قطعنامه‌ مجمع عمومی سازمان ملل در مورد تعهدات اقلیمی کشورها

این امر از نظر قانونی می‌تواند کشورها را به اقدامات قوی‌تر و روشن‌تر تشویق کند

اسماعیل کالساکائو، نخست وزیر جمهوری وانواتو  پیش از رای گیری در سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت کردـ Ed JONES / AFP

مجمع عمومی سازمان ملل متحد چهارشنبه، ۲۹ مارس (۹ فروردین) به تصويب قطعنامه‌ای رای داد که از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد تعهدات کشورها را برای مبارزه با تغييرات آب‌وهوايی تعريف کند. این امر از نظر قانونی می‌تواند کشورها را به اقدامات قوی‌تر و روشن‌تر تشویق کند.

به گزارش اسوشیتدپرس، این قطعنامه تاریخی که در پی نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری تصویب شد، پس از یک کارزار چهارساله به رهبری جمهوری وانواتو به مجمع عمومی سازمان ملل راه یافته بود. دانشجویان حقوق این جزیره در اقیانوس آرام که می‌خواهند نظام حقوقی بین‌المللی مسئولیت عدالت آب‌و‌هوایی را بر عهده گیرد، تلاش کردند که این قطعنامه جدید مطرح شود.  

اسماعیل کالساکائو، نخست‌وزیر جمهوری وانواتو، گفت که قطعنامه و نظر مشورتی مجمع عمومی «تاثیر نیرومند و مثبتی بر چگونگی رسیدگی ما به تغییرات آب‌و‌هوایی و حفاظت از نسل‌های کنونی و آینده خواهد داشت».

او پیش از جلسه مجمع عمومی گفت: «ما با هم پیام رسا و روشنی را نه‌تنها در سراسر جهان، بلکه به آینده دور ارسال خواهیم کرد که امروز مردم کشورهای عضو سازمان ملل متحد که از طریق دولت‌های خود عمل می‌کنند، تصمیم گرفتند اختلافات را کنار بگذارند و برای مقابله با چالش حیاتی دوران ما، با هم کار کنند.»

این نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری، در هیچ حوزه قضایی الزام‌آور نخواهد بود، اما با روشن کردن تعهدات مالی کشورها در مورد تغییرات زیست‌محیطی، می‌تواند مذاکرات آب‌و‌هوایی آینده را تحت تاثیر قرار دهد. این تصمیم می‌تواند در تجدیدنظر دولت‌ها و افزایش طرح‌های ملی آب‌‌و‌هوایی ارائه‌شده به توافق پاریس موثر واقع شود، و به تقویت سیاست‌ها و قانون‌گذاری داخلی کشورها نیز یاری رساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، چهارشنبه، ۲۹ مارس، گفت: «چنین تصمیمی به مجمع عمومی، سازمان ملل متحد و کشورهای عضو کمک خواهد کرد تا اقدامات آب‌وهوایی جسورانه‌تر و قوی‌تری که جهان ما به شدت به آن‌ها نیاز دارد، انجام دهند.

فشار برای تصویب این قطعنامه را وانواتو و یک گروه اصلی ۱۸ کشوری، از کاستاریکا تا آلمان، اعمال کردند. در آستانه رای‌گيری، ديپلمات‌های وانواتو هنوز می‌کوشیدند حمايت چين و آمريکا را کسب کنند، يا دست‌کم این دو کشور بزرگ تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای را متقاعد کنند که به این طرح اعتراض‌ نکنند.

آخرین گزارش هیات بین‌دولتی تغییرات زیست‌محیطی هشدار داد که برای کاهش سرعت گرمایش کره زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد، انتشار گازهای گلخانه‌ای باید تا سال ۲۰۳۰ تقریبا نصف شود.

وانواتو و دیگر کشورهای آسیب‌پذیر، در حال حاضر با تاثیرات منفی و قدرتمند سیاره‌ای در حال گرمایش دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. این جزیره در اقیانوس آرام جنوبی، از طوفان‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوایی صدمه دیده است؛ از جمله دو طوفان شدید در این ماه که ۱۰ درصد از جمعیت این جزیره را همچنان در اقامتگاه‌های موقت آواره کرده است.

پیگیری دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد این روند، احتمالا حدود ۱۸ ماه طول خواهد کشید.

بیشتر از جهان