چین و برزیل دلار آمریکا را از مبادلات ارزی خود حذف کردند

چین پیش از این نیز با شمار دیگری از کشورها، از جمله روسیه، عربستان سعودی و پاکستان، توافقنامه‌های تجاری مشابهی امضا کرده بود

تصویری از لوئیس لولا داسلیوا و هو جینتائو، رئیس جمهوری سابق چین، در سال ۲۰۰۹- JASON LEE / POOL / AFP

دولت‌های چین و برزیل در روز چهارشنبه، ۲۹ مارس ۲۰۲۳، از توافقی خبر دادند که به موجب آن دلار آمریکا از مبادلات تجاری میان دو کشور کنار گذاشته می‌شود. 

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این توافق به جمهوری خلق چین، در مقام اصلی‌ترین رقیب راهبردی ایالات متحده در حوزه اقتصاد، و برزیل، به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه موسوم به آمریکای لاتین، این اختیار را می‌دهد تا در مبادلات تجاری‌شان با یکدیگر یا از واحد پول چین (یوان) استفاده کنند یا رئال که واحد پول برزیل است را مورد استفاده قرار دهند.

آژانس تجارت و تشویق سرمایه‌گذاری برزیل (ApexBrasil) با انتشار بیانیه‌ای در این مورد چنین نوشت: «انتظار می‌رود که این توافق هزینه‌ها را کاهش دهد، موجب ارتقای تجارت دو جانبه شود و سرمایه‌گذاری را تسهیل کند.»

در حال حاضر برزیل بزرگ‌ترین شریک تجاری چین محسوب می‌شود که آمارهای منتشر شده از تراز تجاری دو کشور با یکدیگر نشان می‌دهد، چین و برزیل تنها در سال ۲۰۲۲ مبادلاتی تجاری با یکدیگر داشته‌اند که ارزش آنها به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش روز چهارشنبه در مورد توافقنامه اخیر چین و برزیل، نوشت مقام‌های این دو کشور امضای توافقنامه تجاری مذکور را در مجمع تجاری چین و برزیل، واقع در پکن، اعلام کردند؛ مجمعی که قرار بود لوئیس لولا داسلیوا، رئیس جمهوری چپگرای برزیل، نیز در آن حضور داشته باشد اما روز یکشنبه اعلام کرد به‌دلیل ابتلا به بیماری ذات‌الریه از حضور در آن خودداری می‌کند. 

مقام‌های برزیل و چین همچنین اعلام کردند از این به بعد مبادلات ارزی میان دو کشور یا از طریق بانک صنعتی و تجاری چین انجام خواهد شد یا به‌واسطه بانک ارتباطات برزیل. 

جمهوری خلق چین در دوره اخیر، به‌خصوص در ماه‌های گذشته، موفق شد در ارتباط با مبادلات ارزی با برخی کشورهای دیگر، از جمله روسیه، عربستان سعودی و پاکستان، به توافقی مشابه دست یابد. 

به‌عنوان مثال، پس از سفر شی جی پینگ، رئیس جمهوری چین، به عربستان سعودی که در دسامبر سال گذشته میلادی انجام شد، این دو کشور به توافق رسیدند مبادلات نفتی‌ را با یوان چین انجام دهند. 

از این رو پس انعقاد چند قرارداد نفتی بزرگ میان چین و عربستان سعودی، که در روزهای یکشنبه و دوشنبه امضا شد، برخی ناظران اقتصادی و سیاسی اذعان کردند یکی از  تاثیرات این قراردادهای نفتی تضعیف جایگاه دلار در تجارت بین‌المللی و کاهش نفوذ سیاسی ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه است؛ تاثیری که حالا پس از توافق روز چهارشنبه چین با برزیل می‌تواند به نفوذ سیاسی و سیطره اقتصادی ایالات متحده در منطقه آمریکای لاتین نیز ضربه وارد کند.

بیشتر از اقتصاد