پلیس بلژیک هشت نفر را در عملیات هماهنگ ضدتروریسم بازداشت کرد

پلیس فدرال بلژیک در عملیاتی هماهنگ در آنتورپ و بروکسل، افرادی را به ظن انجام عملیات تروریستی بالقوه بازداشت کرده است

در حمله‌های تروریستی به فرودگاه و دیگر اماکن پرتردد در بلژیک در سال ۲۰۱۶ ، ۳۲ نفر کشته شدند-  EVERT ELZINGA / ANP / AFP

دفتر دادستانی فدرال بلژیک روز سه‌شنبه هشتم فروردین (۲۸ مارس)، اعلام کرد که افسران پلیس آن کشور در جریان یک عملیات هماهنگ ضدتروریسم در سراسر کشور با هدف خنثی کردن حمله‌های احتمالی در آینده، هشت نفر را بازداشت کردند. 

پلیس فدرال آنتورپ شامگاه دوشنبه پنج عملیات جست‌وجو را به شکل هماهنگ در مرکسم، بورگرهوت، دوئرن، سنت‌جانس مولنبیک و یوپن انجام داد. 

دفتر دادستانی بلژیک سپس گفت که پنج نفر دستگیر شده‌اند، اما جزئیاتی در این مورد ارائه نداد. این نهاد گفت:‌ «دست‌کم دو نفر از این افراد به برنامه‌ریزی و طرح حمله تروریستی در بلژیک‌ مظنون‌اند. هدف حمله آن‌ها هنوز مشخص نیست.»

در عین حال، پلیس فدرال بروکسل در چارچوب یک پرونده جداگانه به مناطق زاونتم، سنت‌جانس ملونبیک، و شائربیک در حومه این شهر شورش برد و سه نفر دیگر را بازداشت کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر پلیس بروکسل گفت که این افراد نیز به برنامه‌ریزی برای انجام حمله تروریستی در بلژیک مظنون‌اند. پلیس گفت: «این دو پرونده مرتبط‌اند، اما برای میزان در‌هم‌تنیدگی آن‌ها باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.»

تلویزیون آرتی‌بی‌اف بلژیک گزارش داد که پرونده‌های بروکسل و آنتورپ در ابتدا بر دو جوان مظنون به افراطی‌گرایی خشونت‌آمیز متمرکز بود و تحقیقات نشان داد که در این میان، افراد بالقوه خطرناک دیگری نیز حضور دارند. 

به گفته نهاد مستقلی که مسئول ارزیابی خطر تروریسم و ​​افراطی‌گرایی در بلژیک است، تهدید فعلی در مقیاس متوسط طبقه‌بندی می‌شود. 

این افراد در حالی بازداشت شده‌اند که اعضای هسته‌ای که هفت سال پیش، مرگبارترین حمله‌ها در خاک بلژیک را انجام دادند، در این کشور محاکمه می‌شوند. 

متهمان به مواردی از جمله اقدام به قتل، عضویت در یک گروه تروریسی و مشارکت در تروریسم متهم‌اند و در پرونده حمله به فرودگاه اصلی بلژیک و دیگر مراکز حمل‌ونقل در ساعات پرتردد صبحگاهی در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۱۶، محاکمه می‌شوند. 

در آن تاریخ، ۳۲ نفر در بروکسل کشته شدند و حدود ۹۰۰ نفر مجروح شدند یا از نظر روحی و روانی آسیب دیدند. 

صلاح عبدالسلام نیز در میان متهمان است؛ او تنها بازمانده افراطی‌گرایان خلافت اسلامی (داعش) است که در سال ۲۰۱۵ به سالن تواتر باتاکلان در پاریس، کافه‌ها و همچنین استادیوم ملی فرانسه حمله کردند. عبدالسلام به‌دلیل جنایاتی که در پاریس مرتکب شد، به حبس ابد بدون آزادی مشروط محکوم شده است. 

بیشتر از جهان