ادعای کشتن فرد شماره دو داعش؛ خلیلزاد بر تعامل بیشتر طالبان و آمریکا تاکید کرد

زلمی خلیلزاد در توییتر از ادعای اداره استخبارات طالبان مبنی بر هدف قرار دادن سه عضو داعش استقبال کرد

تعدادی از نیروهای طالبان هفتم فروردین در شهر کابل در حال گشت‌زنی‌اند-WAKIL KOHSAR / AFP

اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان یکشنبه، ششم فروردین (۲۶ مارس)، ادعا کرد که نیروهای طالبان سه تن از اعضای کلیدی شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)، از جمله فرد شماره دو در رهبری این گروه، را در عملیات‌های مختلف در استان بلخ در شمال افغانستان کشته‌‌‌اند.

در بیانیه ریاست استخبارات طالبان در مورد هویت کشته‌شدگان اعضای داعش آمده است که مولوی ضیاءالدین، فرد شماره دو داعش، در مسندهای فرماندار موقت داعش و مسئول قضائی این گروه نیز کار کرده است. 

در این بیانیه ذکر شده است که ابو عمر افریدی، عضو شورای رهبری داعش، و استاد سلمان تاجیکستانی، مسئول نظامی و سازنده بمب، نیز کشته شده‌اند.

در بیانیه استخبارات طالبان ادعا شده است که در نتیجه عملیات علیه داعش در استان فاریاب، عاملان حمله به داوود مزمل، والی پیشین بلخ، نیز بازداشت شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه می‌افزاید که این شمار از اعضای داعش، در عملیات‌هایی در بلخ، فاریاب، کابل و چند استان‌ دیگر دست داشته‌اند. 

استخبارات طالبان گفته است که مسئول حمله به داوود مزمل، یک شهروند تاجیکستان بوده که به‌تازگی به افغانستان آمده است. داوود مزمل، ۱۸ اسفند سال گذشته در نتیجه حمله انتحاری یک عضو داعش در دفتر کارش در بلخ کشته شد. 

زلمی خلیلزاد، فرستاده پیشین ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان، در توییتر خود از ادعای اداره استخبارات طالبان مبنی بر هدف قراردادن سه عضو داعش استقبال کرد. 

او گفت که اگر کشته شدن سه عضو کلیدی داعش تایید شود، ضربه بزرگی به این گروه در شمال افغانستان وارد خواهد شد. 

او افزود که طبق توافقنامه صلح دوحه میان طالبان و آمریکا، طالبان متعهد شده‌اند که با داعش مبارزه کنند. 

او نوشت: «ایالات متحده و طالبان باید برای اجرای کامل توافقنامه دوحه که در خدمت منافع افغانستان و ایالات متحده آمریکا است، تعامل را افزایش دهند.»

زلمی خلیلزاد زمینه امضای توافقنامه صلح دوحه را میان طالبان و آمریکا در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ فراهم کرد و بر اساس آن، نیروهای آمریکایی و متحدان آن‌ها در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کردند. طبق این توافقنامه، حمایت مالی و نظامی واشنگتن از نیروهای حکومت وقت افغانستان کاهش یافت و یکی از دلایل سرنگونی این حکومت، پایبندی آمریکا به این توافقنامه بود، در حالیکه طالبان به وعده خود بر ادامه گفت‌وگو با دولت افغانستان و مشارکت در تشکیل حکومتی فراگیر پایبند نماندند. تاکنون محتوای کامل توافقنامه دوحه علنی نشده است. 

بسیاری از شهروندان افغانستان، زلمی خلیلزاد را از مسئولان وضعیت کنونی افغانستان می‌دانند و استقبال او از ادعای طالبان در زمینه بر مبارزه با گروه داعش، به این برداشت دامن می‌زند. 

بنا به برخی گمانه‌زنی‌ها، زلمی خلیلزاد اینک می‌کوشد به بهانه ضرورت مبارزه با داعش، زمینه تعامل بیشتر میان آمریکا و طالبان را فراهم کند.