فرمانده کل نیروهای مسلح میانمار گروه‌های مقاومت را تهدید کرد

میانمار که به طور فزاینده‌ای در سطح بین‌المللی منزوی شده است، همچنان تحت حکومت ارتش است

ژنرال ارشد میانمار، مین آنگ هلاینگ، هنگام شرکت در مراسمی به مناسبت هفتاد و هشتمین روز نیروهای مسلح این کشور- STR / AFP

فرمانده نیروهای مسلح میانمار قول داد با آنچه که او آن را «اعمال تروریستی» گروه‌های مقاومت مسلح نامید، قاطعانه برخورد کند.

مین اونگ هلاینگ، همچنین کشورهایی که پیش از این از سابقه حقوق بشر رژیم او انتقاد کرده بودند را به طرفداری از ترور متهم کرد. از زمانی که مین اونگ هلاینگ قدرت را در سال ۲۰۲۱  تصاحب کرد، ارتش این کشور در یک جنگ داخلی خونین علیه گروه‌های مقاومت درگیر است. به گزارش بی‌بی‌سی، این درگیری ده‌ها هزار نفر را کشته و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده است.

مین اونگ هلاینگ گفت: نیروهای مسلح میانمار از مبارزه با کسانی که با حکومت خود مخالفت می‌کنند به هر قیمتی  دست نمی‌کشد. او در رژه سالانه نیروهای مسلح در نایپیداو، این سخنان را بیان کرد.

این رهبر ۶۶ ساله همچنین اشاره کرد که مقررات منع آمد و شد به طور فزاینده‌ای در «شهرهای مهم» برای مبارزه با «تروریست‌هایی که به دنبال صدمه زدن به منافع مردم هستند» اعمال می‌شود. او افزود که انتخابات در نهایت برگزار می‌شود و قدرت به «حزب برنده» تحویل داده می‌شود اگرچه با توجه به درگیری‌های جاری، معلوم نیست این امر چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.

این رژه برای گرامیداشت هفتاد و دومین سالگرد تأسیس ارتش ملی میانمار در زمان جنگ جهانی دوم علیه تهاجم ژاپن برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میانمار که به طور فزاینده‌ای در سطح بین‌المللی منزوی شده است، همچنان تحت حکومت ارتش است. ارتشی که مخالفان را که برخی از آن‌ها در کمتر از ۵۰ کیلومتری پایتخت بودند سرکوب کرده است. دولت نظامیان در میانمار حمایت چین و روسیه را حفظ کرده است. مقامات چين و روسيه در این رژه نظامی حضور داشتند. 

هلی‌کوپتر ام. آی. ۳۵ و اف. تی. سی. ۲۰۰۰،  و هواپیمای کی-۸ که میانمار از پکن خریده بود در این رژه دیده شدند. 

بسیاری از این سلاح‌ها از زمان کودتای نظامیان تاکنون در جنگ علیه مخالفان مورد استفاده قرار گرفته‌اند و غیرنظامیان و حتی کودکان را کشته‌اند.

واحدهایی که در رژه روز دوشنبه به رهبر کودتای میانمار سلام نظامی و ادای احترام کردند، شامل بسياری از متهمان به نقض گسترده حقوق بشر و قتل عام غيرنظاميان‌اند که باعث تحريم‌های بين‌المللی علیه این افراد شده است.

روز جمعه گذشته آمريکا تحريم‌های بيشتری را عليه ميانمار اعلام کرد. این تحریم‌‌ها در پی حملات هوایی جدید ارتش میانمار علیه مناطق مسکونی اعمال شدند.

پیش از این، آمریکا، به همراه دیگر کشورهای غربی، تحریم‌هایی را علیه میانمار اعمال کرده بود که اعضای گروه نظامی حاکم بر میانمار و  سازمان‌های این دولت نظامی و شرکت‌های تحت کنترل نظامیان را هدف قرار می‌داد.

با این وجود ارتش میانمار که پایه‌های قدرت خود را مستحکم می‌‌بیند بر این باور است که به حاکمیت خود به رغم اعتراضات و انتقادات ادامه می‌دهد.

بیشتر از جهان