خبرنگاران افغان مقیم ایران در انتظار دریافت ویزای بشردوستانه‌ کشورهای اروپایی

رژیم طالبان درمیان جامعه خبرنگاری افغانستان و رسانه‌های آن کشور، فضای سرکوب و اختناق را حاکم کرده است

شماری از خبرنگاران افغان مقیم ایران روز دوشنبه، هفتم فرودین (۲۷ مارس)، دست به اعتراض زدند و از نهادهای بین‌المللی حامی خبرنگاران و رسانه‌ها خواستند که زمینه خروجشان از ایران را فراهم کنند.

این خبرنگاران هشدار داده‌اند که در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند و نهادهای حامی خبرنگاران تاکنون به وعده‌هایشان مبنی‌بر زمینه‌سازی اعطای ویزای بشردوستانه کشورهای اروپایی کاری انجام نداده‌اند.

خلیل رسولی، یکی از این خبرنگاران، در صحبت با ایندیپندنت فارسی گفت که از سازمان خبرنگاران بدون مرز، سندیکای خبرنگاران فرانسه، سازمان خبرنگاران افغانستان و دیگر نهادهای حامی رسانه‌ها می‌خواهند که به مشکلات خبرنگاران در ایران رسیدگی کنند.

او تاکید می‌کند که با حاکمیت طالبان، زندگی در افغانستان برای اهالی رسانه دشوار و در عین حال، خطرناک است و به همین دلیل، آن‌ها به ایران مهاجرت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران باید ما را تنها نگذارند و برای ما دادخواهی کنند، تا شرایط صدور ویزا برایمان فراهم شود.»

الیاس نیکیار، یکی دیگر از خبرنگاران معترض در ایران، نیز به ایندیپندنت فارسی گفت که اهالی رسانه در ایران در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند و نیاز فوری به کمک‌ دارند.

او گفت: «از نهادهای بین‌المللی خبرنگاری می‌خواهیم که خبرنگاران افغان در ایران را فراموش نکنند و برای خروج ما از ایران بستر فراهم سازند.»

خبرنگار دیگری به‌نام جاوید روستاپور هم ادعا می‌کند که نهادهای حامی رسانه‌ها تاکنون به وعده‌های خود مبنی‌بر فراهم‌کردن شرایط صدور ویزا برای خبرنگاران در ایران عمل نکرده‌اند و به همین دلیل، آن‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

محمد رجا، یکی دیگر از خبرنگاران افغان، گفت که جمهوری اسلامی ایران ویزای مهاجران افغان را برای بار سوم تمدید نمی‌کند و به همین دلیل، خبرنگاران در معرض اخراج اجباری به افغانستان قرار دارند.

با به‌قدرت‌رسیدن طالبان در افغانستان، شمار زیادی از اهالی رسانه این کشور را از ترس ترک کردند. هم اکنون صدها تن از خبرنگاران افغان در ایران و پاکستان به سر می‌برند و در انتظار دریافت ویزای کشورهای اروپایی و آمریکایی‌اند، اما روند صدور ویزا کند و زمان‌بر است.

رژیم طالبان درمیان جامعه خبرنگاری افغانستان و رسانه‌های آن کشور، فضای سرکوب و اختناق را حاکم کرده است. در دوران حکومت طالبان، خبرنگاران بازداشت و شکنجه شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

رژیم طالبان اجازه فعالیت آزاد را به رسانه‌ها و خبرنگاران نمی‌دهد و می‌خواهد که از رسانه‌ها به‌عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده کند.