون حجاب اجباری آغاز شد و سپس با درخواست کنار رفتن نظام جمهوری اسلامی ادامه یافت، نشان‌دهنده عمق تضاد میان افکار رهبران جمهوری اسلامی و شهروندان ایرانی است.

حالا پس از گذشت هفت ماه از آغاز اعتراضاتی که با مرگ مهسا امینی به دست نیروهای سرکوبگر گشت ارشاد به‌دلیل «حجاب» آغاز شد و همچنان ادامه دارد، به‌طور روزانه ویدیوهای زیادی از زنان ایرانی در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که در معابر عمومی یا پارک‌ها و فروشگاه‌ها، حجاب اجباری را کنار گذاشته‌اند و همراه مردان می‌رقصند و آواز می‌خوانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بی‌اعتنایی به حجاب اجباری و رقص و پایکوبی و آواز خواندن زنان در خیابان‌ها، به‌ویژه در ایام نوروز سال ۱۴۰۲، آن‌قدر زیاد شده که مقام‌های جمهوری اسلامی را به استیصال کشانده است و هرروز فریاد یک مقام مسئول یا امام جماعت در اعتراض به ناتوانی حکومت برای سرکوب همه‌جانبه بی‌حجاب‌ها شنیده می‌شود.

حکومت جمهوری اسلامی تلاش می‌کند نشان دهد که همچنان به قانون اعمال حجاب اجباری مقید است و با فرستادن «آمران به معروف» به خیابان‌ها و پلمب مکان‌های کسب‌وکار مردم به‌اتهام رعایت نکردن حجاب، آن را پیگیری می‌کند، اما به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسد.

در آخرین تلاش‌ها، وزارت کشور دولت ابراهیم رئیسی، روز پنجشنبه ۳۰ مارس، بیانیه‌ای صادر کرد تا نشان دهد که هیچ‌گونه «عقب‌نشینی از اصول و احکام دین» به دست دولت و حکومت صورت نگرفته است.

وزارت کشور در این بیانیه‌ از «حجاب» به‌عنوان «یک ضرورت شرعی غیرقابل‌تردید» و از «اصول عملی جمهوری اسلامی» نام برد. ادعایی که شهروندان و منتقدان در پاسخ به آن می‌پرسند اگر از اصول اجباری اسلام است، پس چرا در کشورهای عربی و مهد اسلام یعنی عربستان سعودی رعایت نمی‌شود؟ یا اینکه رهبران جمهوری اسلامی آیا از مردم ایران پرسیده‌اند که علاقه‌مند به اجرای قوانینی مبتنی بر شرع اسلام در ایران‌اند؟

در یک ماه گذشته و به‌ویژه در آستانه تعطیلات نوروزی که با ماه رمضان نیز هم‌زمان شده و سپس در ۱۰ روز اول سال نو، شدت برخورد دستگاه‌های حکومتی با زنان به‌دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری افزایش یافته است. پلمب صدها کافه، رستوران، واحد صنفی، فروشگاه و حتی پلمب هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگران، بخشی از تشدید برخوردهای مرتبط با حجاب اجباری است.

اقدامات سرکوبگرانه‌ای که مردم معترض ایران هر بار توانسته‌اند به نحوی راهی برای دور زدن و فرار از آن پیدا کنند و تلاش می‌کنند تا صدای انقلاب «زن زندگی آزادی» و تنفرشان از حکومت جمهوری اسلامی را به گوش دنیا برسانند.