تحریم‌های جدید آمریکا علیه تجارت «کاپتاگون» مرتبط با بشار اسد و نزدیکانش

تحریم‌های جدید آمریکا افرادی را در سوریه و لبنان هدف گرفته است که در تولید و صادرات کاپتاگون، که منبع اصلی درآمد رژیم سوریه است، دست دارند

مواد مخدر ضبط‌شده، ازجمله کاپتاگون، در حومه شمالی حلب- AFP

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۲۹ مارس (۸ فروردین ۱۴۰۲) تحریم‌های جدیدی را علیه افرادی در سوریه و لبنان وضع کرد که در تولید و صادرات «کاپتاگون»، ماده آمفتامین غیرقانونی که منبع اصلی درآمد رژیم سوریه است، دست دارند.

به گزارش المانیتور، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری ایالات متحده خالد قدور، تاجر سوری را که از نزدیکان ماهر اسد، برادر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و ریاست لشکر چهارم ارتش عربی سوریه است، در این ارتباط در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، طرح‌های درآمدزایی غیرقانونی لشکر چهارم سوریه شامل تسهیل تولید و قاچاق کاپتاگون است و خالد قدور مسئولیت مدیریت درآمدها را دارد.

در فهرست تحریم‌های جدید ایالات متحده همچنین نام سامر کمال اسد، پسرعموی رئیس‌جمهوری سوریه دیده می‌شود که گویا بر تاسیسات تولید کاپتاگون در شهر بندری لاذقیه تحت کنترل رژیم و در هماهنگی با لشکر چهارم و برخی از نزدیکان گروه شبه‌نظامی لبنانی حزب‌الله نظارت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که بر اساس گزارش‌ها، اسد صاحب یک کارخانه تولید کاپتاگون در منطقه قلمون در نزدیکی مرز سوریه و لبنان است.

این تحریم‌ها علیه مقام‌های سوری براساس «قانون سزار» وضع شده است. این قانون دو حزبی به نام یک عکاس سوری به نام سزار، «قانون سزار» نامیده شده است، چراکه او عکس‌ها و شواهد شکنجه و قتل هزاران سوری در زندان‌های بشار اسد را به خارج فرستاد. هدف قانون سزار بستن خطوط حیاتی مالی دولت سوریه است.

آندریا گاکی، مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت سوریه به یک رهبر جهانی در تولید قرص‌های بسیار اعتیادآور کاپتاگون تبدیل شده است و بیشتر این مواد تولیدشده ازطریق لبنان قاچاق می‌شود.

او همچنین گفت که آمریکا با متحدانش کسانی را که با کمک به درآمدزایی غیرقانونی ازطریق مواد مخدر و سایر ابزارهای مالی، از رژیم بشار اسد حمایت و امکان سرکوب مداوم مردم سوریه را فراهم می‌کنند، پاسخگو خواهند کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همچنین حسن محمد دقو، شهروند دوتابعیتی لبنانی-سوری، را که رسانه‌ها لقب «پادشاه کاپتاگون» به او داده‌اند، در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. گفته‌ می‌شود که او با عملیات قاچاق کاپتاگون که لشکر چهارم ارتش سوریه انجام می‌دهد، مرتبط است.

حسن محمد دقو در سال ۲۰۲۱ به اتهام قاچاق یک محموله «کاپتاگون» به مقصد عربستان سعودی، در مالزی رهگیری و دستگیر شد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده علاوه‌بر این، نوح زعیتر، فروشنده شناخته‌شده لبنانی اسلحه و دو شرکت را که به نام حسن محمد دقو در منطقه دره بقاع لبنان ثبت شده‌اند، تحریم کرده است.

قرص‌های «کاپتاگون» یکی از معروف‌ترین انواع مواد روان‌گردان در منطقه خاورمیانه به‌شمار می‌روند که نزدیک به ۱۰ سال است به‌طور گسترده در سوریه رواج پیدا کرده و در سه سال گذشته به‌دلیل افزایش آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌های تولید این ماده در مناطق مختلف سوریه، به‌ویژه در جنوب این کشور، میزان تولید و قاچاق آن گسترش یافته است.

ایندیپندنت فارسی نیز پیش‌تر در چند گزارش‌ اختصاصی به نقش گروه حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، و همچنین دولت بشار اسد در تولید و قاچاق کاپتاگون پرداخته بود. 

بیشتر از جهان