پایان سال برای جامعه رسانه‌ای افغانستان «غم‌انگیز و دل‌خراش» بود

نیمی از رسانه‌های افغانستان به‌دلیل مشکلات اقتصادی از فعالیت بازمانده‌اند و رسانه‌های دیگر هم با دشواری به فعالیت ادامه می‌دهند

 حمله ۱۱ مارس شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) به مرکز تبیان وابسته به جمهوری اسلامی در استان بلخ در شمال افغانستان- ATIF ARYAN / AFP

«نی»، نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان، یکشنبه، ۲۸ اسفند (۱۹ مارس)، ۱۴۰۱ را سالی پرچالش و ناامید‌کننده برای جامعه رسانه‌ای توصیف کرد.

این نهاد با انتشار بیانیه‌‌ای گفت که در این سال خبرنگاران در افغانستان مصونیت جانی و روانی نداشتند و شماری از اهالی رسانه  جان‌ خود را از دست دادند و شماری هم در شرایط نامناسب روحی و روانی به سر می‌برند. 

در این بیانیه آمده است: «پایان سال ۱۴۰۱ برای جامعه رسانه‌ای افغانستان غم‌انگیز و دلخراش بود. در روزهای آخر سال شاهد اوجگیری خشونت‌ها در مقابل خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای بودیم.»

در بیانیه «نی» ذکر شده است که نیمی از رسانه‌های افغانستان به ‌دلیل مشکلات اقتصادی از فعالیت بازمانده‌اند و رسانه‌های دیگر هم با دشواری به فعالیت ادامه می‌دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است: «نی انتظار دارد که نهادهای بین‌المللی و حامی رسانه‌ها و خبرنگاران، با ادامه تعهدات قبلی خویش، جامعه رسانه‌ای و خبرنگاری افغانستان را پشتیبانی کنند تا دیگر شاهد توقف نشر رسانه‌ها و بیکار شدن خبرنگاران نباشیم.»

نهاد نی از طالبان می‌خواهد که در راستای تامین امنیت و مصونیت خبرنگاران، اقدام کنند. 

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، با تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت دست‌کم ۲۱۹ رسانه چاپی، صوتی و تصویری در افغانستان متوقف شده است، که از بیش از ۴۰ درصد کاهش در فعالیت رسانه‌های آزاد در این کشور حکایت دارد.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان تسلط یافتند و از آن زمان، سانسور و اختناق بر رسانه‌های این کشور حاکم شده است. بسیاری از اهالی رسانه از ترس طالبان کشور را ترک کردند و شماری هم پنهانی به فعالیت ادامه می‌دهند. 

طالبان محدودیت شدیدی بر فعالیت رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران وضع کردند و در بیش از یک سال نیم گذشته، چندین خبرنگار بازداشت و زندانی شده‌اند.

 بنا به اعلام مرکز خبرنگاران افغانستان، مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان-فرانسوی، و خیرالله پرهر، خبرنگار ورزشی «رادیو و تلویزیون همیشه‌بهار»، همچنان در بازداشت طالبان به سر می‌برند.

بهبودی ۱۷ دی در کابل، و پرهر ۱۹ دی در استان ننگرهار به دست نیروهای استخبارات (اطلاعات) طالبان بازداشت شدند و از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

آزادی بیان و رشد رسانه‌های آزاد، از دستاوردهای بسیار مهم دو دهه حکومت پیشین افغانستان بود و رسانه‌های مختلف مستقل در کشور افزایش یافته بودند، اما در دوران حکومت طالبان، آزادی بیان و فعالیت رسانه‌های مستقل به‌شدت پس‌رفت کرده است.

بیشتر از جهان