مقام قضایی: قضات درباره حجاب حکمی صادر کنند که موجب «تنبه» شود

آموزش و پرورش از اجرای ۱۶ طرح موسوم به «حجاب و عفاف» در مدارس دخترانه خبر داد

در ادامه خط‌ و نشان‌ کشیدن مقام‌های جمهوری اسلامی برای مخالفان حجاب اجباری، محمدجعفر منتظری، رییس دیوان عالی کشور، گفت که حجاب اسلامی در ایران قانون است و حتی افراد غیرمسلمان نیز باید به آن عمل کنند. این مقام دستگاه قضایی، مخالفت با حجاب اجباری را «غیرقابل توجیه» خواند و مدعی شد که «امر حجاب از ضروریات دین و تکلیف شرعی است و حتی کسانی که پایبند احکام اسلام نیستند نیز باید تابع قانون باشند».

رییس دیوان عالی کشور، با تهدید مخالفان حجاب اجباری، از قضات قوه قضاییه خواست احکامی را صادر کنند که «بازدارنده» باشند و موجب «تنبه» شوند.

نیروی انتظامی، پس از سخنرانی نماز عید فطر علی خامنه‌ای درباره لزوم رعایت حجاب اجباری، از ۲۵ فروردین‌ماه اجرای طرح موسوم به «نور» را آغاز کرد و خودروهای گشت ارشاد را دوباره به خیابان‌ها فرستاد.

بازگشت ماموران گشت ارشاد و برخوردهای خشونت‌آمیز آنان با زنان طی دو هفته گذشته به موضوعی فراگیر در رسانه‌ها بدل شد و حتی اعتراض برخی حامیان حکومت را هم برانگیخت.

با این حال، احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، به‌صراحت گفت که «طرح نور» با حمایت سران ارشد نظام ازجمله رییس قوه قضائیه و رییس دولت سیزدهم در حال اجرا است و به کار خود ادامه می‌دهد. او در این مراسم ادعا کرد که خشونت علیه زنان در خیابان‌ها با هدف «صیانت» از دختران اعمال می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وابستگان جمهوری اسلامی، طی روزهای اخیر، تجمع‌هایی را در حمایت از طرح نیروی انتظامی در برخی نقاط کشور برگزار کردند. این تجمع‌ها با توجه به حضور کم‌تعداد شرکت‌کنندگان به سوژه‌ای طنز برای بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی بدل شد.

در تجمع حامیان حجاب اجباری در خیابان چهارباغ اصفهان، تعداد اندکی از زنان چادری حضور داشتند که از تحمیل حجاب اجباری به زنان دفاع می‌کردند. روز پنج‌شنبه نیز برنامه‌ای تحت عنوان «اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف» در این شهر برگزار شد. محمدمهدی ماندگاری، مدرس حوزه علمیه قم، در این برنامه مخالفت با حجاب اجباری را «بی‌حیایی» خواند و گفت حجاب در ایران قانون است و باید رعایت شود.

رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی ازجمله سایت مشرق، وابسته به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، ویدیویی از این مراسم منتشر کردند با این ادعا که احمدرضا رادان در واکنش به شعارهای حاضران در حمایت از حجاب اجباری اشک می‌ریزد. درحالی‌که تلاش رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی بر «پرشور» و «پرتعداد» نشان دادن این مراسم بود، تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد شمار قابل‌توجهی از حاضران، که بنرهایی نیز در دست دارند، اتباع غیرایرانی‌اند.

با وجود اینکه قشرهای مختلف مردم و حتی بسیاری از افراد پایبند به دین هم حاضر به همکاری و همراهی با حکومت نیستند، تهدید و فشار برای تحمیل حجاب اجباری به زنان و دختران ادامه دارد.

طی روزهای گذشته خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه ماموران گشت ارشاد با استقرار در مقابل مدارس دخترانه تعدادی از دختران نوجوان را نیز بازداشت کرده و به مراکز پلیس امنیت اخلاقی برده‌اند.

وزارت آموزش‌وپرورش نه‌تنها به بازداشت دختران دانش‌آموز اعتراض نکرد، بلکه زمینه‌ ورود طرح «حجاب و عفاف» به مدارس را نیز فراهم کرد. محمدحسین پورثانی، معاون وزیر آموزش و پرورش، به‌صراحت این موضوع را اعلام کرد و گفت که ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس دخترانه در حال اجرا است. او همچنین از برنامه‌های ایدئولوژیک جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب به دختران نوجوان در ۶۰۰ مدرسه خبر داد.

طی هفته‌های اخیر نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی خیابان‌ها را به صحنه جنگ علیه زنان و دختران بدل کردند و با ناامن کردن فضاهای عمومی برای آنان به تلاش برای خانه‌نشین کردن زنان ادامه دادند. سایت دیده‌بان ایران، روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت، در گزارشی روایت زنانی را منتشر کرد که ماموران گشت ارشاد آن‌ها را بازداشت کرده‌اند. در این گزارش به نقل از راویان آمده است که ماموران به آن‌ها «تجاوز روحی» کرده‌اند و رفتاری توهین‌آمیز و همراه با خشونت با آنان داشته‌اند.

با وجود فشارها و تهدیدها و صرف هزینه‌های هنگفت، مقاومت زنان و مخالفت آنان با حجاب اجباری به‌شکلی گسترده‌ ادامه دارد.