حمله مسلحانه به یک مرکز فرهنگی کردی در پاریس؛ سه کشته و سه مجروح

به‌گفته دادستان پاریس، مظنون پیشتر به «خشونت‌های نژادی» متهم بوده است

در جریان تیراندازی یک مرد مسلح به مرکز فرهنگی کردی «احمد کایا» در پاریس و کافه‌ای در کنار آن و یک آرایشگاه، دست‌کم سه تن کشته و سه‌ تن دیگر مجروح شدند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده هر سه قربانی این حمله مسلحانه از اعضای جامعه محلی کرد بودند.  پلیس فرانسه گفته است در حال بررسی انگیزه احتمالا «نژادی» مهاجم است.

در همین حال، دادستان پاریس تایید کرد که مظنون پیشتر به «خشونت‌های نژادپرستانه» متهم بوده است. در جریان این حمله، خود ضارب هم مجروح شده است.

نام و هویت ضارب هنوز اعلام نشده است. اما پلیس او را یک مرد ۶۹ ساله معرفی کرده که بازداشت شده است. دادستانی پاریس می‌گوید که تحقیقات درباره حمله ادامه دارد.

لوموند فرانسه به نقل از دادستان پاریس نوشت که وضع یکی از مجروحان وخیم است و دو نفر دیگر با جراحات سنگین به بیمارستان منتقل شده‌اند. 

لوموند نوشت که سه فرد کشته‌شده فعالان کرد بودند و با مرکز فرهنگی کرد احمد کایا ارتباط داشتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی پس از وقوع حمله، شماری از افراد جامعه کرد در محل واقعه جمع شدند و علیه حکومت ترکیه شعار سر دادند. پلیس فرانسه برای پراکنده کردن آنان از گاز اشک‌آور استفاد کرد. برخی از معترضان نیز سطل‌های زباله را به آتش کشیدند.

لوموند به نقل از برخی اعضای جامعه کرد در پاریس نوشت که اخیرا پلیس فرانسه درباره تهدیدهای احتمالی به آنان هشدار داده بود. 

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، ضمن تسلیت به بازماندگان قربانیان و مجروحان، حمله را محکوم کرد و در توییتی نوشت: «جامعه کرد فرانسه در قلب پاریس هدف یک حمله وحشیانه قرار گرفت.» 

خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه ۲۳ دسامبر (دوم دی‌ماه) در گزارشی نوشت: چندین گلوله در خیابان انگین، در خیابانی مملو از مغازه‌ها و کافه‌های کوچک در محله ۱۰ پاریس شلیک شد که موجب وحشت عابران و ساکنان محلی شد.

رویترز به‌نقل از خوان گولان الیبرگ، شاهد عینی و هنرمندی که در مرکز فرهنگی کردها کار می‌کند، نوشت: «این کردها بودند که هدف قرار گرفتند.»

به‌گفته مقام‌های دادستانی پلیس، فرد بازداشت‌شده از پیش برای پلیس شناخته شده بود و به‌تازگی از زندان آزاد شده بود.

خبرگزاری فرانسه نیز به‌نقل از یک شاهد عینی نوشت دست‌کم صدای شلیک هفت-هشت گلوله را شنیده است.

الکساندرا کوردبارد، شهردار محله ۱۰ پاریس، در گفت‌وگو با خبرنگاران حمله مسلحانه عصر روز جمعه در پاریس را یک «درام وحشتناک» توصیف کرد و گفت جراحت دو تن از مجروحان نیز جدی و خطرناک است.

بیشتر از جهان