تهدید تروریسم؛ وزیر دفاع طالبان با هیئت ازبکستانی دیدار کرد

با حاکمیت طالبان در افغانستان، نگرانی کشورهای منطقه از افزایش فعالیت‌های تروریستی افزایش یافته است

ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، چهارشنبه، دوم فرودین ۱۴۰۲ (۲۲ مارس)، با عبدالعزیز کاملوف، نماینده ویژه رئیس‌ جمهوری ازبکستان در سیاست خارجی، و عصمت‌الله ایرگاشف، نماینده این کشور در امور افغانستان، دیدار کرد. 

در بیانیه وزارت دفاع طالبان آمده است که در این دیدار درباره مسائل مرزی، تامین امنیت و موضوعات دیگر صحبت شده است. 

این بیانیه همچنین بر تقویت همکاری میان طالبان و ازبکستان تاکید می‌کند. 

در این بیانیه آمده است: «عبدالعزیز کاملوف، نماینده ویژه ازبکستان، در مورد تحکیم روابط با افغانستان در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و سایر موضوعات اطمینان داد.»

طالبان جزئیات بیشتری درباره این دیدار منتشر نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیدار هیات ازبکستانی با مقام‌های طالبان در حالی انجام می‌گیرد که اسفند گذشته، شاخه خراسان گروه داعش مسئولیت حمله به ملا داوود مزمل، استاندار طالبان در بلخ، و حمله به مرکز فرهنگی تبیان را که به جمهوری اسلامی ایران نزدیک است، بر عهده گرفت. 

افغانستان از طریق استان بلخ با ازبکستان مرز مشترک دارد. 

در بیش از یک سال و نیم گذشته که طالبان بر افغانستان کنترل دارند، گروه داعش مسئولیت چندین حمله موشکی از افغانستان به خاک ازبکستان را پذیرفته است. 

در کنار داعش، گروه «تحریک اسلامی ازبکستان» نیز در افغانستان حضور دارد. با به قدرت رسیدن طالبان و برقراری روابط نزدیک با دولت ازبکستان، اعضای گروه فوق از ترس طالبان پراکنده شدند و نگرانی‌هایی از احتمال پیوستن آنان به گروه داعش مطرح شده است. 

با حاکمیت طالبان در افغانستان، نگرانی کشورهای منطقه از افزایش فعالیت‌ گروه‌های تروریستی افزایش یافته است. 

سازمان پیمان امنیت جمعی اواسط فوریه ادعا کرد که شش هزار و ۵۰۰ جنگجوی داعش در افغانستان حضور دارند که چهار هزار تن از آنان در نزدیکی مرز افغانستان با تاجیکستان مستقر شده‌اند.

این سازمان حضور گروه‌های افراطی و تروریستی را در خاک افغانستان، بزرگ‌ترین تهدید به کشورهای آسیانه میانه ارزیابی کرده است.

با این حال، دولت ازبکستان روابط نزدیکی با حکومت طالبان دارد. آغاز روابط تاشکند با طالبان به دوران حکومت پیشین افغانستان برمی‌گردد که چندین هیات طالبان به ازبکستان سفر کردند. پس از سرنگونی نظام جمهوریت در افغانستان، مقام‌های ازبکستان نیز به کابل رفتند و با مقام‌های طالبان دیدار کردند. طالبان به کشورهای همسایه اطمینان داده‌اند که به هیچ فرد یا گروهی اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان، اقدام تهدید‌آمیزی علیه کشورهای دیگر انجام دهند. 

با تشدید و تقویت روزافزون فعالیت گروه‌های تروریستی و افراطی در افغانستان زیر سلطه‌ طالبان، روشن نیست که این وعده طالبان در قبال ازبکستان چگونه عملی خواهد شد.