چشم‌انداز گرمایش جهانی؛ کشورهای حوزه خلیج فارس غیرقابل سکونت می‌شوند؟

تغییرات اقلیمی می‌تواند برخی مناطق را به صورت دوره‌ای غیرقابل سکونت کند

کارگری با انداختن یخ در استخری در دبی می‌کوشد دمای آب استخر را پایین بیاورد- GIUSEPPE CACACE / AFP

شهرهایی مثل دبی در حاشیه خلیج فارس به خاطر تابستان‌های سوزانشان معروف هستند، اما اکنون کارشناسان هشدار می‌دهند که تغییرات اقلیمی می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور این سرزمین‌های نفت‌خیز را برای انسان‌ها غیرقابل زیست کند.

دمای هوا در شهر ساحلی دبی، برای چند ماه متوالی در سال به بالای ۴۰ درجه  سانتی‌گراد می‌رسد. این دما، با توجه به رطوبت بالا و شرجی بودن هوا تشدید می‌شود.

سلیم، یک راننده پاکستانی، در حالی که عرق از پیشانی‌اش سرازیر است، می‌گوید: «من از ساعت نه صبح تا چهار بعدازظهر در این گرما کار می‌کنم.»

او که برای یک شرکت حمل کالا کار می‌کند، می‌گوید: «گاهی اوقات شرکت یا مردم به ما آب می‌دهند. ما هر سه ساعت، استراحتی کوتاه می‌توانیم بکنیم.»

یک گزارش جدید سازمان ملل متحد که این ماه منتشر شد، به روشنی نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی سریع‌تر از آنچه پیشتر بیم آن می‌رفت، در حال رخ دادن است. این تغییرات اقلیمی نتیجه فعالیت‌های انسان بر کره زمین است.

حتی همین حالا هم ساکنان دبی، اغلب در گرم‌ترین ماه‌های سال به نقاط خنک‌تر می روند. کسانی که در شهر باقی می‌مانند تنها به نقاطی می‌روند که امکان تهویه هوا وجود دارد و یا در غیراین صورت، متکی به کسانی هستند که خدمات مورد نیاز آنها را برایشان منتقل می‌کنند.

امارات متحده عربی یکی از خشک‌ترین کشورهای جهان است و در سال‌های گذشته از هواپیما برای بارور کردن ابرها و تولید باران مصنوعی استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک کارشناس در باره خطر تغییرات اقلیمی برای منطقه هشدار می‌دهد. الفتیح الطهیر، استاد آب‌شناسی و اقلیم‌شناسی در انستیتو تکنولوژی ماساچوست به خبرگزاری فرانسه گفت: «به طور کلی سطح دما به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.»

او گفت: «با افزایش دما و رطوبت هوا در پایان این قرن، برخی از نقاط خلیج فارس دوره‌های خشکسالی را تجربه خواهند کرد که برای بقای انسان مناسب نیست.»

زنگ بیدار باش

به گفته الطهیر، چنین وضعیتی همیشگی نیست و این دوره‌ها، به صورت متناوب هر هفت سال یک یا دو بار اتفاق خواهد افتاد.

ترکیب دمای بالا و رطوبت بالای هوا می‌تواند برای انسان‌ها کشنده باشد اگر فرد نتواند با تعرق، بدن خود را به اندازه کافی خنک نگه دارد.

دانشمندان محاسبه کرده‌اند که یک انسان بالغ سالم، در صورتی که در سایه باشد ورسوبت هوا در حالت اشباع باشد، در شرایطی که به «حباب خیس» مشهور است و دما برای شش ساعت متوالی از ۳۵ درجه سانتی‌گراد تجاوز کند، جان خود را از دست خواهد داد.

تا مدت‌ها تصور می‌شد که این تئوری هرگز در عمل به وقوع نخواهد پیوست، اما پژوهشگران آمریکایی سال گذشته در دو نقطه در امارات متحده عربی و پاکستان این وضعیت را مشاهده کردند.

تلاش برای کاهش تولید کربن، چالش‌های اقتصادی بزرگی را به کشورهای ثروتمند نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس تحمیل می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم گفته است که سوخت‌های فسیلی سیاره ما را ویران می‌سازند.

برخی از کشورهای نفت‌خیز منطقه در سال‌های اخیر کوشیده‌اند سیاست‌های سبز را در پیش بگیرند و با فاصله گرفتن از نفت، منابع درآمد اقتصادی خود را متنوع کنند.

بیشتر از جهان